Gå til innhold

Harry Potter - Bøkene, filmene. *Spoileradvarsel*

Hva synes du om Harry Potter & The Deathly Hallows?  

344 stemmer

1. 1. Hva synes du om Harry Potter & The Deathly Hallows?

• Beste boka i serien, superbra!
      90
    • Fornøyd med boka, verdig avslutning
      161
    • Helt grei, men svarte kanskje ikke helt til forventningene
      31
    • Boka innfridde ikke i hele tatt, dårlig avslutning
      12
    • Har ikke lest den
      51

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Der var det slutt, ei veldig god bok, den var spanande fraa foerste til siste ord, har ikkje lese saa mykje i denne traaden, men trur det meste vart forklart og oppklart.

Eg var heile tida overbevist om at Snape var god, sjoelv om eg hadde mine tvil naar han tok oeyret til George. Kapittelet naar Harry saag minnet til Snape var nesten hoegdepunktet for min del.

Ein artig vri at Dumbledore hadde ei litt moerk fortid, det var bra at han var innvolvert i slutten, kunne aldri avslutta boka utan han.

Som eg trudde var Hogwarts lokasjon for den avgjerande kampen, noko som passet veldig bra. Det var godt at ingen av dei viktigaste hovudpersonane doyedde, men saaklart trist med Fred, Lupin og Tonks. Fint at Hagrid ikkje omkom, det hadde blitt dumt.

All heder til JKR for denne fabelaktige serien, kjem definitivt til aa lese den om igjen ein gang, det er saa mange detaljar at ein alltid kjem over saker og ting som var gloeymd.

Kjoepte boka paa Torp flyplass, daa har eg tre eksemplar. :p

Kunne ikkje la vaere naar eg hadde sjansen.

Saag samtidig OOTP-filmen. Som ein som har lese boekene er eg kanskje ikkje den rette til aa vurdere den, men eg var fornoegd, betre enn GoF, sjoelv om ein del endringar var gjort, utan at det var avgjoerande for historien. Synest nesten synd paa dei som ikkje har lese boekene, filmane er nesten ikkje verdig ein saann magisk og fabelaktig historie.

JKR overraska meg gang paa gang i loepet av Deathly Hallows, foer Harry sin prat med Dumbledore paa King's Cross hadde eg ikkje peiling paa kva som ville skje, men derifraa og ut var det ganske aapenbart.

Betre bekjentskap med Dumbledore var det godt ho fekk med, han hadde saa viktig rolle og fortente det.

Dei som sto i gjeld til Harry gjorde opp for seg, hans medlidenhet berga livet hans naar Narcissa erklaerte han doed daa han sa at Draco var i live. Wormtail gjorde av med seg sjoelv i staden for aa hjelpe Voldemort.

At Mrs. Weasly tok knekken paa Bellatrix likte eg, passa fint at ho var den siste av Voldemort sine DE som falt.

Eg vil avslutte med mitt favorittsitat fraa boka som kom seint men godt:

'Albus Severus,' Harry said quietly, so that nobody but Ginny could hear, and she was tactful enough to pretend to be waving to Rose, who was now on the train, 'you were named for two headmasters of Hogwarst. One of them was a Slytherin and he was probably the bravest man i ever knew.

Av alle avsloeringer og oppdagelser som vart gjort i boka var utan tvil min at Severus Snape var god. :innocent:

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte min bok hos Waterstone's på Oxford Street ved releasen. Det som var morsomt var at det var en mann der, med en fot, som hadde kledd seg ut, og gikk og preika om at Harry dør på side tre, og boka var bare på 11 sider. Og han gikk med en hvitmalt spritflaske og spurte om folk ville ha, for de kom til å trenge det til de hadde lest boka. Fyren ligna forøvrig på Mad-Eye :p

Endret av edge
Lenke til kommentar
Som nevnte tidligere så ble ikke Draco disarmet, Harry tok wanden hans og Lestrange sin.

Nettopp, du motsier dessverre deg selv litt, først sier du at Draco ikke ble disarmet men så forklarer du hvordan Harry ble disarmed. Når noen tar ens våpen fra ens hand da blir man nettopp, disarmed ;)

Var litt artig at Harry slo Voldemort med bare Expelliarmus, det ble kjennetegnet hans allikevel.

Hadde dog sett at Harry hadde brukt noe annet enn disarming spellen til å knerte voldemort, men men, endingen passet perfekt til en perfekt bokserie.

Så skal jeg sette meg ned og lese bok 7 først og lese meg nedover til bok 1, og forhåpentligvis får meg da med meg alle små hemmelige hint som Rowling har plantat gjennom bøkene.

Lenke til kommentar

Likte den siste Harry Potter boken veldig mye :)

men likte ikke helt at så mange av de kjente folka ble drept :( lupus og Tonks å Fred :cry:

Begynte nesten å gråte :blush:

Men det måtte jo skje, hadde vært litt rart om alle overlevde.

Hun er så sykt flink til å beskrive ting :love:

skulle også ønske at man fikk vite litt mere hva som skjedde etter alt sammen, og ikke bare 19 år etter, hadde vært morro å lest mere om Ron hermine Ginny og Harry Etter at det ble fred:D

for 2 år siden var jeg lite, eller ikke interessert i Harry Potter i det heletatt, Jeg har blitt frelst! :thumbup:

Endret av Roug
Lenke til kommentar
Var litt artig at Harry slo Voldemort med bare Expelliarmus, det ble kjennetegnet hans allikevel.

Hadde dog sett at Harry hadde brukt noe annet enn disarming spellen til å knerte voldemort, men men, endingen passet perfekt til en perfekt bokserie.

Eg likte at Expelliarmus var den som tok knekken paa Voldemort, som sagt, kjenneteiknet hans. Hadde blitt dumt om Harry maatte bruke Avada Kedavra, Voldemort gjorde slutt paa seg sjoelv.

Lenke til kommentar

Ferdig!

I 10 timer holdt boka stand, men til sist falt den!

Jeg satt jo med det at to som står Harry nær skulle dø, så da Hermine ble torturert i Malfangs Villa kjente jeg tarmene slå knute på seg flere enn en gang. Måtte legge fra meg boka faktisk...

Jeg trodde faktisk at Slur faktisk var ond frem til han døde jeg. Og når Harry fikk vite at han skulle dø, følte jeg virkelig med ham. Men så endte alt godt igjen. Åh.. Får en "feeling"! Tenk på den påvirkning Harry måtte ha hatt på Voldemort når han kommer tilbake fra de døde!

Men en ting skjønner jeg ikke... Slur var jo en dobbeltagent for Voldemort og Humlesnurr. Så hvorfor motarbeidet han Krengle i bok 1? Voldemort burde jo ikke slikt gå umerket forbi? Han var jo så og så i symbiose med Krengle...

edit: En annen ting.. Hva var det med det forhenget Sirius falt gjennom? Hva var det med stemmene osv..?

Endret av Fluesoppen
Lenke til kommentar

Boka var god, og ikke noe jeg angrer å ha brukt tiden min på :)

Syntes den trakk litt på midten, da de drev å flytta rundt om kring i detta teltet, men det varte ikke alt for lenge.

Jeg var sikker på at Snape var ond, og ble skikkelig ovverasket da det kom fram at han egentlig ikke var det.

I mye av boka, så skjønte jeg hva som kom til å skje, syntes det var litt for mange steder, som gjorde at den mistet litt av spenningen i enkelte områder.

Jeg var også sikker på at hermine kom til å dø, da hun ble torturert, men heldighvis ikke :)

Men da Voldemort sendte adava kedava formelen mot harry, og han havnet på kings cross, trodde jeg først at det andre som var der var voldemort, og de kom til å sloss der, emn skjønte fort at Harry kom til å overleve.

Ellers kunne jeg godt ha tenkt meg å ha lest mere om harry etter denne historien var ferdig. ikke bare om hvor de var om 19 år.

Kunne også kanskje ha fått vite litt av jobben som Auror.

Lenke til kommentar
Ellers kunne jeg godt ha  tenkt meg å ha lest mere om harry etter denne historien var ferdig. ikke bare om hvor de var om 19 år.

9161892[/snapback]

Hun avslører litt mer i dette intervjuet.

Harry, Ron and Hermione

We know that Harry marries Ginny and has three kids, essentially, as Rowling explains, creating the family and the peace and calm he never had as a child.

As for his occupation, Harry, along with Ron, is working at the Auror Department at the Ministry of Magic. After all these years, Harry is now the department head.

“Harry and Ron utterly revolutionized the Auror Department,” Rowling said. “They are now the experts. It doesn’t matter how old they are or what else they’ve done.”

Meanwhile, Hermione, Ron’s wife, is “pretty high up” in the Department of Magical Law Enforcement, despite laughing at the idea of becoming a lawyer in “Deathly Hallows.”

“I would imagine that her brainpower and her knowledge of how the Dark Arts operate would really give her a sound grounding,” Rowling said.

Harry, Ron and Hermione don’t join the same Ministry of Magic they had been at odds with for years; they revolutionize it and the ministry evolves into a “really good place to be.”

“They made a new world,” Rowling said.

Lenke til kommentar

Tror du lenket til feil intervju der... Eller?

edit: Fant link til det.

“I’m dealing with a level of obsession in some of my fans that will not rest until they know the middle names of Harry’s great-great-grandparents,”

Hehe. Jeg tror ikke jeg er blandt dem :roll:

Endret av Fluesoppen
Lenke til kommentar
edit: En annen ting.. Hva var det med det forhenget Sirius falt gjennom? Hva var det med stemmene osv..?

9161697[/snapback]

Til døde trollmenn eller noe i den duren?

Jeg skjønte det ikke helt da jeg leste deg, jeg heller, men så sånn ut som om det var noe sånn i filmen...

Rowling har et ord med i laget i filmene(?), så det burde vel stemme ganske bra...

Lenke til kommentar
Ellers kunne jeg godt ha  tenkt meg å ha lest mere om harry etter denne historien var ferdig. ikke bare om hvor de var om 19 år.

9161892[/snapback]

Hun avslører litt mer i dette intervjuet.

Harry, Ron and Hermione

We know that Harry marries Ginny and has three kids, essentially, as Rowling explains, creating the family and the peace and calm he never had as a child.

As for his occupation, Harry, along with Ron, is working at the Auror Department at the Ministry of Magic. After all these years, Harry is now the department head.

“Harry and Ron utterly revolutionized the Auror Department,” Rowling said. “They are now the experts. It doesn’t matter how old they are or what else they’ve done.”

Meanwhile, Hermione, Ron’s wife, is “pretty high up” in the Department of Magical Law Enforcement, despite laughing at the idea of becoming a lawyer in “Deathly Hallows.”

“I would imagine that her brainpower and her knowledge of how the Dark Arts operate would really give her a sound grounding,” Rowling said.

Harry, Ron and Hermione don’t join the same Ministry of Magic they had been at odds with for years; they revolutionize it and the ministry evolves into a “really good place to be.”

“They made a new world,” Rowling said.

9163126[/snapback]

Dette har jeg alt lest :p

Det jeg tenkte på, var en bok til. Om hva som skjer fra de slutter på skolen, og utover :)

Selv om den sisste boka, besvarte en hel haug med spørsmål, så er det fremdeles flere igjen...

Endret av V-by
Lenke til kommentar
Så, da var filmen sett. Den var helt grei, akkurat som de fire foregående, men den kunne blitt så utrolig mye bedre bare ved tre små enkle grep: mer Hermione, mer Tonks og mer Lovegood.

9163520[/snapback]

Enig, det jævla digge blikket Tonks gir harry når de kommer inn på Grimolds plass også ser du ikke mer til henne bortsett fra at hun forandrer ansiket hennes :hrm:
Lenke til kommentar

Jeg har vært borte fra sivilisasjonen nå i tre uker, så jeg føler jeg har gått glipp av noe: Ble det lekket spoilere fra boka? I så fall, hvor tidlig? Hva var spoilerne? Stemte de?

---

JKR said that someone will manage magic very late in life in Book 7: who will it be?

Ja, hvem var det? Det kan ikke jeg huske å ha fått med meg.

Endret av Negotiation
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...