Gå til innhold

Harry Potter - Bøkene, filmene. *Spoileradvarsel*


Hva synes du om Harry Potter & The Deathly Hallows?  

344 stemmer

  1. 1. Hva synes du om Harry Potter & The Deathly Hallows?

    • Beste boka i serien, superbra!
      90
    • Fornøyd med boka, verdig avslutning
      161
    • Helt grei, men svarte kanskje ikke helt til forventningene
      31
    • Boka innfridde ikke i hele tatt, dårlig avslutning
      12
    • Har ikke lest den
      51


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, da var også jeg ferdig med boken (brukte ca. en uke, men fikk bare tid til å lese om kveldene grunnet mye jobbing).

 

Jeg må si at boken er veldig bra, men det er noen ting jeg har stusset på.

På slutten slo Harry opp med Ginny, men det Harry har som kan knuse Voldemort er kjærlighet, og da er det vel litt dumt å slå opp med henne :hmm:

Selvsakt ville han beskytte henne fra å bli drept ovs.. men jeg synes fortsatt det var litt dumt.

 

En annen ting, er at jeg ikke vil like at han går det siste året på Hogwarth, men springer rundt etter Horcruxe (eller hvordan det skrives) med Hermoine og Ron.

De må jo være på Hogwarth, det er jo "hjemmet" til Harry.

 

Men det dere tror om Dumbledore tror jeg kan høres veldig riktig ut..

 

Men en veldig bra bok.

Lenke til kommentar

Jeg leste Harry Potter og de vise stein i kanskje 2000 og de to etterfølgerene samme år.

Ildbegeret leste jeg samme år som den kom ut.

Jeg begynte på Order Of the Phoenix i 2003, men endte med å slutte midt i boken (ikke spørr meg hvorfor)

Derfor leste jeg føniksorderen i vinter, og er nå ferdig med The Half-Blood Prince.

Og nå er jeg veldig sulten på mer Harry Potter.

 

Derfor lurer jeg på om jeg skal kjøpe meg denne (har de andre to på engelsk som sagt)?

Eller skal jeg bare gå for de jeg har på norsk?

Har egentlig veldig lyst å lese alle seks etter hverandre på engelsk, men er det bortkastet penger?

Lenke til kommentar

Da har jeg lest boka, og jeg må si... hva pokker var dealen med denne drikkeseansen inni den grotta?

 

Når de fikk opp den grønne guffa med et beger, hvorfor helle det inn i kroppen på noen? Hvorfor ikke bare helle det ut, eller enda bedre, bruke begeret til å plukke opp det som befant seg på bunnen? Å drive og drikke guffa er jo rein idioti. Noe som også den mystiske R.A.B. beviser, ettersom vedkommende tydeligvis ikke hadde noe problem med å bytte ut innholdet av beholderen uten å måtte drikke opp innholdet først. :roll:

 

Ellers var det en grei bok. Lettlest underholdning.

Lenke til kommentar

SGE7000, man vet jo aldri. Det hel virker så ulogisk, at det kan være del av et større plott som blir klargjort i neste bok. Kanskje guffa var balsameringsvæske som Dumle drakk for å bevare kroppen sin etter sin død, slik at han letter kunne gjennoppstå eller noe slikt.

 

Lord-Myrrah, åpenbart var Dumle så dum, ettersom han ikke en gang forsøkte å bruke begeret til å få tak i det som lå under guffa.

 

Personlig tror jeg at Rowling var mest opttat av å gjøre det dramatisk, og at den interne logikke forsvant i bakgrunnen. Alle bøkene bærer jo preg av at dramaratikk er viktigst, og at hvordan magien funker tilpasses behovet for dramatikk. Noe vi har sett helt fra starten av første bok, når alle gatelampene helt unødvendigvis slukkes, bare for å skape dramatikk.

 

Også i denne hulescenen ser vi dette med begeret der bare vannet forsvinner på mystisk vis. Typisk unødig kompleks supermagi for å tvinge Potter til å hente vann og 'vekke de døde'. Når de døde fort kunne vekkes når man fjernet innholdet fra beholderen. Og Harry kunne også skutt vann direkte fra wand'en, slik det gjøres en eller to andre steder i boka.

 

Det hele virker rett og slett dårlig gjennomtenkt... :shrug:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...