Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Deler internett med hybel *venn*

Anbefalte innlegg

Hei, en hybel boer med sidna *venn* vil ha internett, så han var villig til å betale halve internett linja mi. så jeg besilte 3 mb fra nextgentel.. problemet nå er at han verken laster ned eller noe sånt.. han driver med webcamra og noe afghan chat greier (han er ikke norsk) og ødelegger alt for meg når jeg spiller cs.. med 3 mb linje :( er redd han bruker hele ut linja.. og siden vi prater så dårlig sammen (jeg har dialekt og han skjønner så dårlig norsk) at jeg må finne på en måte.. å begrense signalene til han. han sa det var greit...

nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre.. jeg har nesten ikke peil på nettverk men nå skal jeg lære ! (orker ikke høy ping når jeg spiller) er det switcher/rutere jeg kan kjøpe som har prog som kan sette opp limit på ip portene ? feksempel nå er han på port 8 og den blinker litt mindre enn min når jeg spiller, når jeg ikke gjør noe så lyser den bare (uten blink..så vidt) er det noen programmer ? eller må jeg bruke penger på en ny switch/ruter ?

ps : Jeg har ett nettverks kort til (Pci) viss det også kan hjelpe. :ermm:

Endret av Lord Hell
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et par måter å gjøre dette på:

Bruke netlimiter på hans maskin for å begrense båndbredden han får (men om du får like bra ping som om du var alene på linjen er dog tvilsomt på denne måten).

Sette opp ruteren din til å prioritere alle pakker fra din maskin. Det funker flott, men det er litt avansert for vanlige brukere, og ruteren må støtte TOS/QOS.

Sette opp en linux-box for å gjøre samme oppgaven som en ruter, og konfigurere den som over. Det blir kanskje litt overkill for et nett med bare 2 brukere dog..

-Stigma

EDIT: om du er NGT kunde, så er vel sjansen for at du har Netopia-ruter stor. Alle netopia støtter TOS om jeg ikke tar feil (etter å ha oppgradert siste firmware på endring.nextgentel.no )

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
EDIT: om du er NGT kunde, så er vel sjansen for at du har Netopia-ruter stor. Alle netopia støtter TOS om jeg ikke tar feil (etter å ha oppgradert siste firmware på endring.nextgentel.no)

ja jeg har en Netopia modem eller ruter eller som han sa i tlf han fra nextgentel : Modem med Ruterfunksjon.

også kjøpt jeg en Belkin switch på elkjøp (ja det var sånn hast kjøp for lenge siden)

Lenke til kommentar

Mulig du opplever problem fordi at alle nedlastingene hans bruker opp hele upload kvoten på linja deres. Snakk med han og finn ut hvilke program han bruker. I de fleste program kan du gå inn i alternativene å sette max upload. Laster han ned mye på en gang kan de være lurt å sette max upload til 10kb, men dette avhenger av hva max upload på linja deres er. På denne måten vil han ikke merke noen forskjell på nedlastingshastighetene, mulig de faktisk vil gå opp, samtidig som dine problem vil rette seg. Ikke sikkert dette er løsningen, men det er nå et forslag.

Når du spiller, pleier du å hoste spill? Har hørt at det bruker veldig mye ut-resurser i motsetning til om du bare spiller på en server noen andre har satt opp.

Lenke til kommentar

tror han bruker ett program som heter Paltalk Messenger som han driver med webcamra greier (det er det jeg tror han driver med da) frista meg å legge inn Optix pro client (trojan) og fjernstyre pcen hans til å gjøre som jeg vil.. men det er en trojan ;) vil helst ikke det.

jeg vil helst unngå å gå bort til hans hybel for å legge inn noe på hans pc. det stinker jalla osv + vi snakker ikke helt samme språk, ja gjor det sier han.. også skjønner han ikke hva jeg snaker om :dontgetit:

Edit : nei, spiller ikke så veeldig mye, men spiller css og w3 er veldig kjedelig :( så kjedelig jeg får lyst å *nappe ut* ledningen :hmm:

Endret av Lord Hell
Lenke til kommentar
Sette opp ruteren din til å prioritere alle pakker fra din maskin. Det funker flott, men det er litt avansert for vanlige brukere, og ruteren må støtte TOS/QOS.

EDIT: om du er NGT kunde, så er vel sjansen for at du har Netopia-ruter stor. Alle netopia støtter TOS om jeg ikke tar feil (etter å ha oppgradert siste firmware på endring.nextgentel.no )

Hva er dette "TOS" og hvordan fungerer det?

Link til innføringsside? :blush:

Lenke til kommentar
få deg ein ny ruter frå linksys, så legger du inn ny firmware på den og setter opp QoS og andre diverse kjekke linje begrensninger inn der :)

Det gjør eg i min hybel på ei 2000/384 linje som funker smooth så spele CS /war3 med enda alle 10 bruker internett :p

hehe, har du link til denne rutern ?

er det andre muligheter da ? jeg har ett pci nettverkskort også som jeg ikke har tatt i bruk ennå, men vurderer det nå siden jeg må ha kontroll over hva som går ut til han naboen.

Lenke til kommentar

hehe, ahh tråløst ja, vell vi bruker kabel :whistle: jeg bor i byen og det er så mane som stjeler internett fra hverandre at jeg ikke melder meg på der nei :nei: men jeg er veldig intrisert i program, jeg ser en løsning men har ikke peil,

instalere det andre nettverkskortet, få internett gjennom det ene, dele på den andre, men vet ikke om programmer osv som kan hjelpe meg da

Lenke til kommentar
kan du ikke si han bør skaffe en egen linje fordi det klusser så mye med spillene dine.

koster ikke mye med internett i disse dager... :thumbup:

han skal bare bo her i 5 måneder, så han vil ikke det. og jeg er dumsnill og deler.. vi har 3 mb men det hjelper jevlig lite pga upload linja :(

Lenke til kommentar

En drayTek Vigor 2900 løser problemene dine, minuset er at den koster litt.

Bruker denne ruteren etter en Netopia og her kan du begrense både opp og nedlastingshastigheten på den port han bruker. Du kan også legge inn en scedule på dette slik at han f.eks. har full tilgang om natten eller når du er på jobb el.

Dersom neste hybelboer også ønsker å dele linja med deg kan dette være en fornuftig investering. Her er en link til routeren:

http://www.draytek.no/produkter_vigor2900.htm

Endret av Chrian
Lenke til kommentar
En drayTek Vigor 2900 løser problemene dine, minuset er at den koster litt.

Bruker denne ruteren etter en Netopia og her kan du begrense både opp og nedlastingshastigheten på den port han bruker. Du kan også legge inn en scedule på dette slik at han f.eks. har full tilgang om natten eller når du er på jobb el.

Dersom neste hybelboer også ønsker å dele linja med deg kan dette være en fornuftig investering. Her er en link til routeren:

http://www.draytek.no/produkter_vigor2900.htm

Tusen takk :dribble: hvor kan jeg kjøpe denne ?

edit : fant den i prisguiden https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=16820

Endret av Lord Hell
Lenke til kommentar

Unødvendig det der om du setter opp TOS da...

men ok =P

Vet ikek hvor du finner en innførings-guide, men du finner det sikkert om du søker på "netopia TOS" eller "netopia QOS".

TOS eller QOS (Type of service , Quality of service) akn sette prioriteringer på packets fra f.eks. en spesiell lokal adresse, eller på en bestemt port ect. Så i effekt kan du f.eks. sette at all trafikk innn og ut av din masin alltid skal sendes FØRST dersom begge maskinene sender samtidig. Da skal du få nesten like god respons på den prioriterte maskinen, selv om hele linjen er i full bruk. Det er ihverfall det beste alternativet til å kjøre på en dedikert linje.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...