Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

2 Workgroups med samme navn?!

Anbefalte innlegg

Mulig tittelen var litt knotete å forstå for de fleste her, men jeg har et aldri så lite problem som jeg kunne tenkt meg å få litt hjelp med...

Begynte som siv. arbeider her om dagen på et sted hvor nettverket var omtrent 3 år gammelt uten oppdateringer, maintenance osv. Filserveren som hele arkiver ligger inne på (redhat 7.2 eller noe) er en dodgy greier har jeg funnet ut som funker når den vil. Av og til må man restarte den for at det skal funke. Men det er selve nettverket som irriterer meg. Når jeg kom dit var maskinen min en av flere pcr som var tilknyttet nettverket, men som ikke hadde Internett lenger ( det "falt" ut en gang i tiden ble jeg fortalt). Derfor bestemte jeg meg for å se om jeg fikk fixet dette.

Jeg så andre maskiner fint, en maskin i workgroup x1 og resten som filservere, meg, printere og andre maskiner i workgroup x2 (navnene er bare for enkelhetsskyld). Alle klienter kjører win xp pro. Så jeg tenkte at hm…maby hva om jeg prøvde å hooke meg opp mot x2 en gang til? Som sagt så gjort. Jeg fyrte opp hjelperen for oppsetting av hjemmenettverk og la inn samme navn på pc og workgroup. Men her begynte moroa. For etter restart fant jeg verken x1 eller noe annet på x2 i det hele tatt. Prøvde å skru av brannmuren som var nå på under nettverkstilkoblingen men framleis no go.

Hm…ka no…? Prøvde samme rutine ved tilkobling til x1 men da fant jeg heller ingen andre enn meg selv etter avslått brannmur. Sjekket tilkoblingene til switch og router men alt virket i skjønneste orden (funket jo før jeg føkka opp innstillingene enda mer.)

Noen som har noen smarte ideer på hva som skal til? Fikk ikke pinget noen andre i det hele tatt på nettverket heller. :ermm: Får jeg ikke dette til å funke kan jeg jo ikke sitte på ok.no hele dagen :cry::tease:

Endret av Prnkstr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og....nå begynner jeg å bli lei denne dritten...har kommet inn på internett med en av disse pcene, mennå ser jeg fks 2 stk av samme maskinen med forksjellige navn!!! Printer pcn dugger opp 2 ganger, og jeg ser oxo en maskin som ikk lenger er der!

Det er bare slik windows er lagt opp er jeg redd... :!:

Lenke til kommentar

Slapp av, iritasjon fører ingen vei :). Om en pc dukker opp 2 ganger er bare fordi den ligger casha, vet ikke om noen komando får å tømme denne kasjen (ikke flusdns, den virker ikke her). Men husker dett ble tatt opp som tema når jeg gikk på skole. Det går x antall timer før windows oppdaterer "netverk nabolaget" og da vil eventuelle maskiner som FAKTISK ikke er der forsvinne :)

Lenke til kommentar
Får du pinget noen av maskinene ?

Er du helt sikker på at det er samme workgroup/domain ?

Samba server på Linux ?

Tesha det ut nå...få ikke pinget noen av de andre maskinene. Om det var samme workgroup eller ikke burde jo egentlig ikke ha noe å si (selv om jeg ER på korrekt wg)...så lenge jeg pinger burde den finne den uavhengig av workgroup.

Serveren kjører Samba2.2.1a eller noe sånt...men redhat 7.1 si op...

Men når det gjelder den oppdateringen så har de to maksinene eksistert med samme navn en god stund nå er jeg blitt fortalt. Man byttet navn på server pc for et halvt år siden eller noe fra printerpc til miriam, men begge er der fortsatt... :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...