Gå til innhold

Partisjonering nok en gang


Anbefalte innlegg

Har XP home edition og har brukt Partition Magic 8.0.

 

Fikk fint partisjonert på Harddisk 0, der OS er. Restarta og alt gikk veldig fint. Brukte ikke lang tid på det.

 

Men jeg har jo en harddisk til som jeg har partisjonert fra før av som jeg ønsket å fjerne noen av partisjonene. Og valgte derfor "merge" og "drivemapper".

 

Restarta maskina, men da fikk jeg bilde " XP Home starter". Nå holdt den på det bildet en veldig god stund. Ventet leeeeeeeeeeeeeeeeenge. Over 2 timer og vel så det. Ingenting skjedde. Prøvde å restarte i sikkermodus, noe som funka. Funka desverre ikke i normal modus etterpå.

 

Så derfor ingen annen utvei enn å bruke Master cden for å få maskina i gang igjen. MEN DA MISTET JEG JO HELE PARTISJONEN PÅ C: Den formaterte hele disk 0 og fjernet derfor partisjonen opprettet i PM. (mista en del filer også - Grr). HVORFOR??? Den hadde allerede blitt partisjonert og alt var i orden. Den ble opphevet når jeg brukte master cden.

 

Vil så gjerne ha disk 0 partisjonert slik at det bare er å innstallere xp home hvis det skulle skje noe galt - uten å måtte formattere hele disk 0 (slik som jeg opplevde nå). Har fdisk på master cden, men der finner den bare 50 GB av 120 GB og jeg skjønner heller ikke noe av fremgangsmåten. Har prøvd uten hell.

 

Trenger hjelp???

 

Har ny packard bell maskin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okay, regel

#1. Aldri bruk PM til å patrisjonere disker.

#2. Ikke kjøp en Packard Bell maskin :!:

Det er sånn de "master" cd'ene fungerer, de sletter alt, og gjør om PC'n slik den var når den var ny. Det du kan gjøre, er å installere alt, og f.eks. lage en Ghost av installasjonen, er vel den beste måten når du har sånne cd'er der.

 

Edit: Tror det heter regel og ikke reglel :p

Endret av ZyberZone
Lenke til kommentar
Okay, regel

#1. Aldri bruk PM til å patrisjonere disker.

:hmm: jeg har "alltid" brukt PM til å partisjonere og har aldri støtt på problemer, kan du begrunne uttalelsen din?

Men hvis jeg da har en cd med xp home på så ville partisjonen fortsatt vært opprettholdt, ikke sant??

Ja, hvis du bare hadde benyttet en CD med WinXP på så kunne du sikkert prøvd å kjøre repair på Windows, eller valgt å installere på nytt på C:-partisjonen din. Da ville den andre partisjonen din vært urørt.

 

Når det gjelder slike "Master"CDer fra ferdig-PC-levrandører pleier å være ett Norton/Symantec Ghost Image (nøyaktig kopi av disk-/partisjon-innhold). Som ZyberZone sa så kan man lage sitt eget image med Ghost, filen kan du legge på en annen disk/partisjon eller en eller flere CDer for å gjøre reinstallasjon enklere neste gang.

 

Mener at WinXP har integrert partisjoneringsverktøy i installasjonen, så du kan benytte det om du ikke tør å bruke PM, eller ikke har PM-disketter. FDisk er treige og dårlige greier ;)

 

Lykke til.

Endret av Cybermantix
Lenke til kommentar

Hvis det er slik at master cden overstyrer alt jeg har gjort av partisjoner ved en "recovery seanse", så ser jeg partisjoneringen som unødvendig og unyttig.

 

Skjønner ikke dette "ghost-greiene" jeg da.

 

Poenget med partisjoneringen for meg var at jeg bare behøvde å innstallere os på nytt på en mindre partisjon for å beholde filene som har lagret på de andre stasjonene. Hvis det skulle skje noe krasj en gang.

 

Går ikke det så går det ikke. Det er veldig dumt!!!! :thumbdown:

Lenke til kommentar
Okay, regel

#1. Aldri bruk PM til å patrisjonere disker.

:hmm: jeg har "alltid" brukt PM til å partisjonere og har aldri støtt på problemer, kan du begrunne uttalelsen din?

Men hvis jeg da har en cd med xp home på så ville partisjonen fortsatt vært opprettholdt, ikke sant??

Ja, hvis du bare hadde benyttet en CD med WinXP på så kunne du sikkert prøvd å kjøre repair på Windows, eller valgt å installere på nytt på C:-partisjonen din. Da ville den andre partisjonen din vært urørt.

 

Når det gjelder slike "Master"CDer fra ferdig-PC-levrandører pleier å være ett Norton/Symantec Ghost Image (nøyaktig kopi av disk-/partisjon-innhold). Som ZyberZone sa så kan man lage sitt eget image med Ghost, filen kan du legge på en annen disk/partisjon eller en eller flere CDer for å gjøre reinstallasjon enklere neste gang.

 

Mener at WinXP har integrert partisjoneringsverktøy i installasjonen, så du kan benytte det om du ikke tør å bruke PM, eller ikke har PM-disketter. FDisk er treige og dårlige greier ;)

 

Lykke til.

Selvfølgelig kan jeg begrunne det.

Dels personlige erfaringer (brukt det programmet 1 gang, det var siste ganga den maskinen starta ;) )

Men dels fordi jeg jobber på support, og får inn ganske mange personer som har hatt problemer med det.

 

Og ja, hvis du har en "normal" Win XP cd, så kan du reparere, og ja du kan lage patrisjoner under win installasjonen, men med slike cd'r som følger med maskiner som Packard Bell "hopper ofte over" denne muligheten, da den bare slenger inn alt igjen, og ofte sletter patrisjonene på diskene, slik at hvis du har delt harddisken din inn i c:\ og d:\ vil alt som også ligger på d:\ bli slettet under en slik installasjon.

 

Har egentlig ikke for mye positivt å si om Dell heller egentlig, men det skal de ha, de sender (oftest?) med en reparasjons cd, slik at du faktisk kan reparere windows.

Lenke til kommentar

har aldri hatt problemer med Partition Magic selv. å jeg må si at jeg har brukt det programmet på ganske så viktige å hellige maskiner opp igjennom tia. å ingenting har gått sjes enda. senest for et par tre uker siden brukte jeg PM da partisjonerte jeg begge mine 120 GB harddisker. uten problemer. jeg synes at Windows diskbehandlinga lager mere trøbbel. den sletta 3-4 partisjoner hos meg den uten videre. jeg skulle bare bytte stasjonsbokstaver på partisjonene mine å istede ble de sletta :(

Lenke til kommentar
Den beste og sikreste måten å lage nye og slette gamle partisjoner etter min mening er ved å legg inn WIN XP CD`en, restarte og boote fra CD`en! Deretter velger du å partisjonere harddisken etter ditt ønske og det skal funke skal jeg si deg! :D

Dette går ikke alltid, ikke med en del OEM cd'er, som rett å slett bare sletter allt, og legger inn windows på den måten det var når maskinen ble kjøpt.

Du får dermed ikke muligheten til å lage patrisjoner..

Lenke til kommentar

har brukt PM selv i mange år. Første gangen gikk det ganske kjevt, men etter å ha lest intruksene nøye, noen jeg tror ingen av dere som har feilet med programmet har gjort. Synes PM er den beste måten å partisjonere på.. Grunnen til at de av dere som har feilet med PM, er at dere ikke kan programmet..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...