Gå til innhold

Harry Potter - Bøkene, filmene. *Spoileradvarsel*

Hva synes du om Harry Potter & The Deathly Hallows?  

344 stemmer

1. 1. Hva synes du om Harry Potter & The Deathly Hallows?

• Beste boka i serien, superbra!
      90
    • Fornøyd med boka, verdig avslutning
      161
    • Helt grei, men svarte kanskje ikke helt til forventningene
      31
    • Boka innfridde ikke i hele tatt, dårlig avslutning
      12
    • Har ikke lest den
      51

Anbefalte innlegg

Og det værste, hva med Cho, ho fikk virkelg skylda for det med å avsløre ordenen, det er jo helt feil. Forholdet varte jo kortere enn ingenting og ifølge filmen så er de jo ennå like gode venner. Hvordan skal de plutselig forklare at han forelsker i Gulla.

9076177[/snapback]

Det kom jo tydelig frem at de hadde brukt vervisium, eller hva det nå heter på henne. Da er det jo ikke hennes skyld, og dette kom etter min mening klart frem.
Og enda en ting. En viktig ting. Fred og Frank. Hvor kom de inn i bildet. De forklarte ikke at de dro hjemover for å starte egen bedrift. Mange tror nok ennå at de går på skolen.

9076177[/snapback]

De sa jo at de ville forlate skolen, og når du så hvordan de forlot skolen kan en da ikke tro at de kunne komme tilbake dit med Delores som rektor. Det med bedrift er kanskje litt uklart, men en kunne iallfall se at de reklamerte for produktene sine og at de hadde egne kasser med produkter. Uansett kommer nok dette klart frem i film nummer seks.
Det var rett og slett så mye som var gjort om på og forvridd fra virkeligheten. Jeg skjønner at man kutter ut deler, men ikke forandrer på ting som er avgjørende for neste film. Hvordan skal folk som ikke leser boka kunne skjønne hva som egentlig er poenget her.

9076177[/snapback]

Først og fremst; en kan ikke kopiere boka helt bokstavelig - det ville aldri gått. Dersom en skulle gjort oss i denne tråden helt fornøyd med tanke på hva vi har lest i boka, hadde det blitt en film på mangfoldige timer, noe som filmsjangeren ikke er beregnet på (kunne jo delt opp bok nummer fem i flere filmer, men det ville ikke blitt det samme). Selv om du kanskje hadde overlevd en film på fire timer, er ikke det noe som vanlige folk ville satt pris på.

9076177[/snapback]

Dult, og Lulla Lunekjær var faktisk drit vakre. Alt annet en jeg hadde forestilt meg. :)

9076177[/snapback]

Der kan jeg si meg enig :)

Jeg synes ikke at denne filmen var perfekt, men den er langt oppe på lista. Med tanke på at dette er den lengste boka, har filmskaperne etter min mening gjort en glimrende jobb.

Uansett; smaken er som baken, jeg skal ikke si at din mening om filmen er feil bare fordi jeg syns den var utmerket:P

Goscinny ;)

Endret av Goscinny
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okai, så den første setningen din var ikke ironisk likevel? Jeg er også enig med deg; det er mye som mangler. Jeg savnet for eksempel koselige Hogsmead osv og en god del annet. OG måten de kom seg til Grinnigdalplace eller hvordan det nå skrives, var kanskje ikke helt gjennomtenkt. Der kunne de jo faktisk ha fulgt boken uten problemer, men det er kanskje ikke helt det samme med tanke på spenning og fancy bilder og slikt.

Som sagt; en god del som mangler, men i folhold til formatet og lengden på boken er jeg mer enn tilfredsstilt.

Goscinny ;)

Endret av Goscinny
Lenke til kommentar

I går kveld så jeg Order of the Pheonix på kino, jeg viste igrunn at filmen ikke kunne måle seg med boken, men så på filmen med åpent sinn..

Vel, det er en stund siden jeg har lest OTP nå, men har lest den flere ganger så jeg husker ganske mye av den..

Jeg husker at før Harry reiser til Hogwarts så får han et speil av Sirius, slik at han kan snakke med han pga Sirius har det andre. Dette får vi se i slutten av boka da Harry prøver å få kontakt med Sirius.. Men filmskaperene har valgt å sløfe dette bort.

Hvem var det som tystet på DA (Dumbeldores Army)

Det jeg husker fra boken var at det var venninen til Cho som tystet, og det resulterte til at han fikk mye kviser osv, pga Herminoe hadde forhekset lappen alle signerte. Men i filmen fikk så ser det ut som Cho får skylden og at de brukte Viritsium (sannhets drinken)

Detenion med Umbridge, ut i fra boken står det at Harry får skriften gravert på "forarm" ikke på håndledde.. Dette husker jeg også fra HBP der harry viser fram arrene til "THe minister of Magic" Når han spør om de skal stå side om side.

"The Department of Magic", var ikke som forventet, når Harry og gjengen skulle komme seg fram til Mysterikammeret, så bledet jo beskrevet i boken at det var masse dører det måtte gå gjennom. Noe de ikke viste i filmen..

Sirius Death, den scenen varte litt for kort, når jeg leste boken så kjente jeg faktisk noen tårer i øyekroken. Etter Sirius er død så svever han inn i den portalen, og i boken prøver harry og følge etter gudfaren.

Kunne sikkert skreve mye mer, men husker ikke noe mer i farten. Ta i betrakning at det er en stund siden jeg har lest OTP nå, så nå av det jeg har skrevet kan være feil..

Alt i alt en bra film, men filmene kan ikke måles med bøkene.

Gruer/gleder meg til den siste boken snart kommer ut nå. Harry Potter and the Deathly Hollows.

5 dager 7 timer 38 minutter, og 36 sekunder igjen!

Lenke til kommentar

Nei, Ministry of Magic var absolutt ikke som forventet.

Så mer ut som en offentlig dass med sorte fliser :hm:

Liten detalj, men når Harry sier til telefonkiosken hva de skal der og han får et gjestepass å sette på seg så står det:

Harry Potter

Rescue mission

Friggin hillarious :rofl: ... synd den er borte :(

Lenke til kommentar
Venke  :rofl:

at det gar an a oversette navn helt random :no:

9078308[/snapback]

Det er jo faktisk Torstein Bugge Høverstad som har oversatt det navnet i boka. De som har skrevet underteksten har bare tatt utgangspunkt i boka på norsk. Det som faktisk var dirkete feil var oversetningen av "Aurors". I den norske boka blir de kalt svartspanere men på underteksten stod det "Aurorer". Det er den eneste underteksfeilen i hvertfall.

Likte ikke at de kutta bort veldig mye. F.eks. det at det var Chos venninne som avslørte Dumbledore's Army og ikke Cho selv. Venninna fikk da kviser over hele ansiktet fordi Hermine hadde satt en besvergelse over arket de signerte på.

Speilet Harry fikk av Sirius burde også vært med. Dette er ganske viktig. Harry prøver febrilsk å få kontakt med Sirius etter hans død.

Harry og Dumbledore's Army måtte også gjennom mange dører før de kom til rommet med spådommene i Mysterieavdelingen. F.eks. et rom med veldig mange dører. Hver gang de lukket en dør forandret rommet seg slik at de ikke kunne huske hvilken dør de var kommet fra. De var også inni et rom med et stort akvarium med hjerner (?) i. Et klokkerom eller noe sånn husker jeg også.

Ministry of Magic var veldig skuffende. Trudde det skulle være mye mer marmor og enda bredere mellom veggene. Det var altfor mørkt der.

De skulle også tatt med at de besøkte Mr. Weasley på sykehuset. Om jeg ikke husker helt feil er det da de møter Gilderoy Lockhart og Longbottoms foreldre?

De burde også, som vanlig, hatt med mer fra timene, spesielt dette året hvor alle lærerne maser masse om OWL'ene de skulle ta.

De burde også tatt med litt om quidditch. F.eks. at ingen av lagene fikk spille eller trene før de hadde fått godkjennelse etter at alle elevorganisasjoner ble forbudt.

Noe som ikke var skuffende men bare en liten morsom detalj var at Kingsley Shacklebolt var mørk. Kan ikke huske om det står i boka eller ikke men jeg hadde en oppfatning om at han var lys i huden.

Synes at Tonks var ganske deilig men Luna Lovegood var ikke så fin som alle sier her. SYnd at vi fikk sett litt lite til Tonks.

Deler av filmen som var veldig bra var Dumbledore's Armys treninger. Vi fikk sett masse av det. Likte ikke kampene mellom Dumbledore's Army og The Death Eaters men etter at Order of The Phoenix kom ble kampene virkelig kule, spesielt kampen mellom Dumbledore og Voldemort.

Alt i alt en grei film. Den beste av Harry Potter-filmene, men det kan være at jeg mener det fordi jeg har sett meg lei på de andre filmene. Ca. midt på treet av filmer jeg har sett. Syns rett og slett at de burd lagd to filmer av Order of the Phoenix. Da hadde de fått med mye mer detaljer.

Lenke til kommentar
Noe som ikke var skuffende men bare en liten morsom detalj var at Kingsley Shacklebolt var mørk. Kan ikke huske om det står i boka eller ikke men jeg hadde en oppfatning om at han var lys i huden.

9078829[/snapback]

I boka tror jeg han blir beskrevet som en høy, skallet mann av afrikansk avstamming.

Men det er en stund siden jeg leste boka forrige gang, så jeg kan ta feil.

Lenke til kommentar

9078829[/snapback]

I boka tror jeg han blir beskrevet som en høy, skallet mann av afrikansk avstamming.

9078955[/snapback]

Kan godt hende at du har rett også. jeg husker ikke, men ble bare litt overrasket da jeg så han. jeg er ikke rasist eller noe men i mitt hode var han lys i huden :p

Lenke til kommentar

9078829[/snapback]

9078955[/snapback]

Kan godt hende at du har rett også. jeg husker ikke, men ble bare litt overrasket da jeg så han. jeg er ikke rasist eller noe men i mitt hode var han lys i huden :p

9078987[/snapback]

Fra boka: "And this is Kingsley Shacklebolt". He indicated the tall black wizard, who bowed.

Case closed ;)

Lenke til kommentar
Venke  :rofl:

at det gar an a oversette navn helt random :no:

9078308[/snapback]

Det er jo faktisk Torstein Bugge Høverstad som har oversatt det navnet i boka. De som har skrevet underteksten har bare tatt utgangspunkt i boka på norsk. Det som faktisk var dirkete feil var oversetningen av "Aurors". I den norske boka blir de kalt svartspanere men på underteksten stod det "Aurorer". Det er den eneste underteksfeilen i hvertfall.

Likte ikke at de kutta bort veldig mye. F.eks. det at det var Chos venninne som avslørte Dumbledore's Army og ikke Cho selv. Venninna fikk da kviser over hele ansiktet fordi Hermine hadde satt en besvergelse over arket de signerte på.

Speilet Harry fikk av Sirius burde også vært med. Dette er ganske viktig. Harry prøver febrilsk å få kontakt med Sirius etter hans død.

Harry og Dumbledore's Army måtte også gjennom mange dører før de kom til rommet med spådommene i Mysterieavdelingen. F.eks. et rom med veldig mange dører. Hver gang de lukket en dør forandret rommet seg slik at de ikke kunne huske hvilken dør de var kommet fra. De var også inni et rom med et stort akvarium med hjerner (?) i. Et klokkerom eller noe sånn husker jeg også.

Ministry of Magic var veldig skuffende. Trudde det skulle være mye mer marmor og enda bredere mellom veggene. Det var altfor mørkt der.

De skulle også tatt med at de besøkte Mr. Weasley på sykehuset. Om jeg ikke husker helt feil er det da de møter Gilderoy Lockhart og Longbottoms foreldre?

De burde også, som vanlig, hatt med mer fra timene, spesielt dette året hvor alle lærerne maser masse om OWL'ene de skulle ta.

De burde også tatt med litt om quidditch. F.eks. at ingen av lagene fikk spille eller trene før de hadde fått godkjennelse etter at alle elevorganisasjoner ble forbudt.

Synes at Tonks var ganske deilig men Luna Lovegood var ikke så fin som alle sier her. SYnd at vi fikk sett litt lite til Tonks.

Deler av filmen som var veldig bra var Dumbledore's Armys treninger. Vi fikk sett masse av det. Likte ikke kampene mellom Dumbledore's Army og The Death Eaters men etter at Order of The Phoenix kom ble kampene virkelig kule, spesielt kampen mellom Dumbledore og Voldemort.

Alt i alt en grei film. Den beste av Harry Potter-filmene, men det kan være at jeg mener det fordi jeg har sett meg lei på de andre filmene. Ca. midt på treet av filmer jeg har sett. Syns rett og slett at de burd lagd to filmer av Order of the Phoenix. Da hadde de fått med mye mer detaljer.

9078829[/snapback]

Hadde du lest litt lenger opp så har jeg omtalt akkurate disse tingene. Hadde jeg ikke vist bedre så ser du ut som du har kopiert mitt inlegg.. Ikke helt ordrett da, men i den forstand at du har tatt mine ting :thumbdown:

Noen fra stavanger/sandnes område som vet om noen bokforhandlere skal ha nattåpent når Deathly Hallows kommer ut ? For jeg er på ferie, så jeg har ikke forhåndsbestilt.

Lenke til kommentar
Hadde du lest litt lenger opp så har jeg omtalt akkurate disse tingene. Hadde jeg ikke vist bedre så ser du ut som du har kopiert mitt inlegg.. Ikke helt ordrett da, men i den forstand at du har tatt mine ting  :thumbdown:

Noen fra stavanger/sandnes område som vet om noen bokforhandlere skal ha nattåpent når Deathly Hallows kommer ut ?  For jeg er på ferie, så jeg har ikke forhåndsbestilt.

9079602[/snapback]

Jeg leste ditt innlegg og jeg har ikke kopiert noe av det du skrev. Jeg har derimot uttdypet noen ting samtidig som jeg ville påpeke enda en gang hvor irriterende det er at de har fjernet disse tingene. Det var bare noen få punkter ved siden av alled e jeg hadde.

Er det i det hele tatt noen butikker i Norge som skal ha nattåpent før releasen av Deathly Hallwos?

Lenke til kommentar

Det jeg ville fram til var at jeg følte du kopiert det jeg skrev, ikke helt ordrett da, men samme teamane osv.

Når det var release for HBP så hadde de nattåpent. Det var faktisk en god del som benyttet seg av dette tilbudet. Får håpe det gjør det samme med Deathly Hollows..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...