Gå til innhold

OS på S-ATA?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Joda, går find det. Kunsten er å få Windows installert på den, siden XP ikke kommer med drivere for s-ata. Er derimot ikke større heksekunst enn å trykke f6 (?) når installeren starter og stappe inn en diskett (ja, diskett) med sata driverne for hovedkortet ditt, så vil den bli godkjent av Windows som alle andre harddisker.

Lenke til kommentar

Har du mer uflaks får du ikke brukt all tilgjenlig plass... Men det er vel hvis du har 200 +++ GB.. Har det problemet med en av 200 GB'ene mine. XP installasjonen min sier den bare er en 127 GB-disk, selv med drivere. Så derfor installerer jeg det heller på 80 GB-disken min :D Men tror uannsett alle nye S-ATA disker fungerer bra. Har hvertfall ikke hørt noe om det problemet på nyere disker av venner, kun i "gamle" dager når S-ATA var nytt.

Edit:

Skriveleif... :mad:

Endret av LaStrada
Lenke til kommentar
Joda, går find det. Kunsten er å få Windows installert på den, siden XP ikke kommer med drivere for s-ata. Er derimot ikke større heksekunst enn å trykke f6 (?) når installeren starter og stappe inn en diskett (ja, diskett) med sata driverne for hovedkortet ditt, så vil den bli godkjent av Windows som alle andre harddisker.

Hæ?

Forstår jeg deg rett når jeg sier at xp ikke har støtte for s-ata harddisker?

Høres jo helt tullete ut, s-ata er jo ikke en spesielt ny standard...

Lenke til kommentar

Det er stort sett ingen problemer å installere s-ata disker med XP, men der som man ønsker et RAID-oppsett må man inn med driverdisk.

Lenke til kommentar

1. XP støtter S-ATA, men har ikke drivere innebygget.

2. Når du installerer XP må du ha en diskett med S-ATA drivere på.

3. Det at disker bare viser 127GB har ikke noe med S-ATA å gjøre, dette gjelder alle disker. Dette kan løses på flere måter:

- Man kan streame SP2 og Windows XP CDen, da SP2 støtter større disker. f.eks. ved hjelp av "Autostreamer".

- Man kan Partisjonere disker i deler som eg mindre enn 127GB, så kan man eventuelt installere XP med service pack og merge partisjonene etterpå hvis det er ønskelig.

Lykke til!

Endret av L03VIk
Lenke til kommentar

Erfaringen min med S-ATA disker som OS disk med WinXP på er at det kødder seg til hvis du har andre disker koblet til samtidig, da vil XP lage en partisjon på de andre diskene og et eller annet helvete. Måten å unngå dette på er å koble fra andre disker under installasjon og koble de til igjen etterpå.

Lenke til kommentar

Ser at SATA er på fult vei inn og at IDE er på vei ut for lengst! :yes:

Så da tenkte jeg meg også et SATA grensesnitt. Tenker da på 2 disker av denne typen: 2*120GB SATA

Vil disse passe perfekt til dette hovedkortet, (er helt grønn innen SATA) :blush:

eller vil det være krøll hel eveien! Ser at Hovedkortet har støtte for 2 stik SATA og en for IDE!(Tenkte at IDE enheten skulle brukes til min DVD-Brenner)

Leset også ovenfor at det vil være krøll hvis begge harddisker er koblet sammen under instalasjonen av Win XP!

Tenkte rett og slett å pensjonere min gamle 120GB IDE HDD!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...