Gå til innhold

Hjelp til å installere NVIDA driver! ENDELIG LØST!

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp installert Unreal Tournament 2004 på min FC3 boks.

Hele installasjonen gikk bra. Når installasjonen var ferdog, så fikk jeg spørsmål om jeg ville kjøre spillet.

Jeg ville se om det funka, så jeg trykka "YES". Da kom det startup bildet til UT2k4, men så bare forsvant det. Uten at spillet ble kjørt. Jeg gikk til mappa hvor spillet ble installert, og prøvde å starte spillet fra shell scriptet. Da kom det i tillegg til startup bildet til UT2k4, så kom det et terminal vindu opp. Der kom det en feilmelding: WARNING: ALC_EXT_capture is subject to change! Så lukket det seg igen, fortsatt ikke noe UT. :no: Jeg har prøvd å google litt men har ikke hatt mye hell.

Noen andre som har hatt problemer? Noen som kan hjelpe?

Takker

Endret av Kim Roger
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har nettopp installert Unreal Tournament 2004 på min FC3 boks.

Hele installasjonen gikk bra. Når installasjonen var ferdog, så fikk jeg spørsmål om jeg ville kjøre spillet.

Jeg ville se om det funka, så jeg trykka "YES". Da kom det startup bildet til UT2k4, men så bare forsvant det. Uten at spillet ble kjørt. Jeg gikk til mappa hvor spillet ble installert, og prøvde å starte spillet fra shell scriptet. Da kom det i tillegg til startup bildet til UT2k4, så kom det et terminal vindu opp. Der kom det en feilmelding: WARNING: ALC_EXT_capture is subject to change! Så lukket det seg igen, fortsatt ikke noe UT. :no: Jeg har prøvd å google litt men har ikke hatt mye hell.

Noen andre som har hatt problemer? Noen som kan hjelpe?

Takker

Prøv å starte spillet fra en konsoll/terminal og post feilmeldingene du får her.

Lenke til kommentar
Hei.

Når jeg kjører det i terminal så kommer det:

WARNING: ALC_EXT_capture is subject to change!

Couldn't set video mode: Couldn't find matching GLX visual

History:

Exiting due to error

Noen som veit hva som er feil?

Du har NVIDIA skjermkort?

Har du installert driverne til kortet?

Har du aktivert GLX i X.org-konfigurasjonen?

Lenke til kommentar

Opps :blush: Jeg har nok glemt å installere driverene til skjermkortet! Huff... På CD'en som driverene ligger på, så ligger det mange Linux versoner, men ingen til Fedora Core 3 (det nærmeste er Red Hat Linux 7.3)

Intslallasjons-guiden som ligger på CD'en er heøt mongo, skjønner ikke no an.

Noen som gidder å hjelpe meg med å finne driverene og hjelpe meg ossen jeg skal legge dem inn?

Skjermkortet er av typen: Aopen aeolys GeForce FX 5200 256 MB

Lenke til kommentar
Last ned denne: http://www.nvidia.com/object/linux_display...2_1.0-6629.html

Sørg for at du har kernel source, avslutt X og start filen som root.

Hæ? Jeg har lastet ned driveren. Hva nå?

Kan du forklare litt nøye hva jeg skal gjøre. Jeg er _helt_ ny når det gjelder Linux.

Takker

Del 1:

1. Tast Ctrl+Alt+F1

2. Logg deg inn

3. Skriv "telinit 3".

4. Naviger deg til mappen du har lagret "installer.run"-filen i med kommandoen CD.

Del 2:

1. Kjør nvidia installeren med "sh installer.run". Vent til programmet er ferdig.

2. Start installeren på nytt, nå uten "--use-this-kernel".

3. Endre skjermkortdriveren i X configen din til "nvidia" i stedet for "nv".

4. Legg til linjen " Load "glx" " under seksjonen "Module" i X configen din. Lagre filen

5. Driveren er installert.

6. For å komme tilbake til X skriv "telinit 5". Nå kan du restarte X-serveren, og driveren er aktivert.

Endret av Gimper
Lenke til kommentar

Hei. Jeg får ikke dette til å funke.

Jeg trykker Ctrl+Alt+F1.

Jeg logger inn og skriver "telinit 3".

Da kommer det bare opp at det ikke finnes en slik kommando.(?!)

Jeg prøvde å ta "sh NVIDA-Linux-x86-1.0-6629-pkg1.run" Da kommer det:

"Det finnes ikke en slik katalog eller fil"

Jeg har jo sjekka at det er det fila heter jo! :no:

Siden det ikke funka, så ville jeg ut til X igjen, derfor trykka jeg "telinit 5"(Sånn som Gimper sa)

Men da kommer det opp samme feilmelding som da jeg trykka telinit 3. :thumbdown:

Siden jeg ikke kom ut av det sorte vinduet, så så ikke noen annen utvei en å ta

Ctrl-Alt-Del. Kan noen si hva som er galt? Jeg skal på LAN om 2 dager, og da skal vi spille UT2004. Setter pris på all hjelp.

P.S God Jul og Godt Nytt År :thumbup:

Endret av Kim Roger
Lenke til kommentar

Hehe... Skriv «init 3» eller noko då. Husk på å vere logga inn som root.

-- Det at han ikkje finner NVIDIA fila er fordi han ligg sikkert ikkje i den mappa du er i!

Flytt mappe med å skrive «cd /mappa/di»... Sjekk kor NVIDIA-fila ligg. Ligg ho i

"/home/blabla/downloads/nvidia-balblabl" så skriv du: "cd /home/blabla/download" før

du skriv «sh NVIDIA-»... Det er lurt å bruke TAB-completion på slike vanskelege

filnamn.

Elles treng du ikkje bruke «telinit», bruk «init». Pass på at du er root, om du ikkje er root

skriv du «su -»... Du kan óg berre kille X. Men init 3 skulle vel fungere.

Du kjem tilbake til X med CTRL+ALT+F7 om du ikkje har skifta init. -- For å gå tilbake

til X kan du skrive init 5 om du fekk installert driveren.

Eg veit det høyres utruuuleg avansert og vanskeleg ut, - men det er eigentleg ikkje.

Hadde vore utruleg greit om du hadde satt deg bittelitt inn i korleis Linux fungerer før

du prøver deg på å installere NVIDIA-driveren :) - Ting som mapper o.l. burde folk

vite av. :]

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg hadde funnet riktig mappe(cd)

Men det med å trykke TAB funka, takker... Men nå får jeg starta installasjonen, men den vil ikke fortsette fordi jeg har ett X vindu gående.

Jeg har prøvd på "init 3" og "telinit 3" for å lukke X, men det kommer bare:

bash: init: command not found. Siden jeg ikke får lukket X med de kommadoene, så lurer jeg på ossen man lukker X. Er det bare å skrive "kill x"?

P.S Ossen får jeg starta X igjen hvis/når jeg klarer å kille det?

Endret av Kim Roger
Lenke til kommentar
Fedora er litt sær med path, så sbin-mappene legges ikke inn i root-path, slik husker jeg det i alle fall fra min tid med RedHat.

Prøv /sbin/init 3 du, så skal det nok funke.

Hmm, joa :hmm:

Jeg skreiv som du sa(/sbin/init 3), men da kom dette:

Starter pcmcia: OK

Starter irqbalance: OK

Starter lm_sensors: OK

Starter automount: ingen monteringspunkt

Starter hpoj: OK

Starter anacron: OK

INIT: Version 2.85 Reloading(eller noe)

Så stoppa den der... Kom lissom ikke noe lenger...

Er det noen annen måte å kille/starte X på enn init?

Endret av Kim Roger
Lenke til kommentar

Her ser man hvorfor Linux aldri kan bli nybegynnervennlig for 3D-spillere. Systemet burde fungere 100% rett etter installasjon, men det er ikke mulig fordi folk insisterer på å godta lukkede drivere som ikke kan distribueres med frie Linux-distribusjoner. Så må nybegynnere rote rundt med init og xorg.conf og reboot og hurramegrundt. Håper nybegynnere ihvertfall kan se gjennom øynene og forstå at det ikke er "Linux" sin skyld.

Lenke til kommentar
Her ser man hvorfor Linux aldri kan bli nybegynnervennlig for 3D-spillere. Systemet burde fungere 100% rett etter installasjon, men det er ikke mulig fordi folk insisterer på å godta lukkede drivere som ikke kan distribueres med frie Linux-distribusjoner. Så må nybegynnere rote rundt med init og xorg.conf og reboot og hurramegrundt. Håper nybegynnere ihvertfall kan se gjennom øynene og forstå at det ikke er "Linux" sin skyld.

Syns faktisk ikke det er så vanskelig å installere nvidia's drivere. Enkelte distroer ordner det automatisk, mens i andre må man gjøre det selv som i verste fall innebærer å kompilere en kjernemodul (gjøres automatisk av installasjonsprogrammet og tar ikke mange sekunder på nyere PC'er), og endre 2 linjer i config-fila til X. Restart av hele systemet skal ikke være nødvendig, men man må selvsagt restarte X.

Sånn sett mener jeg utviklerne har gjort en god jobb, og ytelsen er upåklagelig. Driverne burde selvsagt vært frie, både av ideologiske og praktiske grunner, men det er neppe utviklernes skyld. Det er nok heller noen herremenn med dress og slips som mener at det skal være "trade secrets". :(

Om man skal boykotte lukkede drivere får bli opp til den enkelte. En bruker som går over fra windows til linux og sitter der med et Geforce 6800GT kan nok føle seg litt snytt med de frie nv-driverne som følger med X. Sånn sett vil nok mange bruke de ufrie driverne, ihvertfall som en midlertidig løsning. Men man kan jo om mulig prøve å påvirke selskapene. Hvis mange nok klager på at det er unødvendig kronglete, kan man jo håpe at de en dag skjønner hvor mye mer praktisk det ville vært med GPL-drivere.

Lenke til kommentar

Joa, jeg vil bare si deg at jeg ikke skylder på Linux. Linux er bra(det jeg hra prøvd av det :thumbup: )

Men er det noen som gidder å si meg:

Hva skal jeg gjøre for at "inint 3" og "init 5" skal funke?

Eller er det noen annen måte å kille/reboote X uten om init?

Lenke til kommentar
Fedora er litt sær med path, så sbin-mappene legges ikke inn i root-path, slik husker jeg det i alle fall fra min tid med RedHat.

Prøv /sbin/init 3 du, så skal det nok funke.

Hmm, joa :hmm:

Jeg skreiv som du sa(/sbin/init 3), men da kom dette:

Starter pcmcia: OK

Starter irqbalance: OK

Starter lm_sensors: OK

Starter automount: ingen monteringspunkt

Starter hpoj: OK

Starter anacron: OK

INIT: Version 2.85 Reloading(eller noe)

Så stoppa den der... Kom lissom ikke noe lenger...

Er det noen annen måte å kille/starte X på enn init?

Det du beskriver er helt korrekt, når de linjene der kommer opp har du byttet runlevel til 3, altså uten X.

Om du vil drepe X manuelt kan du kjøre killall X, men som oftest kjører man xdm/gdm/kdm som da bare vil restarte X.

Såvidt jeg vet bruker Fedora gdm, så da kan du kjøre killall gdm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...