Gå til innhold

Harry Potter - Bøkene, filmene. *Spoileradvarsel*


Hva synes du om Harry Potter & The Deathly Hallows?  

344 stemmer

  1. 1. Hva synes du om Harry Potter & The Deathly Hallows?

    • Beste boka i serien, superbra!
      90
    • Fornøyd med boka, verdig avslutning
      161
    • Helt grei, men svarte kanskje ikke helt til forventningene
      31
    • Boka innfridde ikke i hele tatt, dårlig avslutning
      12
    • Har ikke lest den
      51


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er bare nysgjerrig i hvorfor så mange liker Harry og Frodo. :)

er det så mange som liker harry ? han er jo en stor idiot, hater han og alt ved han, han ødelgger bøkene !

Stor idiot? Hvorfor?

Fjern han og det er ingen Harry Potter-bøker lenger :roll:

Den største grunnen til at jeg mener han er en idiot fordi han aldri skjønner en dritt. Hater han foresten fordi whineboten hans går konstant.

 

 

Mener bare at personeligheten hans er i veien for bokas spennende sider.

Lenke til kommentar
Den største grunnen til at jeg mener han er en idiot fordi han aldri skjønner en dritt. Hater han foresten fordi whineboten hans går konstant.

 

 

Mener bare at personeligheten hans er i veien for bokas spennende sider.

Skal du først prøve å halde ein saklig diskusjon så kan du unngå å bruke ord som "whinebot", men heller forklare kva som faktisk irriterer deg.

 

Personligheten til Harry er ein del som gjer boka spanande. Hadde det vært meir spanande med ei bok om ein Wonderboy som var perfekt, lærte alt som ved eit trylleslag? Neppe.

 

Om du ikkje har sans for personligheten til Harry så kan eg godt forstå kvifor du misliker boka, men ei grunngjeving hadde vært fint. :)

Lenke til kommentar
The Gunslinger fra Dark Tower ?

Stemmer. Det er forøvrig bare en konseptskisse. Hvordan Roland ser ut må man finne ut selv. Det bildet der er ganske så "korrekt" i mine øyne.

 

Og hva er greia med de mildt sagt teite navnene i Harry Potter? På norsk høres de jo ut som IKEA-produkter.

Lenke til kommentar
The Gunslinger fra Dark Tower ?

Stemmer. Det er forøvrig bare en konseptskisse. Hvordan Roland ser ut må man finne ut selv. Det bildet der er ganske så "korrekt" i mine øyne.

 

Og hva er greia med de mildt sagt teite navnene i Harry Potter? På norsk høres de jo ut som IKEA-produkter.

4998285[/snapback]

 

På norsk, ja...

Du kan ikke ha en innstilling om at det er dårlig bok fordi den er oversatt dårlig...

Les den på engelsk...!

Lenke til kommentar
Jeg tror kanskje mitt største problem med Harry Potter er at han er en liten gutt med bolleklipp og briller. Ikke helt min heltetype.

 

er det så mange som liker harry ? han er jo en stor idiot, hater han og alt ved han, han ødelgger bøkene !

 

Sukk. Hvis dere har så mye i mot HP bøkene, hvorfor poster dere her da ? Begynner å bli litt lei av "whininga" deres :hrm:

Lenke til kommentar
The Gunslinger fra Dark Tower ?

Og hva er greia med de mildt sagt teite navnene i Harry Potter? På norsk høres de jo ut som IKEA-produkter.

4998285[/snapback]

Skuld på oversetjaren, ikkje boka. LOTR lider og av samme syndrom. Er noko skrive\laga på engelsk så skal det opplevast på engelsk, dermed basta.

Lenke til kommentar
Uderzo: Bu-hooo. Dette er et diskusjonsforum, folk har meninger.

 

zeph: Hmm, synes ikke navnene er så gode på engelsk heller jeg, men igjen - det er jo en barnebok. :)

5004073[/snapback]

Akkurat, så noko anna enn barnevennlige navn er vel ikkje heilt å forvente. Eg skulle gjerne sett HP i ein vaksenversjon. Men at det er noko barnebok er eg litt uenig i. I starten var det kanskje meint å være ei barnebok, men dei siste 2 bøkene vil dei som er eldre har meir glede av enn barn.

 

Mange poeng vil ikkje barn klare å oppfatte. Sjeldan eg ler høgt av ei bok, men då eg kom over denne måtte eg le høgt og lenge.

Dumbledore sin åpningstale i den første boka:

'I would like to say a few words. And here they are: Nitwit! Blubber! Oddment! Tweak! Thank you!'
Endret av zeph
Lenke til kommentar
Akkurat, så noko anna enn barnevennlige navn er vel ikkje heilt å forvente. Eg skulle gjerne sett HP i ein vaksenversjon. Men at det er noko barnebok er eg litt uenig i. I starten var det kanskje meint å være ei barnebok, men dei siste 2 bøkene vil dei som er eldre har meir glede av enn barn.

5004107[/snapback]

 

Har dessverre ikke lest de to siste bøkene så det kan jeg ikke uttale meg noe om. Vi får se om jeg begynner på de etter jeg har lest "Rose Madder" av Stephen King. :)

Lenke til kommentar

Syns nok at bøkene 4-7 ikke er for barn lenger. Bok nr. tre går greit.

 

I starten trodde nok Bugge at boken var barnebøker, og gav dem naturligvis derfor norske navn. Etter som flere bøker kom, har de utviklet seg veldig.

 

En ting jeg har lurt litt på er hvorfor Bugge oversatte så mange ord i LOTR... Selv om oversettingene er gode der. Det er heller ikke mange.

 

Synses f.eks. ferdamann er bedre enn ranger, selv om ranger er en bedre beskrivelse av dem.

Endret av Goscinny
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...