Gå til innhold

Harry Potter - Bøkene, filmene. *Spoileradvarsel*

Hva synes du om Harry Potter & The Deathly Hallows?  

344 stemmer

1. 1. Hva synes du om Harry Potter & The Deathly Hallows?

• Beste boka i serien, superbra!
      90
    • Fornøyd med boka, verdig avslutning
      161
    • Helt grei, men svarte kanskje ikke helt til forventningene
      31
    • Boka innfridde ikke i hele tatt, dårlig avslutning
      12
    • Har ikke lest den
      51

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eller retterer sagt når han vet hva han må gjøre og er klar til dø - da kunne han åpne den. Den hadde ikke kunnet åpnet seg hvis noen bare hadde kommet og truet ham - han måtte selv ha vært klar for det. Slik jeg tolket det hvertfall.

Lenke til kommentar
Jeg leste på et annet forum at Hermione og Ronny gifter seg, er det sant?!

Om det er det blir de ikke sammen som "barn" først i boka?

9141906[/snapback]

De får da barn værfall, hvorvidt de faktisk er gift nevner boka egentlig ikke med 1 ord, men jeg regner nå med at Rowling mente at de ble gift ja.
Lenke til kommentar
Jeg leste på et annet forum at Hermione og Ronny gifter seg, er det sant?!

9141906[/snapback]

Hvorfor leser du spoilere om du ikke har lest boka?

Nåja, uansett, det er ikke sikkert de blir gift, selv om de har barn i epilogen.

Om det er det blir de ikke sammen som "barn" først i boka?

Jo.

Lenke til kommentar
*snip*

9127300[/snapback]

Slik jeg forstod det, så var allerede Dumbledore døende, og da Snape drepte han ble ikke han "mester" over wanden. Den valgte sin nye mester, slik som andre staver, og den valgte Draco. Da harry fjernet staven til Draco fikk wanden en ny mester, Harry.

Så når Voldemort tok staven fra Dumbledores grav ble ikke han mester over staven, og når han drepte Snape ble han heller ikke det. For å bli mester over wanden måtte han ha drept Draco før Harry var wanden's mester.

Dette er slik jeg forstod det selvsagt...

Lenke til kommentar
*snip*

9127300[/snapback]

Slik jeg forstod det, så var allerede Dumbledore døende, og da Snape drepte han ble ikke han "mester" over wanden. Den valgte sin nye mester, slik som andre staver, og den valgte Draco. Da harry fjernet staven til Draco fikk wanden en ny mester, Harry.

Så når Voldemort tok staven fra Dumbledores grav ble ikke han mester over staven, og når han drepte Snape ble han heller ikke det. For å bli mester over wanden måtte han ha drept Draco før Harry var wanden's mester.

9142814[/snapback]

Var sånn jeg tolket det også. Det var også sånn Dumbeldore sa det.
Lenke til kommentar

nei nei. Dumbledore viste at han var døende, og ba derfor Snape om å drepe han slik at Draco slapp å gjøre det. Og da ville også Snape blitt mester over Wanden.

Men før Snape fikk drept Dumbledore, disarma Draco Dumbledore, og ble derfor mester, slik at Snape ikke ble det når han drepte Dumbledore, slik planen var.

Så tok Harry den vanlige Wanden fra Draco, og beseiret Draco på den måten, og ble derfor mester over Elder Wanden.

Så når Voldemort tok Wanden fra Dumbledore sin grav, så måtte han ha drept, beseiret eller slått Harry på et vis for å bli mester over Wanden.

Men i slutten av boka så blir jo ikke Harry drept (Dumbledore sier det et par ganger) men delen av Voldemort i Harry dør.

Så voldemort beseirer/dreper/slår ikke Harry, og er da fortsatt ikke mester over Wanden.

Lenke til kommentar
nei nei. Dumbledore viste at han var døende, og ba derfor Snape om å drepe han slik at Draco slapp å gjøre det. Og da ville også Snape blitt mester over Wanden.

Men før Snape fikk drept Dumbledore, disarma Draco Dumbledore, og ble derfor mester, slik at Snape ikke ble det når han drepte Dumbledore, slik planen var.

Så tok Harry den vanlige Wanden fra Draco, og beseiret Draco på den måten, og ble derfor mester over Elder Wanden.

Så når Voldemort tok Wanden fra Dumbledore sin grav, så måtte han ha drept, beseiret eller slått Harry på et vis for å bli mester over Wanden.

Men i slutten av boka så blir jo ikke Harry drept (Dumbledore sier det et par ganger) men delen av Voldemort i Harry dør.

Så voldemort beseirer/dreper/slår ikke Harry, og er da fortsatt ikke mester over Wanden.

9143550[/snapback]

Voldemort failer på alle punkter ^^
Lenke til kommentar

9142814[/snapback]

Svaret ligger mer i Half-Blood prince enn i Deathly hollows.

På slutten av HBP sa Dumbledor til Harry at han skulle komme seg under kappa si. Akkurat da Harry var under, kom Draco og disarma Dumbledor. Dvs at Draco "overvant" Dumbledor, akkurat som Dumbledor overvant Grindewald. Men Draco hadde det ikke i seg til å drepe Dumbledor, men det trenges ikke. Det var der voldemort og tok kraftig feil.

Så nå var Draco The elder wands rettmessige eier, men viste det ikke selv. Når Harry da disarma Draco i Deathly Hollows, hadde Harry overvunnet Draco, og The elder wand anså derfor Harry som sin rettmessige eier.

Wanden valgte ikke sin egen eier, Harry vant den selv. Selv om det står i boken "the wand choses the wizard", tror jeg det hentyder mer på at The elder wand valgte Harry fordi Harry overvant dens forrige eier, som egentlig var Draco.

Og selv om Snape drepte Dumbledor, var Dumbledor allerede beseiret at Draco disarma han.

Er i alle fall slik jeg tolker det :p

Lenke til kommentar

Svaret ligger mer i Half-Blood prince enn i Deathly hollows.

På slutten av HBP sa Dumbledor til Harry at han skulle komme seg under kappa si. Akkurat da Harry var under, kom Draco og disarma Dumbledor. Dvs at Draco "overvant" Dumbledor, akkurat som Dumbledor overvant Grindewald. Men Draco hadde det ikke i seg til å drepe Dumbledor, men det trenges ikke. Det var der voldemort og tok kraftig feil.

Så nå var Draco The elder wands rettmessige eier, men viste det ikke selv. Når Harry da disarma Draco i Deathly Hollows, hadde Harry overvunnet Draco, og The elder wand anså derfor Harry som sin rettmessige eier.

Wanden valgte ikke sin egen eier, Harry vant den selv. Selv om det står i boken "the wand choses the wizard", tror jeg det hentyder mer på at The elder wand valgte Harry fordi Harry overvant dens forrige eier, som egentlig var Draco.

Og selv om Snape drepte Dumbledor, var Dumbledor allerede beseiret at Draco disarma han.

Er i alle fall slik jeg tolker det :p

Som nevnte tidligere så ble ikke Draco disarmet, Harry tok wanden hans og Lestrange sin.

Ble ferdig å lese boken på mandags ettermiddag. Satt å leste de siste kapitlene her ved kaien i Sandnes, det var også der jeg begynte å lese den. Så det passet bra og avslutte det der.. Trist at det er slutt på Harry Potter nå da..

Men nok en gang må jeg bøye meg i støvet for Rowling, nok en gang en god gjennomført bok, dama her jo helt genial..

Tenkte jeg skulle lese DH en gang til, siden jeg ikke fikk med meg alt.. Var litt vanskligt å gå over til å lese engelsk igjen...

Lenke til kommentar

^ Harry disarma Malfoy jo, bare ikke med en spell. Da Harry tok Malfoys stav ble han mester ettersom The Elder Wand valgte han som mester. Slik som jeg forstod det så måtte The Elder Wand akseptere deg som mester, eller velge deg. Det ble da den som disarma den forrige eieren som regel, pga han klarte å vinne mot Elder Wanden. Men wanden måtte fremdeles velge en ny eier.

^Slik jeg forstod det iallefall. Basert på det Olivander sa.

Lenke til kommentar

Ja det er nok riktig, og denne wanden ville ikke eller kunne ikke drepe Harry. Var litt artig at Harry slo Voldemort med bare Expelliarmus, det ble kjennetegnet hans allikevel.

Syns epilogen kunne ha vært bedre, man kunne ikke se at den hadde vært i produksjon i 17(?) år akkurat.

Lenke til kommentar
Eg tolka det slik at Draco disarma Dumbledore først, men det er sikkert feil :)

9143257[/snapback]

nei vimsi har rett! draco disarma dumbledore so då hadde han vunne staven...men so disarma og harry draco, so da va det han som skulle hatt staven

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...