Gå til innhold

Hvor varm kan jeg "la" en Prescott bli?

goggen

Anbefalte innlegg

Har oppgradert til en LGA775-socket 3,2 ghz cpu på et Asus P5GDC Pro hovedkort. Må jo si jeg er imponert av støynivået på boxed-vifta, den bråker som et uvær..

I biosen kan jeg justere viftehastighet etc, dermed lurer jeg på hvor varm cpu'en "tåler" å bli? Akkurat nå har jeg stilt vifta til å kjøre på 80% load og "targettemperatur" på 71 grader - det er et støynivå jeg kan leve med. Men kan cpu'en det????

Noe med erfaringer her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

okay, da prøver jeg med targettemp på 68 grader. Skader throttling cpu'en på permanent basis, eller blir det bare mindre effekt i det øyeblikket den throttler?

Finnes det ellers noen gode steder/artikler der ute på nettet som omhandler Prescott og varme?

Lenke til kommentar

Den ligger på ca 45-50 idle, har ikke rukket å teste den ordentlig i spill etc. Tenkte å vente med det til jeg kjøper noen kabinettvifter (har ingen i dag). Har ikke overklokket nei.

Syyykt lydnivå på boxedvifta, så jeg tror jeg skal prøve med noen kabinettvifter for å se hvordan det spiller inn på cpu-tempen. Hvis positiv effekt, senker jeg hastigheten på cpu-vifta ytterligere. (Ligger på 80% av kapasitet nå, ca. 3000 rpm - synes det forrtsatt er for mye bråk)

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har P5GD1 Hk med en 3,0 @3,3, har vel samme bios som deg, og har prøvd litt forskjellig varianter av det viftestyrings opplegget.

Hvis vifta går over 3000 rpm bør du sjekke tempen i kabinettet, det var i alle fall det som var problemet hos meg, byttet strømforsyning jeg da, men kabinett vifte gjør jo samme jobben. nå har jeg target på 51 grader, og vifta kommer aldri opp i 3000 rpm. (du har jo helt rett i at den er helt sinnsyk fra 2800 og oppover :no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...