Perrrin Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 Jeg kjøpte meg ny PC for litt over to uker siden, og den funka helt fint den første uka, men så begynte den å henge seg opp, eller fryse helt tilfeldig. For meg virker det ihvertfall helt tilfeldig. Og når det skjer, så stopper alt opp, hverken tastatur eller mus reagerer, så jeg må skru av maskina fysisk. Har søkt etter både virus og spyware, med henholdsvis Norton 2003, ad-aware og spybot, og det jeg fant ble automatisk fjerna. Jeg bygde PC'en selv. Jeg har prøvd å plassere minnebrikkene i andre spor, men det hjelper ikke. Jeg har også sjekka at skjermkortet sitter ordentlig i sliden Intel Pentium 4 3,2 Ghz 1024 mb ram(Twinmos) Sapphire Radeon 9800 Atlantis 256 mb AGP 2 x Seagate Barracuda 160 GB harddisk Hiper strømforskyning ATX 350W MSI 865PE NEO2-PFISR Hovedkort Er det noen her som vet hva dette kan skyldes, og hvordan jeg kan ordne opp i det? Lenke til kommentar
wizzcat Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 Det første jeg ville gjort var å prøve forskjellige klokkefrekvenser og noen runder med superpi / 3dmark for å se om det var noen sammenheng mellom load og frysingen. Dersom det ikke fører frem er det vel heller et driverproblem. Ville derfor oppdatert alle driverne til siste versjon (hvis det ikke allerede er det), eller evt. prøvd eldre drivere for å se om det gjør noen forskjell. Vil vel påstå at som oftest når du får gjentatt frysing er det enten hardware eller drivere som feiler på en eller annen måte Btw, var også en litt liten strømforsyning uten at jeg skal påstå at det gjør noen forskjell, men det er en del som sverger til mer watt i slike tilfeller. Kommer selvsagt også ann på hvordan railene er, men med to harddisker, en P4 og et 9800 kan det muligens bli knapt.... men det skal jeg overlate til andre å uttale seg om. Lenke til kommentar
Bamse_ Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 Kan være at det blir dårlig kjøling på de to harddiskene dine... Prøv å sette inn en vifte foran harddiskene (skal være plass til det på de fleste kabinetter) Og se om det hjelper Lenke til kommentar
loddebolten Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 en ting er steike sikkert...du trenger en ny PSU......! 350w på det der er et gedigent sjansepill med hw,en din.....skaff deg en på minst 430w helst 500w...(ikke Qtec..)..! Lenke til kommentar
Perrrin Skrevet 19. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2004 Takker for god respons og gode tips! Jeg har også snakket med andre folk, og de fleste anbefaler meg å kjøpte kraftigere strømforskyning, så jeg kommer til å gjøre det. Jeg kan ikke spesielt mye om PSU'er, og hvilke merker som er å anbefale osv. Men er denne ålreit tror dere? Lenke til kommentar
Bamse_ Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 Kan ikke så mye om sånt selv, men vil tro den er ok Lenke til kommentar
abcosv Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 Vet ikke hvordan strømkravet er på P4, men jeg har iallefall 3500+, 3 disker (1 sata), x800 pro, 1024mb ram, tv-kort og 2 kabinettvifter på en 350W, og jeg har INGEN problemer. Forstår ikke alt dette maset med "skaff ny PSU" og blabla, det løser ikke alle verdensproblemene. Lenke til kommentar
Perrrin Skrevet 19. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2004 Jeg kommer nok til å bestille meg en ny PSU, men hvor sikkert kan jeg egentlig være på at det er det som er problemet? Det er jo det som er mest sannsynlig, men det er allikevel litt dumt å "kaste bort" 600-700 kr, hvis det ikke stemmer. Eller det skader jo ikke å ha en litt større og sikrere PSU heller.. Vet dere om det fins en effektiv måte å sjekke hvor mye strøm de forskjellige komponentene i PC'en bruker? Lenke til kommentar
-Bassaddict- Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 var en kalkulator et sted søk litt på forumet så finner dun Lenke til kommentar
loddebolten Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 ser bra ut den PSU,en du linker til der....ta også en kikk hos Microplex...se på Bzerk sine PSU,er...til deg som kjører fint med 350W på "heftig spec,s"...det funker fint ja...men spørsmålet er hvor lenge.....! jeg reparerer en del maskiner og fler og fler går føyka pga.dårlig PSU kombinert med varme og hybelkaniner.... Det værste er at når PSU,en takker for seg dreper den gjerne noe annet i maskina di i samme slengen...og hvor er logikken...bruke gjerne 8-12000,- spenn på hardwere,men å spare 2-300,- kr på en PSU, det må vi selvfølgelig...!?.. det er også stoor forsjell på PSU,er...jeg hadde 4 maskiner stående på da strømmen gikk et "millisekund"...alle maskiner...(inklusive 2 naboer sine) skrudde seg av og restartet..men IKKE den maskina jeg har en Mist 550W på...den tusla og gikk like fint..! nye kraftige PSU,er har også mye bedre sikringer mot kortslutninger osv,så etter min erfaring er PSU den mest kritiske delen du velger hvis du har tenkt å ha en problemfri pc noen år..! Lenke til kommentar
Perrrin Skrevet 21. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2004 Flere jeg har snakket med har anbefalt Thermaltake PSU, så jeg har bestilt det. Får håpe dette ordner problemet, hvis ikke så er det jo ikke dumt å ha en kraftigere PSU heller.. Var forresten denne det ble.. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Har søkt etter både virus og spyware, med henholdsvis Norton 2003, ad-aware og spybot, og det jeg fant ble automatisk fjerna. Du har ikke fått ut alle virusene Lenke til kommentar
Perrrin Skrevet 21. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2004 Nei, det kan nok hende. Men det jeg fant med Norton, Ad-Aware og Spyboot har jeg fjernet, jeg kjører dessuten minst én sjekk om dagen nå. Har du noen flere programmer å anbefale? All hjelp tas imot med stor takk Lenke til kommentar
loddebolten Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 vi får håpe du får løst problemet ditt med ny PSU..uansett vil den bidra til at maskindelene dine varer lengre og også mer stabilt....deilig å vite at du kan slenge inn hva det skulle være av skjermkort og greier uten å tenke på at du kansje mangler WATT... hadde du vifter i kabinettet ditt.....?? hvis ikke så skaff deg minst en 80mm som blåser luft INN i kabinettet...plaser for ALL DEL et støvfilter foran vifta .....! strømmen til vifta kobler du til PSU....ikke til hovekortet..(kjøp for all del vifter med hastighetsreg, påmontert..så slipper du mye støy...).... Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 Hvis maskinen din fryser, burde du kanskje skru på noen ovner i huset? kalkulatoren Lenke til kommentar
Perrrin Skrevet 22. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2004 vi får håpe du får løst problemet ditt med ny PSU..uansett vil den bidra til at maskindelene dine varer lengre og også mer stabilt....deilig å vite at du kan slenge inn hva det skulle være av skjermkort og greier uten å tenke på at du kansje mangler WATT... hadde du vifter i kabinettet ditt.....?? hvis ikke så skaff deg minst en 80mm som blåser luft INN i kabinettet...plaser for ALL DEL et støvfilter foran vifta .....! strømmen til vifta kobler du til PSU....ikke til hovekortet..(kjøp for all del vifter med hastighetsreg, påmontert..så slipper du mye støy...).... Jada, det er tre vifter på kabinettet. Gleder meg til PSU'en kommer nå, er jeg heldig så får jeg vel'n til Julaften Hehe, ja det er faktisk litt kaldt her... Lenke til kommentar
Perrrin Skrevet 24. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2004 Jeg fikk idag den nye PSU'en, men jeg får den ikke til å funke. Ettersom jeg er ganske evneveik når det kommer til dette, så er det sannsynligvis noe jeg har kobla feil, eller en ledning som ikke er koblet til. Viftene går ikke rundt, men det lyser konsant grønt på "arbeidslyset" foran på kabinettet. Er det noen som vet hva det er jeg kan ha gjort feil? Dette med å "glemme" å sette inn alle kablene er kanskje en typisk nybegynnerfeil? Jeg håper det ... Lenke til kommentar
Tootimes Skrevet 24. desember 2004 Del Skrevet 24. desember 2004 (endret) Husk at du har to strømkontakter på hoverdkortet. Jeg tror ikke problemet ditt vil løse seg med større PSU. Tror du har et driverproblem eller et varmeproblem. Edit:leif Endret 24. desember 2004 av Tootimes Lenke til kommentar
Perrrin Skrevet 24. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2004 Jeg har plugget i to strømledninger fra PSU'en til hovedkortet(20-pin og 4-pin)... Lenke til kommentar
sticky Skrevet 24. desember 2004 Del Skrevet 24. desember 2004 Hei du.. vet ikke hvor mye hjelp jeg kan være, men er ganske sikkert på at det er cpu som er øelagt... Når amd serien med xp prosessorene kom hadde jeg det samme problemet... At maskin Frøs etterhvert.. Noen ganger kunne de gå i et par dager utern prob, andre ganger annenhvrt minnutt.. Feilsøkte alt til det bare var cpu igjen. Sende den inn på garanti,men fikk beskjed om at kjærnen på cpu vr ødelagt, og selvforskylt. I dag sitter jeg på en p4 3GHZ ..fungerte fint en 4 måneder, helt til jegh byttet kjøler.... He He.. gjett hvordan maskinen funker etter jeg skiftet kjøler.. Klarte det igjen jippi!! Så jeg kan ikke tro at det er noe annet som kan vre galt.. Håper dette var til hjelp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå