vegjoh Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Hei! Er det noen andre enn meg her som ønsker å melde seg inn i klubben "Vi som stolte på Compaq"? Jeg har en Compaq bærbar PC som begynner å "irritere" meg litt. PCen er en Armada 100S - og er ca 3-4 år gammel, og lå vel da i økonomiklassen til Compaq. Den har 533 Mhz AMD K6 prosessor, og 128 MB RAM (64 originalt). Skjermen er en 12" av den gamle typen - som lager masse striper osv, og er ikke så forferdelig bra, for å si det sånn. Maskinen har vært svært lite brukt. Har som sagt stort sett blitt brukt den når jeg har vært på besøk hos besteforeldrene mine, som ikke har PC. Ellers har den stått hjemme ubrukt/med mindre musikalske oppgaver - og som egen PC for formatering av 720kB-disketter. Når jeg har hatt den med noen plasser, har den alltid vært pakket i skinnvesken som ble kjøpt med maskinen, men selv om den har vært godt pakket (etter min mening da) så har plasten rundt skjermen begynt å sprekke. Den har altså alltid vært meget pent behandlet. Har en kompis som fikk en Toshiba, bare litt etter jeg kjøpte min - og den ble hardt behandlet. Gikk i gulvet flere ganger, og maskinen fungerte like fint etterpå og ingen større synlige skader. (Et par riper må man regne med). (Tør ikke tenke på hva som hadde skjedd hvis jeg slapp Compaq'en i gulvet...) På baksiden av skjermen har plasten begynt å sprekke. Sett ovenfra. Øverst i venstre hjørne av skjermen har den også en skade. ... og ved av/på-knappen. Den har alltid vært pakket i denne vesken... ... og det skal vel være godt nok? Det andre som er litt merkelig ved denne maskinen er modemet. Lite brukt, det også. Stort sett brukt i ferier hvor jeg har vært på besøk hos besteforeldrene mine. Plutselig en gang ville bare ikke det interne modemet samarbeide mer. Kobler til, og etter kanskje 10-15 sekunder kobler det fra - med melding om at forbindelsen ble brutt. Har 2-3 ganger formatert PCen og lagt inn nye og gamle drivere til modemet. Testet med både Win 98SE og XP. Vel, jeg kjøpte et USB-modem som fungerte kjempeflott, men plutselig en gang ville ikke det heller fungere. Starter å koble til, men midt i prosessen starter den å koble til på nytt (hører på den koselige lyden...). Deretter fikk jeg et annet USB-modem, Creative av en kompis, og dermed fungerte alt kjempeflott en stund. Kom i høst over et demobrukt USB-modem av samme type som jeg hadde før på Komplett, som jeg bestilte. Tenkte så jeg skulle få testet det nye modemet opp mot det gamle. Samme resultat på begge, og som ikke det var nok fikk jeg overhodet ikke Creative-modemet til å fungere etterpå igjen, selv om jeg avinstallerte driverne, og installerte Creative på nytt. Vel, vel. Legger skylden på Windows 98 inntil noe annet er bevist. Regner med det fungerer etter reinstall, ettersom modemene er testet OK på en annen PC. Batteriet er også en tragisk historie. Da PCen ble kjøpt var batteriet sterkt (som det skulle være naturligvis), og jeg var spesielt nøye med å lade det helt ut før jeg ladet opp igjen. Deretter ble batteriet mer og mer svekket, og etter at den en dag hadde stått tilkoblet strøm og vært i bruk var det helt ubrukelig. Klarer nå såvidt å starte opp maskinen før den begynner å klage over at batteriet er tomt. Er fullstendig klar over at batterier til bærbare PCer svekkes, men at batteritiden kan gå fra 1 time til 1 minutt over 4-5 timer med strøm tilkoblet var nytt for meg. Er jo selvfølgelig også smertelig klar over at PCer ikke lever evig, og at det hele tiden kommer nye produkter, men det jeg synes er rart er spesielt sprekkene i skjermen (ved såpass forsiktig bruk) og det interne modemet (som ikke bør slutte å fungere helt av seg selg). At Compaq til tider kan være direkte dårlig, var jo noe jeg ikke var klar over da denne maskinen ble kjøpt, og den var faktisk veldig bra (bra nok til mitt bruk iallefall) og helt problemfri de 2 første årene. Hvor vil jeg med denne tråden, er det sikkert mange som lurer på nå, hehe. Først og fremst er jeg ute etter å høre om det er noe andre som har en slik PC, og om den har noen av de samme problemene, og så ville jeg få ut litt frustrasjon sent en lørdags kveld i desember. - Vegard - Lenke til kommentar
jendor Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 Skader: Det ser ut som om den PC'en har vært i gulvet en tur. Har vanskelig for å tro at plasten bare sprekker av seg selv - har aldri noensinne sett at noe slikt har skjedd med en maskin som bare har stått der. Har du hørt med familie, om noen av de har revet ned maskinen din, uten å fortelle deg det? Modem: Du sier at modemet kobler opp, men kobler ned igjen. Tipper dette kommer av for lang kabel/feil kabel, støy på linje, feil innstillinger osv. Har du sjekket alt dette, og prøvd å bruke forskjellige kabler fra modem til veggkontakt? Batteri: Dersom det er et Li-Ion batteri i maskinen, burde du ikke ha ladet ut dette helt før hver opplading. Det svekker slike typer batterier ganske mye. Forresten bør du ikke forvente en levetid på lenger enn ca. 2-3 år på Li-Ion batterier - de blir svekket over tid de også, akkurat som vanlige Ni-Mh batterier. Batteriet på hovedkortet burde nok også vært byttet. Er du heldig, kan du helt sikkert finne et nytt passende batteri på f.eks. eBay. Sikker på at maskinen ikke er mer enn 3-4 år gammel? En 533Mhz K6-prosessor er vel eldre enn det? God lørdagskveld! Lenke til kommentar
Popobawa Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 Jeg har lest flere steder på nett om folk som har hatt problem med bærbare der plasten sprekker, uten at den har vært i bakken eller vært utsatt for harde støt/slag. Lenke til kommentar
vegjoh Skrevet 19. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2004 Skader: Det ser ut som om den PC'en har vært i gulvet en tur. Har vanskelig for å tro at plasten bare sprekker av seg selv - har aldri noensinne sett at noe slikt har skjedd med en maskin som bare har stått der. Har du hørt med familie, om noen av de har revet ned maskinen din, uten å fortelle deg det? Modem: Du sier at modemet kobler opp, men kobler ned igjen. Tipper dette kommer av for lang kabel/feil kabel, støy på linje, feil innstillinger osv. Har du sjekket alt dette, og prøvd å bruke forskjellige kabler fra modem til veggkontakt? Batteri: Dersom det er et Li-Ion batteri i maskinen, burde du ikke ha ladet ut dette helt før hver opplading. Det svekker slike typer batterier ganske mye. Forresten bør du ikke forvente en levetid på lenger enn ca. 2-3 år på Li-Ion batterier - de blir svekket over tid de også, akkurat som vanlige Ni-Mh batterier. Batteriet på hovedkortet burde nok også vært byttet. Er du heldig, kan du helt sikkert finne et nytt passende batteri på f.eks. eBay. Sikker på at maskinen ikke er mer enn 3-4 år gammel? En 533Mhz K6-prosessor er vel eldre enn det? God lørdagskveld! Hei og takk for kommentarer! Skader: Ja, altså, tro det eller ei, men maskinen har ikke vært i gulvet. Har ingen klåfingrede småsøsken eller noe sånt. Synes det er like merkelig, som du antakelig synes det er... Modem: USB-modemet fungerte med like lang kabel, og akkurat samme kabel. Har også testet modemet (integrerte) med så kort kabel som mulig. Prøvd forskjellige kabler/overganger, og har testet i to forskjellige hus. Dumt å måtte bruke USB-modem, når det ellers bare er èn USB-port i maskinen. Batteri: Fikk med en hel masse lesestoff med PCen, og der stod det at jo mer nøye man var med utlading, jo lengre ville batteriet holde... Batteriet bør nok byttes dersom denne pcen skal ha noe videre liv og funksjonalitet, ja. Maskinen er 4 år ganske nøyaktig (litt mer kanskje) når jeg tenker meg om. Men den var ikke splitter ny da den ble kjøpt, og som sagt - den var i økonomiklassen til Compaq. Og det bærer den mye preg av. (1x USB, 1x PCMCIA f.eks.) Compaq hadde på den tiden maskiner som hadde bedre spesifikasjoner med 2x USB og 2x PCMCIA, men de kostet vesentlig også. Mvh Vegard Lenke til kommentar
agvg Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 Ja, altså, tro det eller ei, men maskinen har ikke vært i gulvet. Har ingen klåfingrede småsøsken eller noe sånt. Synes det er like merkelig, som du antakelig synes det er... Har hatt inne flere slike i det siste her uten at noen av de har hatt noen slike skader, så du kan jo ha fått en hvor plasten var av dårlig kvalitet. Lenke til kommentar
vegjoh Skrevet 19. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2004 Jeg har lest flere steder på nett om folk som har hatt problem med bærbare der plasten sprekker, uten at den har vært i bakken eller vært utsatt for harde støt/slag. Okey, så det er et kjent problem altså.. Har hatt inne flere slike i det siste her uten at noen av de har hatt noen slike skader, så du kan jo ha fått en hvor plasten var av dårlig kvalitet. Ja, har sett et par slike pc'er på qxl, hvor selgerne sa de var helt strøkne. Men som du sier så må det jo være noe med dårlig kvalitet på plasten. At en bærbar PC skal være så skjør er litt merkelig.. Lenke til kommentar
iacob Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 Du kan jo teste dette som en reklamasjonssak. Bærbare pc'er skal så langt jeg kan forstå av loven holde i fem år. Sikkert en trøblete prosess, men med god gevinst. Jeg fikk for et par år siden erstattet en nesten tre år gammel pc fra compaq. Med en som var ny:D Maskinen min døde nemlig da de hadde den inne for å se hva som var galt med den. Lenke til kommentar
pian Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 Ang batteri så har jeg en compaq evo n1005v, og den er nå litt over 2 år gammel. Batteriet er nede i ca 1 t 40 min levetid, så hvis din er dobbelt så gammel må du nok regne med nytt batteri ja Ellers har min trøbbel med nettverkskortet, det er fryktelig følsomt for om jeg kommer borti kabelen.. kan ha noe å gjøre med at jeg hver dag i 2 år har koblet ut og inn den kabelen hele tiden da Lykke til med å få fikset dette! Lenke til kommentar
vegjoh Skrevet 19. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2004 Ang batteri så har jeg en compaq evo n1005v, og den er nå litt over 2 år gammel. Batteriet er nede i ca 1 t 40 min levetid, så hvis din er dobbelt så gammel må du nok regne med nytt batteri ja Ellers har min trøbbel med nettverkskortet, det er fryktelig følsomt for om jeg kommer borti kabelen.. kan ha noe å gjøre med at jeg hver dag i 2 år har koblet ut og inn den kabelen hele tiden da Lykke til med å få fikset dette! Hallo! Det kom kanskje ikke godt fram, men angående mitt batteri så var det sånn at jeg brukte pc'en en dag på batteri, kanskje en times tid. Neste dag var den da tom for strøm, så jeg koblet den til og begynte å bruke den - og brukte den i strekk kanskje 4-5 timer (hvor den altså var tilkoblet strøm hele tida). Da var den fult oppladet selvfølgelig, og dagen etter startet jeg opp igjen - og da varte batteriet kanskje 5 minutter. Det var bare det som var litt rart. Ellers er det klart at man etter 4 år bør påregne å kjøpe nytt batteri. Tja, det virker ikke som det har noe med kontaktfeil å gjøre i modemet mitt, men det kan jeg jo ikke være helt sikker på. Har ihvertfall vært koblet svært lite fra og til.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå