hoangdn Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 Sliter tungt med et splitter nytt SOLTEK SFF-kabinett (EQ3704). Det er en Socket A plattform og jeg har montert en Athlon XP 3200+\ (Barton) på 400 mhz fsb. Problemet er at CPU blir glovarm og systemet restarter på nytt når den når over kritiske 85 grader C. Får derfor ikke innstallert WINXP, da den slår seg av rett etter innstalleringsvinduet. Når jeg går inn i healthmenyen i BIOS fryser systemet sammen, selv om maskinen kaldstartes (CPU temp er ca 50 grader C). Kan det være feil med HK til kabinettet? Tør ikke å slå av det automatiske innstillingen som gjør at systemet slår av ved en viss temperatur, fordi dette kan skade både CPU og HK. Er det noen smarte sjeler som vet hvordan man kan stille inn slik at CPU'en ikke blir så glovarm? Bør jeg bytte tilbake kabinettet eller bør jeg gå for en lavere klokket CPU? Bruker den originale vifta som følger med Solteken, bør denne byttes ut? Hjelp!! For ordens skyld er kjølepasta forskriftsmessig montert på kjøleribba. Lenke til kommentar
Thomas J.L Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 prøv å monter cpu vifta igjen. kanskje du har gjort det feil Lenke til kommentar
MP3_norge Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 Been there, done that. Har byttet om fram og tilbake og påført kjølepasta på nytt. Fortsatt like hot. Andre forslag? Lenke til kommentar
hoangdn Skrevet 19. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2004 Hoangdn og MP3_norge: To nick - men samme person dersom noen skulle lure.... Lenke til kommentar
Serqevx Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 Vel, noe er definitivt galt. Det er nødt til å være kjøleren iom at den blir så varm. Bilde? Du har ikke gitt den for mye strøm? (vcore) Lenke til kommentar
Racerfreak Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Du har ikke gitt den for mye strøm? (vcore) Er ikke det liksom spenningen man øker da? Lenke til kommentar
hjalmar Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Reset bios. Kan jo tenkes at kabinettet har vært testet. Ta ut det du ikke behøver for å starte maskinen (Hdisk, cd/dvd floppy) Dette skulle iallfall hjelpe litt på vei. Lenke til kommentar
Mushaboom Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 Kan du kjenne varmen da? Kan jo hende at BIOS'en lurer deg, (inkl. seg selv) Lenke til kommentar
hoangdn Skrevet 23. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2004 Takk for alle gode forslag. Har fått løsningen fra support til MPX. Det var en BIOS-oppdatering som løste saken. Den opprinnelige biosen hadde en feil på temperaturmålingen, slik at den "skrøt" på seg nesten 20-30 grader ekstra. Nå funker den som den skal og har en kabinettemp på ca 55 grader. Problemet nå, slik jeg ser det er at viftene bråker for mye, samt at jeg ikke finner noen verktøy for selv å styre viftene. Finnes det? Lenke til kommentar
Mushaboom Skrevet 26. desember 2004 Del Skrevet 26. desember 2004 Prøv Speedfan, dette er et program som kan brukes til å regulere viftehastighet. Du finner det sikkert på www.googel.com Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå