Gå til innhold

Harry Potter - Bøkene, filmene. *Spoileradvarsel*


Hva synes du om Harry Potter & The Deathly Hallows?  

344 stemmer

  1. 1. Hva synes du om Harry Potter & The Deathly Hallows?

    • Beste boka i serien, superbra!
      90
    • Fornøyd med boka, verdig avslutning
      161
    • Helt grei, men svarte kanskje ikke helt til forventningene
      31
    • Boka innfridde ikke i hele tatt, dårlig avslutning
      12
    • Har ikke lest den
      51


Anbefalte innlegg

En gang i 07 (?)-Den syvende boken på engelsk.

Lenge å vente :(

Det er ren gjetning, men som skrevet før så er jo bøkene kommet ut slik:

 

PS-1997

CoS-1998

PoA-1999

GoF-2000

OotP-2003

HBP-2005

 

Og da er det rimelig med 07 synes jeg, men innerst inne tror jeg det blir senere siden dette sannsynligvis er den siste boken.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

For ein gangs skuld skal eg være enig med eit "1337-uttrykk"

OMG?!?!

 

Greit nok, LOTR-filmane var knallgode, men ikkje betre enn boka. HP-filmane er ikkje i nærheten av LOTR, grei underhaldning liksom, men samanlikna med bøkene er dei ingenting. Du går jo glipp av 95% av innhaldet i historia.

 

Men for all del, kvar har sin smak :)

 

HBP var ei genial bok som gav fleire spørsmål enn du fekk svar.

Endret av zeph
Lenke til kommentar
Jeg synes filmene er bedre enn bøkene, akkurat som med Ringenes Herre.

OMG?!?! :no:

 

Bøkene holder jo hele historien, og mye mer enn filmene..

Bøkene er jo grunnlaget!

Både Harry Potter og LoTR er middelmådige bøker i mine øyne. Kiosklitteratur(les: Fabiobøker) for ungdommen.

 

Filmene holder derimot relativt høy standard.

Lenke til kommentar
Jeg synes filmene er bedre enn bøkene, akkurat som med Ringenes Herre.

OMG?!?! :no:

 

Bøkene holder jo hele historien, og mye mer enn filmene..

Bøkene er jo grunnlaget!

Både Harry Potter og LoTR er middelmådige bøker i mine øyne. Kiosklitteratur(les: Fabiobøker) for ungdommen.

 

Filmene holder derimot relativt høy standard.

LoTR som er et fantastisk skaperverk kaller du kiosklitteratur?!?! :scared:

 

Harr Potter er jo også bøker som har lagd en helt egen verden, og er fantastisk..

 

LoTR ble skapt for å skaffe England kultur, og språk er funnet opp for bøkene, det er et skaperverk uten like!

Endret av Dark Knight
Lenke til kommentar
Jeg synes filmene er bedre enn bøkene, akkurat som med Ringenes Herre.

OMG?!?! :no:

 

Bøkene holder jo hele historien, og mye mer enn filmene..

Bøkene er jo grunnlaget!

Både Harry Potter og LoTR er middelmådige bøker i mine øyne. Kiosklitteratur(les: Fabiobøker) for ungdommen.

Greit at du ikke liker bøkene, men når du sammeligner det med kiosklitteratur tolker jeg det som et forsøk på å provosere. Jeg synes bøkene er fantatiske og det er flere hundre millioner mennesker som er enig med meg ;)

LoTR og HP filmene er glimrende. De tar selvfølgelig ikke for seg alt som skjer i bøkene, men noe må ofres når man går over til et annet medium. Men så lenge den røde tråden bli ivaretatt er jeg fornøyd :)

Lenke til kommentar
LoTR som er et fantastisk skaperverk kaller du kiosklitteratur?!?!  :scared:

 

Harr Potter er jo også bøker som har lagd en helt egen verden, og er fantastisk..

 

LoTR ble skapt for å skaffe England kultur, og språk er funnet opp for bøkene, det er et skaperverk uten like!

Jepp, kiosklitteratur. Det er forresten ikke bare J.K Rowling og J.R.R Tolkien som har skapt "en egen verden". :shrug:

 

Jeg står bak utsagnet mitt. LotR og Harry Potter er middelmådig skrevet, har en ekstremt kjedelig handling og er selvsagt utrolig hypet(en annen som også har fått for mye oppmerksomhet er Dan Brown).

 

Den eneste grunnen til at jeg leste ferdig LotR var at jeg dessverre måtte det i et engelskprosjekt for 6-7 år siden.

Jeg måtte faktisk legge ifra meg Dantes "The Devine Comedy" for å lese de tre akk så kjedelige bøkene til Tolkien. :mad:

 

Edit: Uderzo: Den gemene hop har dårlig smak. Hadde LotR eller Harry Potter vært musikk så hadde de gått rett inn på VG-lista topp 20.

Endret av LarsP
Lenke til kommentar
LoTR som er et fantastisk skaperverk kaller du kiosklitteratur?!?!  :scared:

 

Harr Potter er jo også bøker som har lagd en helt egen verden, og er fantastisk..

 

LoTR ble skapt for å skaffe England kultur, og språk er funnet opp for bøkene, det er et skaperverk uten like!

Jepp, kiosklitteratur. Det er forresten ikke bare J.K Rowling og J.R.R Tolkien som har skapt "en egen verden". :shrug:

 

Jeg står bak utsagnet mitt. LotR og Harry Potter er middelmådig skrevet, har en ekstremt kjedelig handling og er selvsagt utrolig hypet(en annen som også har fått for mye oppmerksomhet er Dan Brown).

 

Den eneste grunnen til at jeg leste ferdig LotR var at jeg dessverre måtte det i et engelskprosjekt for 6-7 år siden.

Jeg måtte faktisk legge ifra meg Dantes "The Devine Comedy" for å lese de tre akk så kjedelige bøkene til Tolkien. :mad:

 

Edit: Uderzo: Den gemene hop har dårlig smak. Hadde LotR eller Harry Potter vært musikk så hadde de gått rett inn på VG-lista topp 20.

At du har et prinsipp om at litteratur med mye oppmerksomhet ikke skal lesees betyr ikke at det er dårlig...

 

At andre bøker og forfattere har skapt en egen verden er ikke noe argument, for jeg har ikke sagt at de er bra eller dårlig..

Donald er jo et eksempel... Og Donald er bra!

Lenke til kommentar

Tolkien skreiv på en spessiell måte, følger ikke helt de vanlige strukturene.

"Stykket" hans krevde en dyktig skribent; mye tekst og snakk, men klarte allikevel å få god flid i sidene. At Tolkien ikke var noe mer enn en middels forfatter, har jeg aldri hørt snakk om blant de lærde. LarsP, kan du nevne noen som har laget en verden, så omfattende?

 

For ikke å spore helt av, så synes jeg Harry Potter skrives likeså med god flid, men LOTR vs Harry kan ikke sammenlignes.

Men som med alle bøker, så kan det fort bli kjedelig hvis en ikke har gått inn for det, noe som fort skjer hvis en blir påkrevd med å lese boken.

Enten står det på holdningen før en leser boken, ellers finner en kanskje ikke bokens verden noe bra, ikke din smak.

Lenke til kommentar
At du har et prinsipp om at litteratur med mye oppmerksomhet ikke skal lesees betyr ikke at det er dårlig...

 

At andre bøker og forfattere har skapt en egen verden er ikke noe argument, for jeg har ikke sagt at de er bra eller dårlig..

Donald er jo et eksempel...  Og Donald er bra!

Jeg brukte ikke det som et argument, jeg sa bare at det var latterlig at de to (ganske så middelmådige bokseriene) får så mye oppmerksomhet.

 

Du sa at Rowling og Tolkien hadde skapt fantastiske univers. Jeg sa at de ikke var alene om det....

 

Donald er bedre enn Harry og Frodo.

 

Edit: Deuz: Jeg synes at Tolkien pjatter for mye når han skriver. Han kaster inn for mange irrelevante detaljer for min smak. Det kan sammenlignes med at han her skulle skrive en episk roman.

 

Vel, Tolkien lagde et DIGERT univers, ingen tvil om det. Men, jeg foretrekker kvalitet fremfor kvantitet. Stephen King har i mine øyne laget den beste episke fantasyromanen i monsterverket "The Dark Tower".

 

PS: Jeg prøver ikke å provosere. Er bare nysgjerrig i hvorfor så mange liker Harry og Frodo. :)

Endret av LarsP
Lenke til kommentar
PS: Jeg prøver ikke å provosere. Er bare nysgjerrig i hvorfor så mange liker Harry og Frodo. :)

Ok, jeg liker Harry fordi det er en fascinerende verden Rowling har laget. En barne/ungdom/voksen-litteratur verden manglet før.

 

LoTR er også en fascinerende verden, med inspirasjon fra diverse menneskelige kulturer og tidsepoker... Det er veldig bra skrevet, jeg får aldri for mye detaljer. Det kan bli litt langtekkelig noen steder(spesielt bok 1), men det glemmer man når man får helheten.

Lenke til kommentar
PS: Jeg prøver ikke å provosere. Er bare nysgjerrig i hvorfor så mange liker Harry og Frodo. :)

Ok, jeg liker Harry fordi det er en fascinerende verden Rowling har laget. En barne/ungdom/voksen-litteratur verden manglet før.

Da anbefaler jeg Stephen Kings "The Dark Tower", Homèrs "The Odyssey" eller kanskje "The Divine Comedy" av Dante Alighieri.

 

:)

Lenke til kommentar
Han kaster inn for mange irrelevante detaljer for min smak.

Likeså med meg som med Dark Knight; disse fyndige detaljene som er noe av det jeg finner spessielt, og liker best ved Tolkien.

Men alle har sin hver smak. :) Merkelig er det uansett at du ikke mener tolkien (også Rownling forsåvidt) er noe bedre enn de middelmådige forfatterbesøkene vi får i skoleforbindelse. :p

Lenke til kommentar
Han kaster inn for mange irrelevante detaljer for min smak.

Likeså med meg som med Dark Knight; disse fyndige detaljene som er noe av det jeg finner spessielt, og liker best ved Tolkien.

Men alle har sin hver smak. :) Merkelig er det uansett at du ikke mener tolkien (også Rownling forsåvidt) er noe bedre enn de middelmådige forfatterbesøkene vi får i skoleforbindelse. :p

Har faktisk vært overraskende heldig med de bøkene jeg har lest i skolesammenheng.

- Stephen King - Bag of Bones

- Homèr - The Odyssey

- Erlend Loe - Naiv Super

- Douglas Adams - The Hitchhikers Guide to the Galaxy

 

Men, dette heller vel offtopic? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...