E.T Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 (endret) Vi har en 2000/256 ADSL linje Vi bruker CA 1024/128 av denne kapasiteten selv, er det noe spesielt man kan gjøre med resten av dette? eller er det bare å glemme å gjøre noe web-basert? Det jeg har tenkt på LAN er: Router Printserver LAN spillserver, Counter-Strike. Er det noen andre ting som er lure å bruke den til? Hvilken av disse kan jeg ha med 1mbit, evvt hvordan blir ytelsen? Hvor god PC/server trenger jeg til dette? Og er det vits å bruke den som router når jeg allerede har en? Takker for alle svar! MVH Erlend (PS: tar gjerne også tips om hvilken linuxdistro jeg burde bruke, jeg er HELT fersk ) Endret 19. desember 2004 av E.T Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 Kva upload er det på den linja? Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 Da får du ikke gjort mye mens du spiller hvertfall... Lenke til kommentar
E.T Skrevet 19. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2004 Editer posten min litt jeg, er vel ikke mye man får gjort når man bruker mye av linjen selv osv (si gjerne ifra hvis det ER noe da ) Lenke til kommentar
gather Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 er ikke mye du får gjort med 256 i upload heller da Lenke til kommentar
E.T Skrevet 19. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2004 Hvis dere legger merke til at jeg endra emnet endel nå så lurer jeg åp hva en LAN server kan brukest til Er det noen som kan svare på spørsmålene jeg stiller? Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 Det er ikke så lett å svare på dine spm når du formulerer deg så uklart. Du blander jo LAN-server og ADSL kapasitet hele tiden - disse har jo ingen ting med hverandre å gjøre. Du kan jo ha 56kbps modem og likevel ha det moro på LAN'et ditt Men ang bruk av linux til router, vil jeg ikke anbefale å ha flere routere "seriekoblet" ,det blir bare tungvint. Linux er flott til router-bruk men da bør du droppe eksisterende hardware-routere. Lenke til kommentar
E.T Skrevet 19. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2004 Så linux router er bedre en vanlig router? Lenke til kommentar
pev Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 Kan noen gi en oppskrift på hvordan man setter opp en linuxrouter? Distro osv.. Kan man sette den opp ned brukernavn og passord og? (telenorbrukere) Lenke til kommentar
gather Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 prøv clarkconnect det sku være ganske plankekjøring tror smoothwall også gjør noe av det samme eller husker jeg ikke helt riktig Lenke til kommentar
timtowtdi Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 Så linux router er bedre en vanlig router? "Er en Formel-1 bil bedre enn en Toyota Corolla?" Kanskje ikke for alle.. førstnevnte er bl.a. dyrere i drift, vanskeligere å kjøre og må skrues mye mer på... Spør litt hvor høyt du legger terskelen, hvor teknisk interessert du er og hvor mye tid/frustrasjon du har tenkt å legge i det da... timtowtdi Lenke til kommentar
E.T Skrevet 20. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2004 hmm, men hva er fordelen med linuxrouter framfor vanlig router da? hva kan den som ikke vanlig router kan? Lenke til kommentar
gather Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 vanskelig å si.. men du kan jo f-eks kjøre webserver og bnc på servern Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 (endret) Skal vi se..: ROUTER (linux) - Mer avansert DHCP server med linux enn med "vanlig router" (skal du feks sette opp en diskløs pc trenger du gjerne det). - Firewall som kan konfigureres så mye du bare ønsker, og som jeg ville tro var bedre enn de på vanlige routere. - "Båndbredde-fordeler" (eller hva man kaller det), veldig kjekt til ip telefoni; alltid 80kbps reservert. SERVER Serveren min (linux den og) brukes som: - Filserver - MySQL database - Mailserver (m/spam og virusscanning) - DNS server - NFS server - Samba server - FTP server - Mp3 streaming server (bruker det nesten hver dag på skolen ) - Shoutcast Radio (satte den opp slik at jeg bare kan gi venner en link, og så hører de hva jeg hører på i winamp på hovedmaskinen. enkelt å anbefale sanger på den måten) - Og ikke minst; webserver! * PHP * Forum (fint om man skal gjøre skoleprosjekter med andre) * Galleri (utrolig deilig. legger ut bildene via et program på hovedpcen) * Webmail hmm, er det flere punkter nå... får oppdatere listen om jeg kommer på noe mer Endret 21. desember 2004 av iver89 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå