N00bie Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Hei! Tiden har kommet for å oppgradere pcen min, så jeg har noen få spm om overklokking o.l. Oppgradering vil være som følger: *Chieftec Dragon Big Tower m/dør Sølv/Sort ect Kabinett m/340W DA-01SL-D *Asus P4S533 Hovedkort SIS645DX,LAN, ATA/133,DDR-Ram *Intel Pentium 4 2.0 GHz Boxed PC400 Northwood 512kB *Minne DDR-DIMM PC2700 512MB DDR CL2.5, 512 eller 768MB Det følger med vifte til både kabinett og cpu, er det anbefalt å kjøpe inn et par til? Kan denne prosessoren overklokkes littegrann uten større komplikasjoner? Har dere en n00bieguide med tanke på hvordan man overklokker?Veit det er noe greier med multiplikator eller noe sånt, men er abosultt ikke på hjemmeplan når det gjelder dette. Hadde vært fint med noen svar og en liten veiledning på hvordan jeg kan overklokke "sikkert", uten at jeg blåser alt til helv.. På forhånd takk N00bie Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Quote: Den 2002-06-05 06:00, N00bie skrev:Hei!Tiden har kommet for å oppgradere pcen min, så jeg har noen få spm om overklokking o.l.Oppgradering vil være som følger:*Chieftec Dragon Big Tower m/dør Sølv/Sort ect Kabinett m/340W DA-01SL-D*Asus P4S533 Hovedkort SIS645DX,LAN, ATA/133,DDR-Ram *Intel Pentium 4 2.0 GHz Boxed PC400 Northwood 512kB*Minne DDR-DIMM PC2700 512MB DDR CL2.5, 512 eller 768MB Det følger med vifte til både kabinett og cpu, er det anbefalt å kjøpe inn et par til?Kan denne prosessoren overklokkes littegrann uten større komplikasjoner?Har dere en n00bieguide med tanke på hvordan man overklokker?Veit det er noe greier med multiplikator eller noe sånt, men er abosultt ikke på hjemmeplan når det gjelder dette.Hadde vært fint med noen svar og en liten veiledning på hvordan jeg kan overklokke "sikkert", uten at jeg blåser alt til helv..På forhånd takkN00bie Det så bra ut det derre. Du trenger sikkert ikke mer enn 512MB ram, MEN man kan aldri få nok RAM!!! Når det gjelder vifter så trenger du strengt talt ingen flere, men(igjen) hvis du har minst en vifte i fronten som trekker luft ut av kabinettet og en bak som trekker inn så får du en fin luftstrøm gjennom kabinettet som hjelper på tempen inne i kabinettet kraftig. Med standard kjøler og 2 kabinett-vifter slik jeg beskrev over så burde du ihvertfall klare 2,3-2,4 GHz! Måten du overklokker på er å se etter noe som heter FSB eller noe MHz greier i BIOS og sett den opp litt av gangen. begynn med en økning på 8-10MHz. Multiplikator klokking går bare på AMD. Lenke til kommentar
[BZ]cy_demon Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 IKKE overklokk med vifta som følger med! Den suger den!!! -Sørg for at du kjøler chipsetet. Gjerne Tiger 1 fra microplex, eller lag din egen. -Kjøp deg en rå kjøler som støtter høy klokkefrekvens helst hos microplex eller 3dfx cool. -Luftflyt virker nesten bare inn på chipset kjølinga. -Når du FSB klokker blir ALT varmere. Så hvis du er soss så kjøper du vifter til alt :smile: Detta blir varmt og kan dra nytte av kjøling: >DREV (HDD og CD-ROM) >RAM >Chipset >CPU (seff) >Skjermkort Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Quote: Den 2002-06-05 08:57, [bZ]cy_demon skrev:-Sørg for at du kjøler chipsetet. Gjerne Tiger 1 fra microplex, eller lag din egen. Helt unødvendig. SIS645(dx) brikkesettet utvikler så lite varme at du kan kjøre uten kjøleribbe (selv når du overklokker). Referansekortene deres leveres uten. Kjøleribben/viften på SIS hovedkortene er faktisk bare pynt :smile: Dersom du tar av kjøleribben, vil du se at det ikke er brukt pasta en gang. Lenke til kommentar
Typhon Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Quote: Den 2002-06-05 08:57, [bZ]cy_demon skrev:IKKE overklokk med vifta som følger med! Den suger den!!!-Luftflyt virker nesten bare inn på chipset kjølinga. Den vifta som følger med holder den, og luftflyten i kassa har mye å si på kjølingen av cpu oxo! Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Ville ikke ha kjøpt 2.0 GHx versjonen. ville heller kjøpt 1,8 og klokka den til +-2.5 GHz. De pengene du har til overs kjøper du ortelig ram og et par kabinettvifter. Du trenger ikke vifter men det hjelper mye. Kjøper du 2 stk 12db papst vifter hos microplex vil du få en svak gjennomstrømning som holder. Lat den i front suge kald luft inn (Tips= knapp et par nylonstrømer av mor eller søster og tre over vifta, fungerer perfekt til støvfilter) og en som suger lufta ut bak. Burde også kjøpe AC vis du ikke har det. Bruker du AC istendenfor tmermeplaten som følger med kommer du nok lengre og temperaturen blir mindre. Lenke til kommentar
byggeren Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Helt enig med Bøgge. Som om jeg skulle sagt det selv :smile: Lenke til kommentar
Lorentzt Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 En mengde gode råd her :smile: Et spørsmål dog hva er AC eller AS? Og er det noe jeg bør tenke på når jeg ønsker å overklokke 1.8GHz prosessoren litt (ikke ekstremt) Lorentz Lenke til kommentar
fy_pokkers Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 AS(1,2,3) er en kjølepasta som heter arctic silver. den er kommet i 3 "versjoner". AS 3 er den nyeste. du "smører" denne mellom kjøleribbe og cpu for bedre kontakt og kjøleevne. Det fins mange kjølepastaer, men as er vel den mest kjente(og kjent som den beste..) Lenke til kommentar
N00bie Skrevet 5. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2002 Takk for mange bra svar, har bare et lite spørsmål til, hva er termeplaten som Børge nevnte? 1.8ghz koster bare 150 kroner mindre enn 2ghz, syntes det hørtes litt mye ut med 2.4-2.5 klokking av en 1.8, men dere er ekspertene. Men men jeg tror jeg kommer til å sticke til 2ghz, er jo så liten prisforskjell.Kommer til å kjøpe inn et par vifter til, en foran og en bak, og kjøpe et par strømper, gidder ikke besøke mor for å stjele strømper av hu, hehe. Denne pastaen er dog litt interresant, hvor får jeg kjøpt denne? Mvh N00bie Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Kjøper AS3 der du kjøper PC (betalte ca 79,- hos komplett for nok til at mine evt. barn kan arve den) Siden du kjøper 100MHz FSB CPU og 133MHz alt annet vil du kanskje en dag drømme om 2,66GHz (synkrone busser). Dette vil kanskje kreve økning i volt til prosessor og orntlig kjøling. De som har en 1.8 får derimot denne vanligvis opp til 2.4 Sjekk gjerne temp før du investerer flere lapper i kjøling. http://www.overclockers.com -> CPU database Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Quote: Den 2002-06-05 16:07, N00bie skrev:har bare et lite spørsmål til, hva er termeplaten som Børge nevnte? BTW : Det heter thermal pad, og er en gummiaktig teipbit under kjøleribba som må fjernes dersom en vil bruke orntlig goop (AS3) Lenke til kommentar
N00bie Skrevet 6. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2002 Takk for svar alle sammen, forteller dere hvordan det går med det lille prosjektet mitt når jeg har kjøpt inn alt og begynt å tukle, hehe:-) Mvh N00bie Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå