Gå til innhold

Trenger jeg noe ekstra for S-ATA?

-Bassaddict-

Anbefalte innlegg

Har et Asus K8N som jeg ikke har harddisker til (humpete kjøring hjem)

skal kjøpe HD nå og lurer på om jeg trenger noe annet enn selve

harddisken hovedkortet, s-ata kabel og strøm-adapter fra ide til sata.

skal ha OS på disken også, veldig kjipt om jeg mangler noe siden det

er topp prioritering å kunne bruke datan i jula. må bestille alt i morgen.

leser at folk bruker en kontroller til sata selv om hovedkortet deres støtter sata, er det ikke en kontroller på hovedkortet mitt?

link til info om HK http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=K8N&langs=01

mvh BASS

Endret av -Bassaddict-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger som nevnt S-ATA strømkabel og S-ATA data kabel, men i mange tilfeller støtter også S-ATA diskene vanlig 4-pins strømkabel, så hvis du kan unngå å bruke overgang er det veldig ønskelig!!!Du trenger kanskje floppy-disk hvis du ikke har det, for i mange tilfeller lastes driverne fra diskett... :) Dette er vel noe du kan låne av noen du kjenner hvis du ikke har. Du har kontroller på kortet ditt som funker helt utmerket, hvis jeg husker riktig er det SiS. Kan være litt knoting med å få til S-ATA i begynnelsen men når du først har fått det opp, går det som det aldri skulle gjort noe annet!

-MortenGj

For noen hovedkort (tror du må det på ditt) er SCSI og S-ATA i én driver, men bare trykk F6 under winXP installasjonen så går det nok fint. Det kan være du må laste ned S-ATA driverne fra nettet hvis det ikke fulgte med en diskett! Da må du lage denne selv.

EDIT: 2 trykkleifs ;)

Endret av MortenGj
Lenke til kommentar

Det er inegenting i veien med å bruke SATA'en som er på hovedkortet ditt. Det at andre bruker kontroller kan ha andre årsaker, f.eks at de ikke har nok disk-plasser, eller at SATA-kontrolleren på hovedkortet ikke støtter RAID. Ja, forresten, det kalles kontroller selv om det er brikkesettet eller en annen brikke på hovedkortet som er tilknyttet SATA-portene.

Du har nevnt alt du trenger for å kjøre SATA, men jeg anbefaler likevel å lese SATA-giuden helt øverst i kateogorien "lagringsmedier" for å få en oversikt over hvordan du må gå frem for å installere OS'et på den. Bla. er det sånn at noen ganger MÅ man ha diskettstasjon for å få lagt inn OS'et på disken. Les også i samme guiden om metoder for å unngå dette problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...