Gå til innhold

Harry Potter - Bøkene, filmene. *Spoileradvarsel*

Hva synes du om Harry Potter & The Deathly Hallows?  

344 stemmer

1. 1. Hva synes du om Harry Potter & The Deathly Hallows?

• Beste boka i serien, superbra!
      90
    • Fornøyd med boka, verdig avslutning
      161
    • Helt grei, men svarte kanskje ikke helt til forventningene
      31
    • Boka innfridde ikke i hele tatt, dårlig avslutning
      12
    • Har ikke lest den
      51

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei! Har akkurat vært å kjøpt Harry Potter og skal beynne å lese så, men syns ikke dere den var litt billig? 199.- Kan huske at de alltid har vært dyrere :hmm:

9127139[/snapback]

De engelske bøkene har vel alltid hatt en veiledende pris på 249,- hvor de fleste butikker tar litt mindre, for eksempel 199,-, når de har vært nye. Men du tenker kanskje på de norske utgivelsene, for de pleier vel å koste 349,- - 399,- når de er nye.

Lenke til kommentar

Jeg har litt lyst til å henge meg på den diskusjonen om Elder Wanden.

som folk sier, så står det i boka at du kun kan bli mester av Wanden ved å slå den nåværende mesteren på ett eller annet vis (står ikke noe om hvordan.)

Grindewald ble mester fordi han stjal Wanden fra Gregorovich, mens Gregorovich var i bestielse av den. På det viset så har Grindewald slått Gregorovich, og Grindewald ble mester.

Dumbledore har slått Grindewald på et vis og blitt mester da. den kmapen vet vi ikke nok om til å vite hvordan han slo Grindewald, men vi må ta det forgitt at han gjorede det, så Dumbledore er mester.

Draco bruker Expelliarmus på Dumbledore og slår han på det viset, og blir mester av wanden. men Draco tar aldri wanden i sin bestiellse. så han er mester, men han har ikke wanden.

Harry slår Draco ved at han fysisk tar Dracos vanlige wand fra ham. Elder Wanden reagerer på dette, og Harry er nå mester. Men harry vet ikke dette, og har ikke wanden i sin bestielse.

Voldemort tar Wanden fra Dumbledore sin grav, men siden Harry ikke vet at han er mester, så kan ikke dette ses som å være en måte å slå Harry på. Hadde Voldemort tatt Wanden ut fra Harry sin hånd, eller Harry vært klar over at han var mester over wanden, så ville det vært å slå Harry, men det er det altså ikke.

tror det skulle være nogen lunde riktig. i kronologisk rekkefølge til og med ^_^

Lenke til kommentar

Noen som har noen anelso om det blir noen flere bøker, som feks omhandler ungenne dems? Eller hva slaks bok ho skal starte på nå, holder ho stilen fra de siste4-5 bøkenne så kan det vel bli lesbart. Eller har ho tenkt til og leve resten av livet i sus og dus på formuen ho har tjent, og drite i og skrive mer?

Lenke til kommentar
Noen som har noen anelso om det blir noen flere bøker, som feks omhandler ungenne dems? Eller hva slaks bok ho skal starte på nå, holder ho stilen fra de siste4-5 bøkenne så kan det vel bli lesbart. Eller har ho tenkt til og leve resten av livet i sus og dus på formuen ho har tjent, og drite i og skrive mer?

9127773[/snapback]

Hentet fra Wikipedia:

In a 2000 interview through Scholastic, her American publisher, Rowling stated that there is not a university after Hogwarts and "I won't say "never," but I have no plans to write an eighth book."

When asked about writing other books similar to Quidditch Through the Ages and Fantastic Beasts and Where to Find Them, she has said that she might consider doing this with proceeds donated to charity, as was the case with those two books. Another suggestion is an encyclopedia-style tome containing information that never made it into the series, also for charity.

Et Harry Potter-leksikon hadde ikke vært å forakte. Det er mange hemmeligheter tilknyttet for eksempel Hogwarts jeg gjerne skulle hatt svar på, men samtidig hadde en full forklaring ødelagt litt av sjarmen. Kanskje det er best å gi seg nå - og la enkelte ting stå åpent?

Lenke til kommentar

Har nå fått lest boka, og syns den var veldig bra! Veldig trist at det ikke kommer noe mer, men det har vi jo vist lenge. Tror dette er den beste Harry Potter boka, men den kan jo egentlig ikke sammenlignes med de andre, den er jo så veldig anderledes! Var ikke rolig et sekund i boken, det var masse overraskelser. Ble overbevist om at Snape var ond mot slutten.

Likte veldig godt alt vi fikk vite om Dumbledore og Snape. Snape lurte den ondeste trollmannen noensinne, og Dumbledore og Voldemort var ikke så ulike allikevel.

Syns slutten kom litt vel brått, skulle gjerne vist mer om hva som skjedde etter kampen på Hogwarts. Hvordan gikk det med foreldrene til Hermione for eksempel? Fikk de magiske skapningene flere rettigheter nå? Vi så jo at de var samlet i spisehallen i slutten. Og skulle gjerne ha vist hva Harry og vennene jobbet med etter Hogwarts. Og syns vi så lite til the Mysteries Departement, trodde dette skulle være en stor del. Dette er noen av tankene mine etter å ha lest boken, forhåpentligvis vil Rowling svare på fansens spørsmål en tid fremover. Hun har jo alltid sagt at hun ikke ville få plass til alle svarene i en bok.

Lenke til kommentar

Synes det var en ålreit slutt, men jeg ønsker meg alltid litt mer magi utvikling, særlig hos potter selv. Han kunne gjærne blitt litt mere en kraftig magiker istedet for en magiker med evige dype beskyttelse forhekselser over seg. Han kaster jo den slå tryllestaven ut av hendene på deg forhekselsen hele tiden, det er litt første klasse magi :D

Menmen, Håper vi får se noen slike bøker som "the tales of Potter" og lignende, mer som mange mindre historier rundt tiden i etterkant og andre "tales"...

Lenke til kommentar

9127773[/snapback]

Denne linken påstår at hun vurderer å skrive en bok i "Myths"-serien, en serie gjenfortellinger av gamle myter, nærmere bestemt en oppdatering av historien om Orfeus og Eurydike. Jeg antar at det vil poppe opp en million spekulasjoner om hva hun kommer til å gjøre neste gang, slik det har gjort om hva som skal skje i neste bok, så jeg vet ikke hvor pålitelig dette er.

Lenke til kommentar

Noen andre som syntes hun kunne spart seg for å lage epilogen på måten hun gjorde? Ett år etterpå eller lignende hadde passet mye bedre for eksempel. Eller enda bedre, lagt til noen sider i boka av avsluttet den på den måten i stedet. :mad:

Lenke til kommentar

Jeg synes det var en grei avslutning. Svært mange fans, og sikkert Rowling selv, ønsket nok å ikke bare få vite hvordan kampen mot Voldemort og det syvende året endte, men også hvordan det ble i fremtiden. Og det fikk vi vite. Litt klisjé var det jo, men synes det var koselig jeg. Men så er jeg en litt sentimental person, da.:p

Lenke til kommentar

Likte også den epilogen, syntes det kunne vært skrevet litt mer om hva som skjedde etter voldemort døde.

Syntes ho kunne skrevet en ny bok om ungenne dems. Handlinga kunne vært noe slikt som att en slem dud drepte harry for og få staven, eller no slikt. Litt som de tre shannara bøkenne der neste bok omhandler ungenne til forige boks hovedpersoner. Husker ikek hva de het, er kunn de tre shannara bøkenne jeg har lest. Trur de er blant de første.

Lenke til kommentar
Synes hun bør gi seg nå, jeg. Leksikon og diverse andre faktabøker kan jeg muligens gå med på, men jeg er gjennomført skeptisk til "Harry Potter 2".

9133253[/snapback]

Det hadde jo blitt " Albus Potter and The Hunt for The Bastard Who Killed My Dad." Ikke Harry Potter 2, omg:p

Lenke til kommentar

Han kunne godt brukt dem oftere. Men det har vel med å gjøre at han er den snille helten som aldri er på den gale siden av loven.

Edit: Det var en ting jeg ikke fikk med meg, og det var den "open at close" greia til Dumbledore. Anyone?

Endret av Flexo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...