Gå til innhold

Gammel blitz og objektiv til 300D

Anbefalte innlegg

Jeg har nå fått gode råd til mitt bruk her på forumet og er på utkikk etter et 300D pent bruk(rop ut om du har et). Om jeg klarer å vente litt og ikke løper i butikker allerede til uken...

Har et gammelt Minolta XG1 er(ca 20 år). Til dette har jeg liggende et ubrukt Sigma Zoom-K III, F3.5/4.5 75-210mm. Kan dette brukes på et 300D, eller er det litt vel optimistisk?

Har også en blitz til samme kamera hvor det eneste hjelpende jeg finner på blitzen er skriften: Soligor 30 DA, Multi dedicated thyristor zoom bounce. Kan dette brukes på 300D?

Kameraet som dette stammer fra har ikke vært i bruk på mildt sagt noen år nå, men nå skal jeg som sagt endelig gå for et dslr og det ville vært hyggelig for lommeboken og kunne ha litt gjenbruk :)

Krysser fingrene for svar, selv om dette føles litt ut som et "long-shoot" :dontgetit:

Mvh Ben :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Til dette har jeg liggende et ubrukt Sigma Zoom-K III, F3.5/4.5 75-210mm. Kan dette brukes på et 300D, eller er det litt vel optimistisk?
Mulig du kan få det til å passe med en eller annen overgang, men tror jeg ville droppet tanken.

Har også en blitz til samme kamera hvor det eneste hjelpende jeg finner på blitzen er skriften: Soligor 30 DA, Multi dedicated thyristor zoom bounce. Kan dette brukes på 300D?
Denne passer i skoen på Canon, men alle innstillinger av denne må gjøres manuelt.
Lenke til kommentar

Dropp det objektivet..... virker som en dårlig ide, tilsvarende alternativ fra Canon koster neppe stort, så innkjøp av overgang virker bortkastet...

Tror jeg ville droppet den blitsen og, tror ikke du vil få store gleden av den. Spar heller til en Sigma eller Canon blits tilpasset dette kamera. (har selv en Canon Speedlite 420EX som fungerer bra, minisoftboks til blitsen er et "must" om du ikke liker hard blitsbelysning på portretter)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da er kamera i hus. Et 300D kit. Og nå sikter jeg på en rimelig utbygging, spesielt mhp innendørs og portrettfotografering. Altså skal jeg ha et ekstra batteri, helst en blitz med softboks(mini) og et nytt objektiv.

Objektivet tror jeg blir et EF 50 f/1.8 som etter hva jeg forstår er ganske optimalt av pris/kvalitet for bilder innendørs, portretter m.m. Eller?

Tar gjerne i mot tips på en rimelig og god blitz. Kan Speedlite 420EX kjøres trådløst, altså plassere annet sted enn kamera uten ledninger? Eller er 220EX et like godt alternativ for meg?

Batteritips?

Håper på svar. Nå skal jeg trykke, knote, lese manualer, teste og kose meg i lang tid. Og er jeg heldig så dukker det opp litt bedre testvær også ;)

Mvh Ben :w00t:

nå uten plass til kameraet i lomma, men langt mer fornøyd

Lenke til kommentar

50mm F1.8 er veldig bra. Til portretter er EF 85mm F1.8 enda bedre ;) men koster også noe mer. Man kan få tak i brukte eksemplarer til noe over 2 tusenlapper.

50mm F1.4L står på ønskelista mi også, men AF'en på dette objektivet klarer ikke å henge med hverken 85/1.8 eller 50/1.8. Men det er jo enormt bra utenom det da.... :yes:

Istedet for 420EX bør du se på Sigma EF 500 deg Super. Den kan brukes som trådløs slave fra kameraets innebygde blitz. 420EX kan ikke.

http://www.itech.no/sigma.shtml har Sigmablitzen til 1990,-

Lenke til kommentar
Objektivet tror jeg blir et EF 50 f/1.8 som etter hva jeg forstår er ganske optimalt av pris/kvalitet for bilder innendørs, portretter m.m. Eller?

Kjøpte dette i går, og brukte mye av gårsdagen på å knipse rundt med det. Er meget imponert over kvaliteten, selv i en relativt lite opplyst stue (uten blitz). Til den prisen er objektivet et must.

Lenke til kommentar

Kjøpte dette i går, og brukte mye av gårsdagen på å knipse rundt med det. Er meget imponert over kvaliteten, selv i en relativt lite opplyst stue (uten blitz). Til den prisen er objektivet et must.

Problemet nå blir at det blir dyrt å handle inn optikk som tilsvarer det første billige lokkemiddelet til skarp fastoptikk ;)

Når man oppdager hva man kan gjøre med et lyssterkt skarpt objektiv kontra konsument-zoomer er det ingen vei tilbake :thumbup:

Har etterhvert bygget meg opp en grei objektivpark :w00t: Det meste kjøpt brukt for en rimelig pris.

Canon EF-S 18-55mm/3.5-5.6 (Lever et avslappet liv på hylla ;)

Canon EF 50mm/1.8 II

Canon EF 80-200mm F2.8L

Canon EF 85mm F1.8 USM

Canon EF 35mm F2.0

Sigma EX 105mm/2.8 Macro

Sigma EX 24mm F1.8 deg Macro

Sigma EX 15-30mm F3.5-4.5 Aspherical deg DF

Sigma EX 24-70mm F2.8 deg Macro. Ny versjon som har fått veldig mye skryt. (kommer i posten en av de nærmeste dagene)

Soligor Mellomringer 12, 20 og 36mm

Kenko 1.4x Teleplus Pro 300

Kjenner jeg meg selv rett ramler det nok inn mere snacks med tiden.

Har mistanker om at det vil befinne seg objektiver med både kortere og lengre brennvidder enn pr. i dag snart :whistle:

Lenke til kommentar

Støtter Frode/Åkken Bom når det gjelder omtale av EF 85mm F1.8, dette er meget bra til portretter, mitt favorittobjektiv, brukte det ett års tid til EOS 300D, nå brukes det til 20D :-)

Har selv en Canon 420 blits, denne har jeg hatt stor glede av. Det viktige er uansett å kjøpe en blits du kan vri blitshodet på slik at du kan velge å bruke tak eller vegger til å reflektere lyset. En av mine kollegaer er meget fornøyd med sin nye Canon 580 blits, kjøpt på Japan foto for ett par uker siden for ca 3.500 kr, dette ER veldig billig....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...