Gå til innhold

Harry Potter - Bøkene, filmene. *Spoileradvarsel*


Hva synes du om Harry Potter & The Deathly Hallows?  

344 stemmer

  1. 1. Hva synes du om Harry Potter & The Deathly Hallows?

    • Beste boka i serien, superbra!
      90
    • Fornøyd med boka, verdig avslutning
      161
    • Helt grei, men svarte kanskje ikke helt til forventningene
      31
    • Boka innfridde ikke i hele tatt, dårlig avslutning
      12
    • Har ikke lest den
      51


Anbefalte innlegg

Ble for fem minutter siden ferdig med Harry Potter and the Order of the Phoenix. Det tok lengre enn forventet, men jeg velger å skylde på at jeg ble sjuk på juleaften og mistet all lysten på å lese. Jeg tok opp boken og leste gjennom slutten for 2 dager siden.

Tenker jeg begynner på den siste boken om ikke så lenge, men jeg må bare lese ferdig en bok vi leser i engelsk - Night!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hyggelig at du har fått lest ferdig boken, men kanskje det er litt unødvendig å lage en post bare for å si at du har lest HP5? Det er faktisk ikke kjeeeempeinteressant for oss å høre at du har lest den :p

 

Fant du ut noe nytt når du leste den? Kom du over noe rart som du ikke har oppdaget tidligere? Noen ferske teorier?

 

Ellers: En HP-fyr i klassen fortalte meg sin egen teori rundt sin død. Han mener at Dumbledore døde bare for å vise hvor sterk kjærligheten kan være. Kjærligheten er jo noe Voldemort ikke forstår seg på, og er antakeligvis det sterkeste våpenet mot ham. Det ble bevist allerede i bok nummer en. Han mente altså at Dumbledore valgte å dø i møtet med Draco og Snape for å vise sin kjærlighet til Harry. Hva tror dere?

 

Jeg mener at denne teorien alene ikke holder vann. Det må være noe mer bak det. Jeg tror at Dumbledore kunne reddet seg selv og Harry på en enklere måte. Istedenfor å sette en trylleformel på Harry, kunne han gjort det på Draco, og Harry kunne reddet Dumbledore. Jeg finner det litt tvilsomt at Dumbledore bare ville dødd for å vise kjærlighet akkuratt da når han pent kunne sluppet unna det.

 

Hva tror dere? Jeg satser på en kombinasjon av dette og mye annet snacks :)

 

Goscinny ;)

Lenke til kommentar
Hyggelig at du har fått lest ferdig boken, men kanskje det er litt unødvendig å lage en post bare for å si at du har lest HP5? Det er faktisk ikke kjeeeempeinteressant for oss å høre at du har lest den :p

 

Fant du ut noe nytt når du leste den? Kom du over noe rart som du ikke har oppdaget tidligere? Noen ferske teorier?

7848616[/snapback]

 

Selvsagt er det interessant. At jeg leser Harry Potter for andre/tredje gang burde jo komme i dagbladet. :p

 

Jeg begynte aa huske igjen at Voldemort hadde makten til aa trenge inn i Harrys hode, og at Harry kan foele Voldermorts vrede. Jeg tror dette er noe vi kommer til aa se mye mer av i bok nummer 7 og at dette kan bli avgjoerende for en av dem.

Noen som er enig/uenig?

 

Rowling sier ogsaa at vi kommer til aa se Dumbledore som et maleri, men hvordan er det med Sirius? Kommer han ogsaa til live igjen gjennom et portrett?

Endret av Ustedalen
Lenke til kommentar

Hmm.. Det kan en jo lure på. Jeg tror i alle fall vi får høre mer om han.

 

Btw, jeg leser nå Harry Potter for femte eller sjette gangen :p Skulle ønske det fortsatt var like spennende! Derfor jeg ser utrolig fram til den 7`ende boka! Selv om jeg må si at 5`eren var høydepunktet. Halvblodsprinsen var på en eller annen måte ikke like spennende for meg. Ikke misforstå, jeg liker også den veldig godt!

Det jeg har likt veldig godt med bøkene er alle historiene på Galtvort. Jeg får en sånn enorm følelse/ønske om å være på Galtvort selv, samme hvor dumt dette virker.

 

Jeg håper den 7`ende boka blir laaang :)

Lenke til kommentar

Goscinny: Skulle tru at Dumbledore lett kunne stoppa Malfoy ja. ( sjølv om han var sleten ) Men han ville vel prøve å få han til å ombestemme seg. Og det var han jo veldig nærmt med å klare og. Poenget er at når Snape kom, ( Dumbledore stolte blindt på Snape ) hadde han ikkje forventa å få ein Avada Kadavra på seg. Han hadde heller ikkje tryllestaven sin. Men dumbledore sa og at han viste kva Malfoy hadde prøvd på ( ikkje i all grad, men litt ). Forstår ikkje heilt kvifor han ikkje gjorde noke før.

 

Ustedalen: Ja, det er vel ein mulighet for at Voldemort vil prøve å utnytte dette. Men no veit jo Harry Potter at den muligheten er der. So han går nok ikkje på å like stor felle som tidlegare.

Alle bilde av tidlegare rektora på skulen henger jo på rektor rommet. Dei andre bilda som er rundt omkring på skulen veit vi vel lite om, men kan tenkes seg at det er viktige trollmenn/kvinner som har portrett der.

I 5 boka snakkar Harry og med Gryffindor spøkelset Nick, og då fekk vi vete at Sirius ikkje kom til å ta veien som spøkelse.

Lenke til kommentar
Hyggelig at du har fått lest ferdig boken, men kanskje det er litt unødvendig å lage en post bare for å si at du har lest HP5? Det er faktisk ikke kjeeeempeinteressant for oss å høre at du har lest den :p

 

Fant du ut noe nytt når du leste den? Kom du over noe rart som du ikke har oppdaget tidligere? Noen ferske teorier?

 

Ellers: En HP-fyr i klassen fortalte meg sin egen teori rundt sin død. Han mener at Dumbledore døde bare for å vise hvor sterk kjærligheten kan være. Kjærligheten er jo noe Voldemort ikke forstår seg på, og

 

er antakeligvis det sterkeste våpenet mot ham. Det ble bevist allerede i bok nummer en. Han mente altså at Dumbledore valgte å dø i møtet med Draco og Snape for å vise sin kjærlighet til Harry. Hva tror

 

dere?

 

Jeg mener at denne teorien alene ikke holder vann. Det må være noe mer bak det. Jeg tror at Dumbledore kunne reddet seg selv og Harry på en enklere måte. Istedenfor å sette en trylleformel på Harry,

 

kunne han gjort det på Draco, og Harry kunne reddet Dumbledore. Jeg finner det litt tvilsomt at Dumbledore bare ville dødd for å vise kjærlighet akkuratt da når han pent kunne sluppet unna det.

 

Hva tror dere? Jeg satser på en kombinasjon av dette og mye annet snacks :)

 

Goscinny ;)

7848616[/snapback]

 

Hyggelig å se at du sprer teoriene mine Goscinny :D

 

Tenkte bare at jeg skulle komme med noen ytterligere bemerkninger siden jeg har måtte innse at teorien min ikke er 100% vanntett, og så har jeg en ny teori som kan grubles på :w00t:

 

Poenget mitt bak teorien er det at Dumbledore er for smart til å bli felt uten motstand på den måten, med mindre han ville at det skulle skje selv. Det at Dumbledore gjentatte ganger sier at kjærlighet er en form for magi som Voldemort ikke forstår, gjør at jeg holder fast ved det at det er kjærlighet som vil direkte eller indirekte være Voldemorts bane. Det som gjør at teorien min ikke holder vann (dessverre)

er det at Dumbledore ikke direkte forsvarte Harry da han døde. Så hvorfor gjorde ikke Dumbledore noe for å stoppe sin egen død da?

 

Her kommer min nye (forhåpentligvis) forbedrede teori inn. Vi kjenner alle til teoriene rundt at Harry er en horcrux, noe jeg ikke tror et sekund på. Det jeg derimot tror, er at Dumbledore kan være(ha vært)

 

en horcrux! Disse horcruxene er de vi kjenner til til nå:

1.) Dagboka til Tom

2.) Slangen til Voldemort, Nagini (ikke 100% sikker)

3.) Ringen til Marvolo Gaunt

4.) Salazar Slytherin sin medaljong (ikke 100% sikker)

5.) Helga Hufflepuff sin kopp (ikke 100% sikker)

6.) <ukjent>

 

Vi vet at Voldemort antakeligvis har delt sjelen sin i 7 deler. Vi vet også at den personen Voldemort fryktet mest var Albus Dumbledore, så ved å gjøre han til en Horcrux hindrer han Dumbledore i å kunne ta livet av ham.

 

Denne teorien har dessverre også en bakside. Voldemort vil sannsynligvis ikke ha en dødelig person som en horcrux, ettersom dette ville føre til Horcruxens ødelegelse når personen dør (nå kan dette også diskuteres, siden vi ikke vet om Voldemort vil kunne holde Nagini levende i evig tid). Det dette ikke forklarer er hvorfor Dumbledore så forsvarløst lot seg selv bli tatt av dage.

 

Noen tanker rundt dette?

 

Rakash :thumbup:

 

PS: har flere tanker rundt dette, tenkte jeg bare måtte komme med litt om gangen :p

 

Edit: noen skjønnhetsforandringer

Endret av Rakash
Lenke til kommentar

Jess, har eit par tanker eg kan dele no.

Til første teori:

Dumbledore er/var som du seier ein person som hadde stor tru på kjærligheten. Dette var og ein svakhet. Du merker at han prøver å overbevise Malfoy om å gje seg, han prøver å dra ut tida med å snakke om korleis planen hadde gått osv. Dumbledure stolte som sagt før 100% på Snape, og han trudde kanskje at Snape ville komme og rydde opp. Når han då ser Snape kjem, får han vel opp håpet litt, men han blir so knust når han innser at Snape har jobba for Voldemort heile tida. Han var jo allerede sleten og utan tryllestav trur eg ikkje han hadde so stor motstand å yte. Det var aldri planlagt av Dumledure å dø, han berre hadde for stor tru på seg sjølv at han kunne ordne alt med å snakking.

 

Til andre teori:

Eg er heilt einig med deg i at Harry Potter ikkje er ein horcrux. " and either must die at the hand of the other for neither can live while the other survives ". Dersom Harry er ein horcrux vil ikkje den delen av profetien bli oppfylt. Då ender det iallefall opp med at Voldemort drep Harry og ikkje omvendt.

 

Eg er litt usikker på dette med Dumbledure. Fakta er den at vi veit ikkje korleis du gjer eit objekt, dyr etc om til ein horcrux. Einaste vi veit er at han som ønskjer å gjer det må ha utført mord. Dei delane du har lista opp der er alle delar som Voldemort mest sannsynleg har. Dumbledure derimot er/var eit fritt menneske. Eg trur og at Dumbledure var for mektig til å bli brukt av Voldemort som ein horcrux. Vi ser no i slutten av bok nummer 5, kampen mellom Voldemort og Dumbledure. Voldemort prøver alt han kan for å ta han.

Lenke til kommentar

Feil! Den kommer ut 21. juli denne sommeren og kan allerede forhåndsbestilles i bokbutikkene på nettet. Dette anbefales igrunn ikke, da mange bokhandlere har nattåpent når boken kommer ut, og en får da boken tidligere enn om en måtte vente på den treige posten. Butikkene kan tross alt ikke sende ut bøkene før bare fordi de er nettbutikker. Ergo kommer bøkene omtrent et par dager seinere i posten enn på den lokale bokhandleren.

 

Goscinny ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...