Grandlizzard Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 noen som kan hjelpe meg her? var så lur at da jeg formaterte hele maskinen og startet innst. av linux så sto usb leseren min koblet til med compactflash kortet i. dette har nå RAW format og funker ikke i kameraet. finnes det det noe prog el. som kan fixe dette?? Lenke til kommentar
Elph Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 tja, formatere kortet i kamera? eller i en pc? eller går ikke dette? Lenke til kommentar
Grandlizzard Skrevet 19. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2004 tja, formatere kortet i kamera? eller i en pc? eller går ikke dette? får ikke startet kameraet med dette kortet engang :-) Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 Har du prøvd å formattere det i kortleseren? Lenke til kommentar
Grandlizzard Skrevet 19. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2004 Har du prøvd å formattere det i kortleseren? jepp, får beskjed om at jeg ikke kan formatere fra raw format. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 Hvis du har WindowsXP kan du kanskje gå inn på disk management og partisjonere CF kortet derfra? (Tar ikke sjansen på å prøve det på mine egne CF kort) Lenke til kommentar
Psy Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 Format i windows vil ikke fungere da det vil formatere til det filsystemet som allerede er på kortet. I linux derimot kan du bruke kommandoen mkfs.vfat <device> for å opprette et nytt FAT filsystem på kortet, går utifra at det er dette som brukes. <device> blir da noe som /dev/sda<ettellerannet> går jeg utifra. Dette kan du uansett se i partisjoneringsprogrammet. Lenke til kommentar
Grandlizzard Skrevet 20. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2004 kommer ikke opp i managmentet. Lenke til kommentar
Grandlizzard Skrevet 20. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2004 Format i windows vil ikke fungere da det vil formatere til det filsystemet som allerede er på kortet. I linux derimot kan du bruke kommandoen mkfs.vfat <device> for å opprette et nytt FAT filsystem på kortet, går utifra at det er dette som brukes. <device> blir da noe som /dev/sda<ettellerannet> går jeg utifra. Dette kan du uansett se i partisjoneringsprogrammet. hmm, bare kjøre dette fra bootdisken? noe ala fdisk? Lenke til kommentar
Psy Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 (endret) hmm, bare kjøre dette fra bootdisken? noe ala fdisk? Nei, jeg tenkte etter at du hadde installert, eller f.eks med Knoppix. Edit: Husk å aldri kjøre mkfs på en stasjon som er mount'ed. Endret 20. desember 2004 av Psy Lenke til kommentar
Psy Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 Jeg tok like gjerne og prøvde med 8MB kortet mitt. :-) Satte inn kortet med linux kjørende og fjernet alle partisjonene. Prøvde så kort i kamera, det fungerte dårlig. Inn med kort i linux igjen, opprettet en ny partisjon som tok opp hele kortet, endret type til FAT12. Prøvde så kortet i kamera, fungerte fortsatt ikke, men virket tilsynelatende andre steder, f.eks med Windows. Da prøvde jeg å reformatere partisjonen i windows, og etter dette så fungerte kortet i kamera. Tipper jeg ga mkfs et eller annet feil argument. Desverre vil ikke windows verken repartisjonere eller formatere uten at filsystemet er opprettet først. Så det er ganske sikkert mulig å redde ditt kort også. Lenke til kommentar
War Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 (endret) hva med mitt kort? jeg har et kamera med sony memorystick inne på kamera menyen kom jeg borti format i 1 sek, nå viser den at alle bildene er slettet, men det tar 1 min og formatere brikken til vanlig, så filene må vel ligge der? hvordan får jeg dem til bake Endret 20. desember 2004 av War Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 (endret) Inn med kort i linux igjen, opprettet en ny partisjon som tok opp hele kortet, endret type til FAT12. Kameraer generelt støtter FAT16 og FAT32, ikke FAT12. nå viser den at alle bildene er slettet, men det tar 1 min og formatere brikken til vanlig, så filene må vel ligge der?hvordan får jeg dem til bake Prøv Google, det finnes programmer for å gjenoprette bilder som er mistet ved quickformat hvis ikke kameraet har en spesiell quickformat. Endret 20. desember 2004 av Kristallo Lenke til kommentar
War Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 (endret) det orndet seg takk Endret 20. desember 2004 av War Lenke til kommentar
Grandlizzard Skrevet 20. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2004 Fixet det. Kom på at jeg hadde en versjon av "Gdisk med Kix" liggende på en floppy, bootet på denne knakk ned linux patisjonen på CF kortet og bygde opp en FAT 16 partisjon igjen. Herregud vi er lure! Klapp Mæ som en sælunge!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå