King-Nothing Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 (endret) Jeg har i dag 2stk høytallere koplet til en gammel forsterker, som igjen er koplet til pc`n. Disse høytallerne er ganske små, og spiller derfor ikke veldig mye bass for å si det sånn, selvom de spiller ganske "fin/klar" lyd. Så nå lurer jeg på hva jeg skal/burde gjøre. Kjøpe en ny (brukt) forsterker og en 10" sub, eller kjøpe pc-høytallere med sub. Forsterkeren har ikke flere innganger ledig så den må byttes dersom jeg skal ha en sub. Har lurt på å kjøpe pc-høytallere, da jeg tror dette blir en del billigere, men er litt (veldig) usikker på hvilke. Noen som vil hjelpe? Krav: -God basslyd -Ikke mer enn 4 høytallere/satelitter + sub. (altså 5 tilsammen ) -Spille "fin/klar" lyd. -Helst ikke over 500kr. 700kr er max. Skal brukes til musikk, litt film og spilling. På forhånd takk for hjelpen! Endret 19. desember 2004 av knothing Lenke til kommentar
radiated Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 Skrinlegg hele prosjektet. Du får ingen forsterker til den prisen som er bedre enn din gamle, og du får iallfall ikke en brukbar subwoofer i tillegg. Og ethvert PC-høyttaler-sett til 700kr vil garantert låte dårligere enn det du har nå. Lenke til kommentar
Kamp Fisk Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 totalt SKVIP!!! flott anlegg til 500 kr Altec Lansing ATP3, finner du sikkert utmerket! Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 19. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2004 Skrinlegg hele prosjektet. Du får ingen forsterker til den prisen som er bedre enn din gamle, og du får iallfall ikke en brukbar subwoofer i tillegg. Og ethvert PC-høyttaler-sett til 700kr vil garantert låte dårligere enn det du har nå. Hvor mye mener du at jeg må opp i for å få ett brukbart anlegg a? Lenke til kommentar
gamerman Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 Jeg har 5.1 anlegg som er sykt bra kvalitet på for prisen 1500 ,- Så tipper vel 1000 burde holde men vet aldri Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 19. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2004 Hva med dette a? Noen som har erfaringer. Altec Lansing ATP3 har jeg hørt før, og det er jo helt rått til den prisen! Skulle jo sef ikke kjøpe en ny forsterker, men en billig brukt en. Tror jeg går for Altec Lansing ATP3 dersom det ikke kommer noen andre bra forslag. For de VET jeg spiller bra. Det holder ihvertfall for meg. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 Hvilken lyd er det du skal ha ut av høytalerene? Det er et litt viktig spørsmål siden så godt som alle PC-høytalere er klart beregnet på spill-bruk, men ikke til musikk. Stereoanlegg egner seg klart mye bedre til musikk, men dårligere til spill. Lenke til kommentar
radiated Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 Hvilken lyd er det du skal ha ut av høytalerene? Det er et litt viktig spørsmål siden så godt som alle PC-høytalere er klart beregnet på spill-bruk, men ikke til musikk. Stereoanlegg egner seg klart mye bedre til musikk, men dårligere til spill. Hvorfor skulle stereoanlegg egne seg dårlig til spill??? God lyd er da å foretrekke uansett om du spiller eller hører på musikk? Lenke til kommentar
radiated Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 Skrinlegg hele prosjektet. Du får ingen forsterker til den prisen som er bedre enn din gamle, og du får iallfall ikke en brukbar subwoofer i tillegg. Og ethvert PC-høyttaler-sett til 700kr vil garantert låte dårligere enn det du har nå. Hvor mye mener du at jeg må opp i for å få ett brukbart anlegg a? Så mye som mulig.... :-) OK, siden du etterspør mer bass kan du jo kjøpe bare subwoofer, hifiklubben selger modeller ned til ca 1700kr. (gale) Du trenger ikke flere utganger på forsterkeren din, siden du kan koble høyttalerkablene via subwooferen. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 Hvilken lyd er det du skal ha ut av høytalerene? Det er et litt viktig spørsmål siden så godt som alle PC-høytalere er klart beregnet på spill-bruk, men ikke til musikk. Stereoanlegg egner seg klart mye bedre til musikk, men dårligere til spill. Hvorfor skulle stereoanlegg egne seg dårlig til spill??? God lyd er da å foretrekke uansett om du spiller eller hører på musikk? Fordi det man må opp i alt for høye priser for å få samme kvalitet på spillelyden som PC-høytalere gir. PC-høytalere har ofte mye bass og diskant men har lite mellomtone, noe som egner seg for spill. PC-høytalere til f.eks 1000kr kan ikke matches i spillelyd av et stereoannlegg til samme pris. Man må opp i kanskje 2-3-4 ganger så mye. Dessuten er det viktig med god surround når man spiller, noe som vil konkurrere med et ennå dyrere stue-surroundanlegg. PC-høytalere er altså det som gir klart mest for pengene til spillbruk. På den andre siden: Musikk er stereolyd og høres best på et stereoanlegg. (ikke surroundanlegg eller PC-høytalere) Også glemte jeg et bruksområde til: Film. Her går det fint an å bruke PC-høytalere (f.eks et bra 5.1-sett) siden surround er kjekt å ha til film-bruk. Et skikkelig surroundanlegg er å foretrekke, men for en liten stue og slank lommebok så duger også PC-høytalere bra. Lenke til kommentar
Spaniolen Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 Heisann... jeg har dette og synes di spiller ganske bra både på film...spil og musikk... for drøye 700 kr så er det ett fint kjøp...men det er bare 2 høytalere og 1 subb... ikke surrount... men vil du ha skikkelige pc høytalere er disse å ambefale på det sterkeste lykke til Lenke til kommentar
radiated Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 Hvilken lyd er det du skal ha ut av høytalerene? Det er ...... Hvorfor skulle stereoanlegg egne seg dårlig til spill??? God lyd er da å foretrekke .......? Fordi det man må opp i alt for høye priser for å få samme kvalitet på spillelyden som PC-høytalere gir. PC-høytalere har ofte mye bass og diskant men har lite mellomtone..... jaja... jeg foretrekker da stereoanlegget uansett kilde jeg da. Også spill-lyden er laget for monitorer med flat frekvensgang, så hvis spillmakerne trenger mer bass eller mer diskant, så legger de det inn i lyden med EQ eller andre triks. Jeg foretrekker også et godt 2.0-system framfor alle disse 5.1-systemene til tusenlappen. Men man får hva man betaler for, og stereoanlegg til 2000kr, låter like dårlig som PC-høyttalere til samme pris. Hvis man setter "rumperistereffekten" høyest må man gjerne gå for et billig haøyttalersett med subwoofer, for all del. Lenke til kommentar
Kamp Fisk Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 gå for altec lansing atp 3..... suverent anlegg! Lenke til kommentar
King-Nothing Skrevet 20. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2004 Tror jeg gjør det ja..men virker ikke som om det er så mange som har det inne. Har det gått ut? Noen som vet hvor det er på lager? Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 Til den prisen du forespeiler, så kan du bare kjøpe pc-høytalere. En ekstremt rimelig forsterker (i mine øyne) er Cambridge Azur (den alene koster 1500) Sub til 700 ? Vel, det er vel mulig at du får en 6" eller 8" aktiv SUB til den prisen. Hvis du skal få det så billig så tror jeg du må satse på noe brukt. Hvis det var 5.1 system, vel, Cervin Vega og Argon er jo 2 "rimelige" komplette system, de koster 3K Men, kanskje elkjøp har noe til deg. Men å tro at man får noe annet enn noe som ikke låter så veldig bra for 700 kroner, vel, ikke for å knuse drømmene dine. Men, det er nok noe i overkant optimistisk. Lykke til, håper du finner noe som du blir fornøyd med.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå