Gå til innhold

Vifter og Kjøling

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal bygge et Pentium 4 system snart, men har bare erfaring fra litt eldre systemer; hvordan er det med kjøling? Jeg ser at Pentium 4 kommer som Boxed-Utgave; er denne vifta bra nok? (skal overhodet ikke overklokke).Og hvordan er det med støynivå på den? Jeg har tenkt til å bygge en pc med minst mulig støy. Hvordan er det med vifter sånn ellers, hva må jeg ha? Jeg kjøper en Noisecontrol Strømforsyning og der følger det med Papst-vifte. Så det er én. Kan det lønne seg å ha flere vifter enn det?

Andre komponenter som kan ha noe å si for varmeutvikling er:

Matrox 550

SCSI-Kontr.

Tv-Kort

DVD-Kort

2x80GB Seagate Barracuda IV (disse skal jeg sette inn i NoVibes Harddiskholdere med enten Radial eller Papst vifte)

SCSI DVD-ROM og CDRw-Brenner

Det blir kanskje ikke så mye varme her. Men jeg skal i tillegg kjøpe ferdig dempet kabinett fra NoiseControl, og da har jeg hørt at temperaturen kan stige noe.

Ser det greit ut, eller må jeg ha noe ekstra vifter? Jeg leste at noen snakket om inntrekks- og uttrekksvifter, er det relevant her?

Takker for alle svar!

mvh

André.

Ps. Vet ikke om det var riktig kategori å putte denne artikkelen i, synes liksom ikke det passet helt under hovedkort. Gidder heller ikke å spørre på overklokking.no, da får jeg sikkert bare noe om rakettmotorvifter og atomkatalysator-kjøling osv..:smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en kompis med en 1.8 gHz P4 Northwood overklokket til 2.4. Denne er stabil og vel innenfor akseptable temperaturer med boxed vifte. Altså holder det lenge med boxed. Sånn ellers er det kjekt med en kabinettvifte eller 4, men sikkert ikke nødvendig med ditt system.

Mitt råd er at du kjøper 2 kabinettvifter i tilleg. En som blåser inn luft foran nede, gjerne rett på harddiskene, og en som suger ut varm luft oppe bak, der med PSU. Kjøp gjerne Papst 80mm vifter, disse får du helt ned i 12dB, som er uhørbart. Det er alltid kjekt å ha litt sirkulasjon i systemet, og kjøle av delene. Dette kan forhindre feil og forlenge levetiden på delene.

Ellers ser det greit ut. Intel sine boxed-vifter holder i LANGE baner de, og bråker ikke særlig. Men selvfølgelig, hvis du er en lydfrik, som vil ha helt stille, kan du alltids kjøpe en heftig kjøleribbe med en nesten lydløs vifte og ikke boxed P4. Men jeg tror boxed er mer enn bra nok for deg i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Takker for svar! Ok, da kjøper jeg boxed-utgaven av P4, når jeg allikevel skal støydempe hele kabinettet så blir det nok ikke så mye bråk igjen. (Hjalle: Hvilke Støydempingsmatter har du? Jeg gidder ikke å dille med å dempe selv, så kjøper ferdig dempet fra NoiseControl, altså Microplex i norge da.)

Det holder altså ikke med hver sin vifte eller Radialvifte på harddiskene (bygget sammen med NoVibes-Drevene), jeg må ha en ekstra vifte for å blåse luft på dem? Er ikke det litt overkill? En slik utsugsvifte hørtes ganske lurt ut; det betyr at vifta på strømforsyningen spruter masse luft inn i kabinettet (er Papst 90mm eller noe sånt), så suger denne utsugsvifta, som burde sitte ved siden av Strømforsyningen, all den varme luften fra viftene nede i kabinettet osv. ut igjen. Har jeg fått med meg alt riktig da? En slik utsugsvifte; er det en spesiell vifte, eller er det bare å snu den eller noe sånt?

mvh

André.

Lenke til kommentar

Tempraturen steg ikke hos meg , men det skyldes vel att jeg bruker kabinettvifter så du bør nok ha en 80mm til å blåse inn og en til utlufting. Kjører selv med orginalvifta og har nå satt på en motstand på den så den kun kjører med halv efekt(helt lydløs) selv med dette kommer ikke temp på prosessorn over 50 grader

Lenke til kommentar

Jeg kikket nå på siden til NoiseControl, og fant flere forskjellige Papst 80mm Vifter;

Man kunne velge mellom fire omdreiningshastigheter; 1500, 2050, 2600, 3100, og med eller uten temperaturregulering. Hva burde jeg velge av disse?

Viften på Strømforsyningen er forresten en Papst 9 cm på 1700 omdreininger. Og jeg kan få påmontert en 9cm 3412 NGL Papst vifte med Temperaturregulering på toppen av kabinettet. Høres dette her greit ut eller?

Jeg tror forresten jeg skjønte poenget med vifte sammen medd harddiskene; for å få blåst all varmluften opp til utsugingsvifta. Riktig?

mvh

André

Lenke til kommentar

Du vil ikke trenge novibes feste på de harddiskene. Jeg har 2 60gb av samme type og kan ikke høre de i det hele tatt. Bare sett de med en ledig plass mellom seg og kanskje en vifte på så har de det fint. Også du. Så en side at Seagate kommer med ny harddisk så kanskje denne er verdt å vente på?

http://www.seagate.com/cda/newsinfo/newsro...0,,1445,00.html

Jeg har 2 19db 80*80 vifter i mitt kabinett og de høres ikke. De pumper en god del mer luft en de på 12 så mener at 19db er et bedre valg.

En kjøler som kan kjøle din prosessor godt ned er en av zalman sine stilegående kjølere. Jeg har selv cnps 5100cu og kjører denne på omntrent samme nivå som papst viftene. rundt 20db. Du kan justere hastigheten på denne. Et annet alternativ er å kjøpe en god blokk fra microplex og så sette på en stillegående papst vifte. (19 eller 12 db).

Om du sjekker netconnection.no så har de tilbud på zalman kjøleren samt 2 kabinettvifter. Disse kan du stille ned hastigheten på slik at de ikke bråker mer en det du vil. Er du rask får du sikkert bestille enda. Har ikke sjekka hvor mye du sparer, men sikkert litt. Du bør også teste bråket fra strømforsyningen da denne kan bråke no voldsomt. I hvert fall på aopen kabinett. Chieftec sin 340 watts har jeg god erfaring med. Den jeg kjøpte bråkte i hvert fall lite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...