Gå til innhold

Harry Potter - Bøkene, filmene. *Spoileradvarsel*

Hva synes du om Harry Potter & The Deathly Hallows?  

344 stemmer

1. 1. Hva synes du om Harry Potter & The Deathly Hallows?

• Beste boka i serien, superbra!
      90
    • Fornøyd med boka, verdig avslutning
      161
    • Helt grei, men svarte kanskje ikke helt til forventningene
      31
    • Boka innfridde ikke i hele tatt, dårlig avslutning
      12
    • Har ikke lest den
      51

Anbefalte innlegg

Jeg også, og jeg gleder meg stort. Håper bare det blir lite av det kulturo blant annet sa i sin anmeldelse:

Til tross for at Daniel Radcliff bruker mer tid på å spenne muskler enn å gjøre en god jobb er den nyeste Harry Potter-filmen verdt å se – dersom man allerede er hekta.

Håper altså at det blir lite av at Daniel Radcliffe prøver å være max kjekk hele tiden, og at regisøren ikke har lagt inn overdrevent mye kliss i forhold til boka. Funker sikkert på jenter, da :p

Gleder meg iallfall!

Goscinny ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da burde du vel se det teaterstykket hans? :p

--

Da var billetene bestilt til imorgen :D

9073398[/snapback]

Samma her. Bestilte på Colosseum klokka 14:30. Du?

Edit: Så i profilen din at du bor i Bergen så da lander vi nok ikke på samma kino :p

Endret av Olumvolum
Lenke til kommentar

Kinoen var en sann smerte, men det var bare på grunn av beinplassen. Selve filmen likte jeg kjempegodt! Selvfølgelig er det ting som mangler, men jeg syns de var relativt tro mot boka i denne sett i forhold til fireren (som jeg egentlig ikke likte så godt). Likevel er det dårlige og unødvendige ting som at de har byttet plattform osv, men det prøver jeg å ikke bry meg om. Halvbroren til Hagrid fikk iallfall jeg en viss medfølelse for, han virket jo så trist!

Skuespillerene var topp! Dolores Umbridge var kjempeflink - det tok ikke lange tiden før jeg kjente at jeg ble irritert på den stygge heksa.

Luna Lovegood var også bra, og hun så jo slettes ikke verst ut heller! Bedre enn Emma, iallfall. Og på grunn av tonefallet og blikkene virket hun fjern akkurat som i boka. Helt topp!

Hva Harry selv angår, begynner jeg å bli lei stønninga og den overdrevne pustinga, men det er kanskje slik det må være på film ...

Bra film, iallfall sett i forhold til at dette er den lengste boka så langt!

Goscinny ;)

Lenke til kommentar

Jeg mener at dette må være den beste filmen noensinne, _hvis_ du ikke har lest boka dog.

Det er greit at deler mangler, unødvendige ting feks. Men når man forandrer ting som er vesentlige for forsettelsen spesielt i neste film. Hvordan skal de som ikke har lest boka virkelig skjønne hva den handler om?

Kan nevne flere eksempler;

Hvorfor er Harry nødt til å dra tilbake hver gang? Dette kommer fram i brøleren samt samtalen som forekommer på slutten av boka, istedenfor har de valgt å kuttet ut hele greia.

Hvorfor måtte Rumfiold være igjen? Dette kom ikke fram og igjen har det med ovenfor samtale. Hele denne sekvensen ble feil. Det var Nilus som mistet spådommen, ikke malfang. Man kunne ikke høre spådommen før den knuste, men i filmen hørte Harry den med en gang. Han hørte den ikke før på slutten av Rumelfiold og der er jo grunnen til at han ble igjen.

I filmen var det nærmere 92 direktiver. Hva f...?

Hva med kniven han fikk av Sirius? I filmen bruker han alohomora på døren til en lærer. Hmm?

Og det værste, hva med Cho, ho fikk virkelg skylda for det med å avsløre ordenen, det er jo helt feil. Forholdet varte jo kortere enn ingenting og ifølge filmen så er de jo ennå like gode venner. Hvordan skal de plutselig forklare at han forelsker i Gulla.

Og enda en ting. En viktig ting. Fred og Frank. Hvor kom de inn i bildet. De forklarte ikke at de dro hjemover for å starte egen bedrift. Mange tror nok ennå at de går på skolen.

Det var rett og slett så mye som var gjort om på og forvridd fra virkeligheten. Jeg skjønner at man kutter ut deler, men ikke forandrer på ting som er avgjørende for neste film. Hvordan skal folk som ikke leser boka kunne skjønne hva som egentlig er poenget her.

Nei, denne filmen var dårlig uten om en ting. Dult, og Lulla Lunekjær var faktisk drit vakre. Alt annet en jeg hadde forestilt meg. :)

Lenke til kommentar

Egentlig enig i alt du sier der HoaXed! Til og med det siste. Lulla var jo så rå (og ja, vakker), og Dult var faktisk ganske vakker òg som du sier :) Jeg tror nesten jeg ble litt forelska :p

EDIT: Men det var en ting jeg stussa litt på.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

I begynnelsen, når alle de fra føniksordenen kommer og henter Harry, så blir Bindebolt kalt Kingo. Men senere i filmen når Dandel og Bindebolt er på Humlesnurrs kontor så kaller de han Bindebolt igjen...

Forveksler jeg mellom to personer nå eller? :ermm:

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

Han heter jo Kingsley Shacklebolt.

Så vill anta at begge navnene hans blir brukt på et tidspunkt. Til tross for den heller....kremt..fine oversettelsen.

Uansett, så er det i ett litt mer offisielt ærend på DD kontor. (Og jeg ville heller ha sett DD slå ut 2 aurors, minister of magic og hans assistent isteden for en feig rømning. Som ødelegger litt av den powerful Dumbledore auraen.)

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

Nymphadora :wee: Tonks var veldig pen og litt søt.

Luna var veldig søt og litt pen.

Kult at hun som spiller Luna (Evanna Lynch) er en skikkelig Harry Potter fan :thumbs:

En av tingene jeg virkelig savnet i filmen denne dialogen (fritt fra hukommelsen) rett etter dementor angrepet:

Harry: We've been attacked by dementors

Vernon: What are dementors?

Petunia: They are the prizon guards of Azkaban! :wow::dontgetit::blink::confused:

Hvordan i all verden vet hun det?

Lenke til kommentar

Dukket opp 20 minutter før på premieredagen og fikk gode plasser sammens med mine brødre. Latterlig plass jeg bor på! :p

Men det er litt interessant for meg å se filmene sammen med mine brødre, for de har ikke lest bøkene. Så jeg spør dem alltid i etterkant om de forstod hva som skjedde i de ulike delene av filmene.

Det at Fred og George sluttet var ganse åpenbart i deres øyne, og den scenen elsket jeg! :)

Men de hadde litt trøbbel med å forstå at gudfaren døde, men heller ikke vi vet vel helt nøyaktig hva som har skjedd med Sirius? Regner vel med vi får vite noe om 6 dager! :D

Men jeg har helt mistet forhåpningene til filmene siden tredjefilmen, og må si jeg ble litt positivt overrasket av denne :)

Synes synd i de som bare ser filmene, for de går glipp av så mye.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...