Gå til innhold

svart tv-skjerm med s-vhs ut

Anbefalte innlegg

Får ikke farger på tv-skjermen når jeg kobler til min bærbare gjennom s-vhs utgangen. Har en IBM thinkpad t23.

Skjermkortet er av denne typen:

Graphics chipset: S3Graphics SuperSavage/ IXc

Graphics type: SXGA+

Graphics data width: 64-bit

Video RAM std/max: 16MB / 16MB

Video RAM type: SDRAM

Graphics bus interface: AGP 4X

Graphics features: 3D Graphics

Noen som har peiling?

Marius

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-06-05 07:57, marrern skrev:

Får ikke farger på tv-skjermen når jeg kobler til min bærbare gjennom s-vhs utgangen. Har en IBM thinkpad t23.

Problemet er nok at alle de børti-tusen TV-standardene koder fargeinformasjonen på forskjellige frekvenser med forskjellige måter, mens luminans og lyd er standard for å sikre at svart/hvitt-TVer fortsatt kan brukes. Derfor blir PAL-videoer kjøpt i f.eks. Frankrike Svart/Hvitt siden de bruker PAL/SECAM.

Jeg vil tippe det er en av disse to mulighetene:

1. Skjermdriverne er satt til å gi NTSC-signal, mens din TV bare støtter PAL.

Løsning: Endre oppsettet til PAL, og hvis det mot formodning ikke skulle gå, så kjør signalet gjennom en videospiller som støtter NTSC.

2. Du bruker en SVHS-til-SCART plugg, og det medfører at TVen må støtte SVHS. Løsning: Enten bruk SCART-inngang som støtter SVHS. Må kanskje noe justering til i menyene. Hvis TVen ikke støtter SVHS, må du bruke en Composite-kabel (dvs. en koaxkabel med RCA plugg, veldig lik vanlige audiokabler)

Håper det hjelper...

Lenke til kommentar

Hei..

Bruker du scart adapter med rca og s-videoi innganger inn på tv`n?

Hvis ja, så er scart inngangen på tv`n scart/rgb, og du vil kun få svart/hvitt bilde..

Prøv med en composite kabel, men da trenger du en overgang, s-video/rca ut fra laptopen..

[ Denne Melding var redigert av: Heia på 2002-06-05 08:56 ]

Lenke til kommentar

En del skjermkort krever at TV-en har støtte for RGB.

Dersom TV-en din ikke har det, og skjermkortet krever det, vil bildet komme i svart/hvitt, og det er dessverre ingen annen løsning enn å bytte TV-en eller skjermkortet.

Dersom TV-en din støtter RGB, kan det hende at du må aktivere RGB på den inngangen du bruker, eller evt. velge en annen inngang.

Du kan også sjekke om du kan forandre ut-signalet fra skjermkortet fra S-VHS til Composit. Jeg har et Gainward-kort med denne muligheten.

Lykke til!

Intel 386DX 33MHZ

Intel 80387 Math/co-processor

8 MB RAM

Trident ISA skjermkort 256Kb

Harddisk 1: Seagate 105 MB

Harddisk 2: WD Caviar 80 MB

(Ja det var tider det...)

[ Denne Melding var redigert av: Knutinsen på 2002-06-05 08:57 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...