Gå til innhold

Heng/låsing på EOS 20D


Anbefalte innlegg

Her om dagen låste kameraet seg under fotografering. Fokuserte greit og blitzen ladet, men gikk ikke an å ta bilde. Etterhvert sto det bare "busy" i displayet, og jeg måtte ta ut batteriet i noen sekunder for å få det igang igjen.

:dontgetit:

 

 

Har kun skjedd denne ene gangen, men lure på om andre har opplevd det samme, evt. om siste verson av fw fikser dette. Er jo mye som kan låse seg med så mye elektronikk som sitter i nyere kamerahus.

 

Er ellers meget godt fornøyd med kameraet så langt (ca 300 bilder).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke det var en lock-up, som det har vært problemer med tidligere. Jeg fikk samme problem igår faktisk, det virket som om det låste seg under skriving til kort, da buffer-måleren ikke tømte seg når jeg slo av kameraet. Tok ut batteriet, og siste 3 bilder var borte.

Irriterende, men det var ute i stormen, og første problemet på over 3000 bilder. Håper det blir like lenge til neste gang :)

Lenke til kommentar

Skjedde igjen i går. Låsing midt i en bildeserie. Fikk denne gangen opp "err 99" i display, som i følge manual er en slags felles feilmelding som bl.a. kan oppstå ved bruk av uoriginal optikk.

Fungerte greit igjen etter en par sekunder med batteri ute, men litt irriterernde når det skjer for andre gang på 400 bilder.

 

Fortsatt ingen andre som har opplevd dette? :hmm:

Lenke til kommentar
Skjedde igjen i går. Låsing midt i en bildeserie. Fikk denne gangen opp "err 99" i display, som i følge manual er en slags felles feilmelding som bl.a. kan oppstå ved bruk av uoriginal optikk.

får err99 ved bruk av et eldre sigma-objektiv hele tiden. feilen kommer etter at selve bildet er tatt og tydeligvis under selve lagringsprosessen. virker jo litt søkt at feilen skal oppstå her. hadde jeg fått samme feilmelding ved bruk av originalobjektiver, ville jeg ha renset kontaktene på huset og objektivet som en start.

 

har også hatt feil med heng ved bruk av batterigrepet, men ikke etter at jeg demonterte det og satt det sammen igjen. fw ble også oppgradert til 1.1.0 i samme øyeklikk.

 

-jørn-

Lenke til kommentar

Begge gangene jeg har hatt låsing har det vært med kit-linsa. Og kontaktene burde ikke være for smussete etter 3 ukers bruk. Skal prøve å oppgradere fw, uten at jeg ser noe i den oppgraderingen som skulle gjøre noe med dette problemet.

 

Slikt kan jo skje med mye elektronikk og chiper osv, men helst ikke for ofte på et kamera til 14 laken.

 

:roll:

Lenke til kommentar

Må føye meg inn i rekken her... fikk err99 melding flere ganger på rad med en sigma linse på min EOS 20D. Det skjedde spesielt da jeg var ute og fotograferte og det var ganske kaldt ute.

Men har også fått err99 den første dagen med et helt nytt canon 50mm 1.4 linse.

merkelig.... (har ikke fått det i det siste....)

Kameraet er også helt nytt med siste firmware.

Lenke til kommentar

Jeg har heller ikke oplevet hengning,..opdatere til FW 1.1.0 selv, mit kamera havde den første version FW da jeg købte det.

Oplevede heller ikke hengning med gammel software,..kamera kører perfekt.

 

Bruger bland annat en Tamron DI objektiv, Canon 17-40L og har også brugt orig 18-55 nogle gange.

 

Nogle ældre Sigma objektiver skal opdateres for at virke korrekt med bla EOS10D og sikkert også 20D,..dette har været nævnt før annetsteds.

 

Min boss i firmaet bruger også EOS20D,..heller ikke oplevet hengning.

Han bruger bla Sigma's nye digital-optimerede 50mm macro, ingen problemer med dette.

 

Mvh Jan

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...