Solav Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 Jeg har et soundblaster live! 5.1 lydkort fra ca år 2000 som fulgte med et creative 5.1 anlegg jeg kjøpte. Har nå kjøpt meg MSI K8N Neo platinum edition med nforce 3 brikkesettet som har et Realtek ALC850 codec onboard. Vil onboard lydkortet gi tilsvarende/eller bedre støtte/lyd for anlegget mitt (onboard delen støtter EAX 1 og 2) enn pci kortet, og eneste forskjellen være at ved bruk av onboard lydkortet vil jeg utsette cpu for litt mer belastning, eller vil jeg få svekket lydkvalitet? Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 sb kortet er klart best, sats på det. Onboard er noe herk Lenke til kommentar
Solav Skrevet 30. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2004 Noen andre synspunkter der ute? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 30. desember 2004 Del Skrevet 30. desember 2004 "Onboard er noe herk".. Tja.. det kan være det av og til, men det gjelder nok kanskje eldre generasjoner HK. Dersom du er en "Hi-FI"-freak holder nok neppe "onboard".. selv om jeg har hørt mye skryt om HK med "Soundstorm"-brikke. Har selv ikke hatt noe problem eller noe å utsette på "onboard" på de ganske mange HK jeg har "tuklet" med siste året.. Men jeg stilller definitivt ikke store krav.. man har da stereo-anlegg for å spille musikk.."data'n" er ikke lydsenter for meg Lenke til kommentar
trillebår Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 onboard lydkort blir bare bedre og bedre, nye hk har som oftest helt ok lyd og tilogmed noen ganger "BRA" lyd:P Men hvis jeg var deg ville jeg brukt sb kortet da dette tenker mer for seg selv med kun fokus på å skape lyd.... onboard lydkort kan ha en tendens til å bli litt skurrete og uklart ved stor cpu belastning. En annen idé kan jo være å PRØVE SEG FREM(!), rett og slett og prøve å høre hva DU syns er best, du kan jo gjerne eksprimentere litt med å belaste cpu'en mye og lite. Men det er vel ikke sikkert du har tid og ork til det, i såfall gå for sb Wishing you _HAPPY_ N E W Year ! Lenke til kommentar
bidz Skrevet 31. desember 2004 Del Skrevet 31. desember 2004 Har ALC850 onboard selv (Aus K8N-E Deluxe), og det er det verste lyd "kortet" jeg noensinne har vært borti. Til og med mitt gamle SB32 PCI lydkort var bedre. ALC850 er kun en codec, CPU'en blir fullt belastet. Programvaren til ALC850 er også kjempedårlig. Masse skurring. Valgte og kjøpe meg et SB Audigy 2 ZS til ca 500kr istedenfor, sinnsykt mye bedre!! Kan garantere deg at SB Live!'et ditt er mye bedre enn ALC850. Lenke til kommentar
Solav Skrevet 2. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2005 Takk for tilbakemeldingene. Jeg kommer til å teste ut forskjellen mellom de to så fort jeg får tilgang til anlegget mitt, men for tiden er jeg på ferie. Startet tråden fordi jeg var usikker på den rent tekniske forskjellen mellom de to, for etter å ha lest en del threads ang temaet har jeg ikke sittet igjen med et klart svar. Lenke til kommentar
whom Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 (endret) Nå har trådstarter ettersom jeg kan se et analoge signaler inn i lydkortet, så om du hadde hatt onboard Soundstorm som regnes som bedre enn live (og også kanskje Audigy), så hjelper ikke det fordi ved analoge signaler, er det bare codecen som blir brukt, og få codecer er noe tess Jeg vil anbefale deg å finne deg noen andre drivere som ikke er produserte av Creative, da alle disse yter bedre. Creative stoppet nemlig så godt som å vioerutvikle drivere til Live, da differensen til dyrere Audigy 2 nesten faller bort Edit: etter jeg leste litt, ser jeg at du har tilkoblet anlegg, altså sansynligvis digital kobling, trodde du fortsatt brukte anlegget med medfulgt live kort Endret 2. januar 2005 av Deuz Lenke til kommentar
Solav Skrevet 2. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2005 Nei, bruker analog tilkobling til "anlegget" mitt=), hvis jeg ikke husker feil, et creative DDT 2200 5.1 surroundanlegg fra ca år 2000 med medfølgende Soundblaster Live! 5.1 lydkort. Har lest at SoundStorm onboard idet man benytter seg av digital tilkobling kan måle seg med det bedre av dedikerte lydkort, men det er altså ikke Soundstorm jeg har. Når jeg har lest tester og andre threads dreier det seg som oftest om nettop "SOundstorm vs Audigy" så det er derfor jeg nettop lurte på om hvor stor forskjell det egentlig er mellom Live! kortet og codecen på hk'et, og om det i det hele tatt har noe å si at onboard støtter i mitt tilfelle, EAX 1 og 2, mens Live! jo kom i det tiden bare EAX 1 eksisterte. EAX 1 er jo i noen spill ikke en gang en valgmulighet, og da har jeg ikke støtt på noen problemer med å velge EAX 2 da jeg brukte LIve! kortet. Først nå når jeg prøvde å velge EAX 3 i "LOTR - Battle for Middle-earth" kom det opp at det ikke var kompatiblet med mitt system - jeg brukte da onboard kortet. Jeg kommer til å teste ut lyden ved å bruke både Live! og onboard da jeg kommer hjem fra ferie, men jeg håpet jo på at det å bruke onboard ga minst - om ikke bedre - lydkvalitet i forhold til Live! kortet, med tanke på det å slippe å ha et kort til i pc'n, og IKKE MINST å slippe å klundre med Creative sine drivere. Deuz - har du noen tips om hvor jeg kan finne andre drivere enn Creative sine? Lenke til kommentar
eXZire Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 SB kortet gir bedre lyd - og vil gjøre at spill vil gå bedre (Onboard lyd stjeler mye ressurser.. ) Lenke til kommentar
whom Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 Det jeg gjorde var å "softmodde" kortet til Audigy med Audigy 2 software, her har du en guide Jeg merket ihvertfall forskjell, og du får i tillegg tilgang på flere funksjoner, med en tweaket Audigy 2 driver du ender opp med Litt enklere er det å bare installere Youp-Pax drivere, noe som de påstår vil gi en tilnærmet ytelse som Audigy. Her har jeg copy-paste en liten guide for dette Download YouP-PAX III Final WDM Driver http://file2.mydrivers.com/sound/YouP-PAXIII-P.zip http://file3.mydrivers.com/files/sound/YouP-PAXIII-P.zip Installation Guide for YouP-PAX III Final WDM Driver If you have just installed Windows, install your most-updated chipset driver, video card driver, and MS DirectX 8.1 (or above) Uninstall any previous installed SBLive (her anbefler jeg å bruke driver cleaner)! driver by using Add/Remove Programs in Control Panel. Previous youP-PAX driver can be uninstalled by running CTZAPXX.exe from your old youP-PAX driver. Remove the soundblaster live! devices in System->Device Manager. Since WindowsXP comes with its own SBLive! driver, you'll have to remove it manually to prevent WinXP's auto-detect and reinstall built-in driver. Delete "wdma10k1.inf" file located in C:\Windows\inf. Since INF folder is hidden by default, you may need to select "Show hidden files and folders" in Tools -> Folder Options... Unpack YouP-PAX III Final WDM Driver and run "CTZAPXX.exe" in your driver folder. (e.g. C:\YouP-PAXIII-P\Drivers\CTZAPXX.exe) For a Simplified Chinese interface, run with " /L:CH". For a Traditional Chinese interface, run with " /L:HL" Press OK to install After installation is finished, reboot. Driver is installed and working successfully. Recommended settings: Base: 50% - 63% Treble: 63% - 71% Master Volume should be always under 85% to avoid sound distortion MAX (slide up) the sound source you use and MUTE those that you don't use If you have YouP-PAX driver installed piror to this installation, you may need to repeat the installation of the new driver before it works correctly. Windows 98/ME users should have no problem following the steps above. However, notice that your system may prompt for your Windows Setup CD for some files that are needed. Congratulation! You have got yourself a Audigy for $0.00! Lenke til kommentar
e321 Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 og det audigy driver greiene funker eller..? Litt skeptisk Lenke til kommentar
whom Skrevet 2. januar 2005 Del Skrevet 2. januar 2005 (endret) og det audigy driver greiene funker eller..?Litt skeptisk Det funker ja, nå tror jeg ikke at kortet vil yte like godt som Audigy1\2, men merket forskjell på bassen, skader ihvertfall ikke, dessuten så skal disse driverne bruke noe mindre ressurser Edit: leifa Endret 2. januar 2005 av Deuz Lenke til kommentar
Solav Skrevet 2. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2005 Takk Deuz, det skal testes ut så fort jeg kommer hjem til 5.1 anlegget. Har du forresten testa Youp-Pax driverne? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå