Gå til innhold

"Problemer under innstallasjon av slackware


Anbefalte innlegg

Hei alle linuxbrukere

 

jeg driver å innstallerer slackware på pc'en. Jeg innstallerte fra de to iso cd'ene. Påd en andre cd'en var det spøsrmål om host. Jeg skrev bare tele2 siden dette er isp'en min, mend et ble vel helt sikkert feil. Når jeg hadde rebotet etter ferdig innstallasjon avd e to cd'ene bootet jeg linux, men da ble jeg bedt om å skrive brukernavn og passord til tele2 for å komme inn. Jeg vet jo ikke hva det er? Jeg bare restartet igjen og sitter nå inne i windows.

 

Hva burde jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eh, hosten er namnet på maskina di. Om du kallar maskina di for "tele2" så heiter den det, og det vil stå at du loggar på "tele2".

 

Du loggar på med "root" og passordet som du laga under installasjonen. Deretter må du lage ein vanleg brukar med "useradd" eller "adduser".

 

Ærleg talt trur eg ikkje Slackware er noko for deg, sidan det virkar som om du aldri har vore borti ein *nix-maskin før.

Lenke til kommentar
Eh, hosten er namnet på maskina di. Om du kallar maskina di for "tele2" så heiter den det, og det vil stå at du loggar på "tele2".

 

Du loggar på med "root" og passordet som du laga under installasjonen. Deretter må du lage ein vanleg brukar med "useradd" eller "adduser".

 

Ærleg talt trur eg ikkje Slackware er noko for deg, sidan det virkar som om du aldri har vore borti ein *nix-maskin før.

Ok.. takk.. nei kanskje ikke. Mne kan jeg skifte host name senere eller?

Lenke til kommentar
Ja.. ikkesant, og jeg er villig til å lese og lære endel så jeg gir ikke opp enda ass.

Det er bra;) Jeg installerte FC3 på torsdag. Det er vanskelig, men ikke umulig;) Men jeg vil anbefale deg til å ikke begynne rett på Slackware. Prøv heller Fedora Core 3, Mandrake eller Suse. De er litt mer for nybegynnere.

Lenke til kommentar

Hvilke av disse ordene er det du ikke forstår?

  • SLACKWARE
  • ER
  • IKKE
  • FOR
  • NYBEGYNNERE

Er du nybegynner? Prøv Ubuntu.

 

1. Klarer du av en eller annen grunn ikke å installere Ubuntu? Klag på forumet.

2. Klarer du fremdeles ikke å installere Ubuntu? Prøv FC3

3. Er FC3 for uoversiktlig, eller for mye bugs? gå til punkt 1.

Lenke til kommentar

Lurer på om jeg skal installere Slackware selv en dag jeg, begynner å bli en stund siden sist jeg prøvde denne distribusjonen. Var inne og kikket på slackware.org og dette ser jo riktig bra ut. Grei design som gir rask tilgang på nødvendig informasjon som jeg synes var presentert på en enkel og oversiktlig måte. Blir egentlig mere og mere imponert etterhvert som jeg leser. Her har det nok skjedd en del.

 

Slackware er kanskje ikke så automatisert som flere av de andre distribusjonene men det er ikke nødvendigvis en dårlig ting. Får en mye bedre forståelse av hvordan ting henger sammen på denne måten.

Lenke til kommentar
Ja.. ikkesant, og jeg er villig til å lese og lære endel så jeg gir ikke opp enda ass.

Syns vi skal støtte folk som sier at de virkelig orker å lese for å lære. De som faktisk bare klager å vil ha alle svarene servert på sølvfat derimot kan vi vel anbefale å prøve en annen distro.

Lenke til kommentar
Hvilke av disse ordene er det du ikke forstår?
  • SLACKWARE
  • ER
  • IKKE
  • FOR
  • NYBEGYNNERE

Er du nybegynner? Prøv Ubuntu.

 

1. Klarer du av en eller annen grunn ikke å installere Ubuntu? Klag på forumet.

2. Klarer du fremdeles ikke å installere Ubuntu? Prøv FC3

3. Er FC3 for uoversiktlig, eller for mye bugs? gå til punkt 1.

For noe tull? Jeg startet som nybegynner med Slackware, 2x Slackware 9.1 CDer og En slackware 9.1 tutorial. Har ikke sett tilbake, og anbefaler slackware. Du trenger god tid, må lese mye. Men du kommer til å sitte igjen med følelsen av å ha gjort noe. Istedenfor å la ubuntu installere alt for deg mens du sitter med tommelen i ræva og ser på dansende pingviner. (jeg har ikke peiling på hvordan installasjonen av ubuntu foregår, men regner med den er på et slikt nivå)

Lenke til kommentar

HELT ENIG med lynzh her, ja.

 

Begynne med mandrake og slikt er jo ikke no vits. Man kan bruke mandrake i mange år uten å vite hvor home diren din egentli ligger.

Da ville jeg heller annbefalt å sitte i windows med blackbox-shell. Tror tilogmed det er mere lærerikt.

Lenke til kommentar
Hvorfor i all vide verden skal man lære hvor Home diret ligger? Tror du alle som bruker Windows vet hvor "My documents" ligger?

 

Hvorfor må man på død og liv være "leet" og kunne hele systemet utenat for å kunne bruke linux?

Helt enig med Leoric i det han skriver.

 

Mange brukere av Linux bruker det kun til surfing på nettet, mail, litt tekstbehandling , se på sine digtale bilder osv.

 

De vil rett og slett bruke Linux istedet for Windows for å slippe all spyware og virus, samt at det er gratis.

 

Behøver egentlig ikke forstå så mye av systemet til den bruken.

Lenke til kommentar
Hvorfor i all vide verden skal man lære hvor Home diret ligger? Tror du alle som bruker Windows vet hvor "My documents" ligger?

 

Hvorfor må man på død og liv være "leet" og kunne hele systemet utenat for å kunne bruke linux?

Helt enig med Leoric i det han skriver.

 

Mange brukere av Linux bruker det kun til surfing på nettet, mail, litt tekstbehandling , se på sine digtale bilder osv.

 

De vil rett og slett bruke Linux istedet for Windows for å slippe all spyware og virus, samt at det er gratis.

 

Behøver egentlig ikke forstå så mye av systemet til den bruken.

Hva når noe går galt??? Skal de sitte å klø seg i ræva og spørre "hvorfor funker ikke maskinen min" uten kompetanse til å spørre om hjelp eller få hjelp.

 

Hvis man ikke vet hva man gjør bruk FC/Mandrake/Suse/Ubuntu helt til man har gjort så mye rart/feil at ingenting fungerer så boot tilbake til Windows og klag over hvor dårlig Linux er. :thumbup:

 

 

White Fox:

Slackware er ikke det enkleste på jord. Hvis du ikke en gang greier å logge deg inn på maskinen så bør du nok finne deg noe annet.

Lenke til kommentar

Hvis ingen tar seg tid til å sette seg inn i systemet er det ikke rart Linux forumet her overflorer av spørsmål som kunne lett løses hvis man hadde satt seg ned og lest litt. Jeg prøver bare å få ut at du må dedikere mye lesing og mye arbeid for å få satt seg inn i slackware. Men til slutt sitter du igjen med følelsen av å ha lært noe. Slackware har vel aldri ment å være desktop OS for en average linux bruker. Slackware har sine røtter i Unix og er distroen som skal minne mest om Unix. Ubuntu er for deg hvis du ikke vil lese og dedikere litt arbeid. Jeg har vel aldri sagt man må være 'leet' for å bruke linux. Men ikke hiv deg på slackware hvis du ikke har tid og krefter til det.

Lenke til kommentar

Jeg er helt og holdent enig med lynzh og Tapio. Å hoppe på en versjon av linux som basere seg på å være mest mulig lookalike er lite vits. Du vil garantert støte på like mange problemer i linux som ved windows. Kjør på med slackware og for all del, ikke stopp.

 

Jeg legger med mine første erfaringer med linux: http://armin.net-team.no/~suklu/logs/iRC/Deezire_17-03-2004

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...