Gå til innhold

Bruker kontoer i Win XP og sikkerhet..

Strong

Anbefalte innlegg

Hei..

Jeg driver en PC-Klubb på en plattform i Nordsjøen.. Vel, dette har gått bra over en tid, men nå når jeg kom ut igjen denne turen, så har det vært noen som har lekt seg litt med maskinene...

Jeg må si at jeg har god greie på pc'er osv, men kan dessverre for lite om Win XP i dybden..

Så, det jeg lurer på... Hvordan kan jeg som administrator ha FULL kontroll på maskinen.. Jeg vet om det med brukerkontoer osv, men så lenge de er satt til "bruker med begrensede" rettigheter, så kan de f.eks ikke lagre "savegames" på spill osv.. Så jeg har opprettet 3 kontoer, en til cd brenning, spill og PC-Klubben.. På spill og cd brenning er det ikke passord, men på de PC-Klubben er det det.. Men faktisk så han en eller annen luring kommet seg inn og forandret passordet på PC-Klubben + at han har opprettet sin egen bruker konto, som seff er beskyttet med pass.. Når jeg logger meg på som administrator, så funket det pass jeg la inn, og da kunne jeg slette hans konto...

Men, hvordan kan jeg som admin få full kontroll ??? Finnes dette i windows XP, eller bruker jeg f.eks et annet program ?? Jeg vil ikke at andre skal kunne forandre / opprette passord eller kontoer, men de må kunne få lagre savegames / installere spill og evt lagre ting som brennes... Håper noen kan gi meg en fin forklaring på dette, evt gi meg en link til noe som hjelper... Kan sikkert finne det ut selv og, men har ikke så mye tid til dette når jeg er her på jobb...

Setter pris på alle svar...

På forhånd takk...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs litt på hvor mye han 'opponenten' din kan. Tror ikke det er mulig å sikre en PC fullstendig så lenge han har fysisk adgang til å kunne boote CD / floppy. Det finnes programmer som kan bypasse Admin passord når man har fysisk tilgang.

Men hvis PCen er låst inne blir det verre for han, da skal du være ganske sikker med Admin passord og alle oppdateringer.

Et alternativ er kanskje at du bruker Norton Ghost til å lagre en backup, så kan du tilbakestille PCen slik du vil ha det uansett hva andre har funnet på.

Lenke til kommentar

Klusse litt med rettigheter:

Control Panel -> Administrative tools -> Local security policy -> Local policies -> User rights assignment

Mer bestemmelser:

Start -> Run -> "gpedit.msc"

Dersom du går til administrative templates , system kan du hindre tilgang til b.la cmd og regedit.

Men med fysisk tilgang til maskinen kan det meste omgåes. (Finnes et verktøy du kan boote med og endre admin passord)

Sp+

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...