Gå til innhold

Elekronikk spørsmål "led's"

yamano

Anbefalte innlegg

Vell vell, jeg såg på mitt aldeles stygge Cheafteck kabinett, og fikk den

ide'en med å instalere "noen" led's på side døra

la merke til at det er noen små hull der, så vis jeg borer ut flere hull

slik det blir ca 114 x 58 hull der (6612) :ermm:

og instalere slike Små led's der og bruker

metoden. han paul gjorde

http://home.online.no/~ingepaul/prosjekt/j...ys/julelys.html

ville da noen ha helpt meg med progameringen ? :D

vell jeg tviler :!:

tror nok at jeg måtte prøve selv--- :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, jeg håper du har peiling på digitalteknikk, for her har du en skikkelig jobb fremfor deg....

Det ser ut som du må bruke en matrisekobling. Du må i et slikt tilfelle ha èn transistor for hver rad, og for hver søyle. Du kan også klare det med en binærteller og noen multipleksere, men da tror jeg at du er nødt til å ha et fast mønster...

Det kan være mulig å programmere slike kretser, men det kan hende at du trenger et PCI-kontroller-kort med minst tilsvarende antall utganger som matrisen har rader og søyler. (altså 114+58=172). Kanskje det også finnes egne kontrollerkort som har fix ferdige matrisekoblinger. Sjekk på elfa om du kan finne noe slikt.

Dette ser ut som et ambisiøst prosjekt, men det kan gå hvis du har motivasjon nok.

Jeg kan sikkert hjelpe med å undersøke logikkkretsene dine, men beregninger og konstruksjonen må du gjøre selv :-)

Lenke til kommentar

Hehe, idèen er god menne la oss ta litt matte:

6612stk x 3kr/diode = 19 836kr bare for leds....

Lag heller et smilefjes eller noe.... Eller så kan du legge optiske rør, sånn som er å få kjøpt med en plate inni som reflekterer forskjellige farger ut gjennom rørene til enden der du det ser ut som en liten diode sitter...

Lenke til kommentar

3 kr/diode var vell litt mye da (vell det kommer jo an på hvilken type du skal ha da...) på elfa ser du jo at de selger LED for under 50 øre stykket (per tusen LED)

greie led til 0,46kr

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?htt...pl?dok=1809.htm

men blir fremdeles dyrt ja....

men vil tru det blir mye programmering for å få laga noe bra her... blir sikkert billigere å kjøpe noe ferdig om det finnes (men det er jo moro å bygge selv, synes jeg i alle fall)

ville heller laga noe mindre, hvis du ikke har laga noe slikt før, og lært å programmere selv...

noe annet å tenke på er at led bare lyser mens det går strøm i dem, og hvis det lages slik at bare et led i matrisen lyser av gangen vil det gå relativt lang tid mellom hver gang samme led lyser (forutsatt at den skifter raskt gjennom alle leddene for å gi en illusjon om at de lyser hele tiden), og siden det blir "lang" tid mellom hver gang de lyser vil de vil se ut til å lyse svakt... (det er i alle fall hva jeg tror du vil oppleve ved den metoden)

laga en ting på skolen som består av 16 led, og der "lyser" 8 av de samtidig, men den skifter så raskt mellom de at det ser ut som om alle lyser,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...