Gå til innhold

Huff så lur jeg er! formatert cf kort

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Format i windows vil ikke fungere da det vil formatere til det filsystemet som allerede er på kortet. I linux derimot kan du bruke kommandoen mkfs.vfat <device> for å opprette et nytt FAT filsystem på kortet, går utifra at det er dette som brukes. <device> blir da noe som /dev/sda<ettellerannet> går jeg utifra. Dette kan du uansett se i partisjoneringsprogrammet.

Lenke til kommentar
Format i windows vil ikke fungere da det vil formatere til det filsystemet som allerede er på kortet. I linux derimot kan du bruke kommandoen mkfs.vfat <device> for å opprette et nytt FAT filsystem på kortet, går utifra at det er dette som brukes. <device> blir da noe som /dev/sda<ettellerannet> går jeg utifra. Dette kan du uansett se i partisjoneringsprogrammet.

hmm, bare kjøre dette fra bootdisken? noe ala fdisk?

Lenke til kommentar
hmm, bare kjøre dette fra bootdisken? noe ala fdisk?

Nei, jeg tenkte etter at du hadde installert, eller f.eks med Knoppix.

Edit: Husk å aldri kjøre mkfs på en stasjon som er mount'ed.

Endret av Psy
Lenke til kommentar

Jeg tok like gjerne og prøvde med 8MB kortet mitt. :-)

Satte inn kortet med linux kjørende og fjernet alle partisjonene. Prøvde så kort i kamera, det fungerte dårlig.

Inn med kort i linux igjen, opprettet en ny partisjon som tok opp hele kortet, endret type til FAT12. Prøvde så kortet i kamera, fungerte fortsatt ikke, men virket tilsynelatende andre steder, f.eks med Windows.

Da prøvde jeg å reformatere partisjonen i windows, og etter dette så fungerte kortet i kamera. Tipper jeg ga mkfs et eller annet feil argument. Desverre vil ikke windows verken repartisjonere eller formatere uten at filsystemet er opprettet først.

Så det er ganske sikkert mulig å redde ditt kort også.

Lenke til kommentar

hva med mitt kort? jeg har et kamera med sony memorystick

inne på kamera menyen kom jeg borti format i 1 sek,

nå viser den at alle bildene er slettet, men det tar 1 min og formatere brikken til vanlig, så filene må vel ligge der?

hvordan får jeg dem til bake :hmm:

Endret av War
Lenke til kommentar
Inn med kort i linux igjen, opprettet en ny partisjon som tok opp hele kortet, endret type til FAT12.

Kameraer generelt støtter FAT16 og FAT32, ikke FAT12.

nå viser den at alle bildene er slettet, men det tar 1 min og formatere brikken til vanlig, så filene må vel ligge der?

hvordan får jeg dem til bake

Prøv Google, det finnes programmer for å gjenoprette bilder som er mistet ved quickformat hvis ikke kameraet har en spesiell quickformat.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...