Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sette opp trådløst nettverk med dhcp i Windows


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg sitter og sliter med å få satt opp ett trådløst nettverk med en DHCP server i Windows XP Pro.

Det skal være opptil 3 maskiner som skal være koblet opp mot nettverket samtidig, derav 2 laptoper og 1 stasjonær.

 

Problemet mitt er jeg finner ikke noen guide for hvordan man setter opp dhcp i Windows (kan hende at jeg leter på de feile stedene), dessuten så virker ikke programmet som fulgte med det trådløse kortet til den stasjonære pcen sammen med SP2.

 

Jeg får nettverket til å virke med statiske addresser, men vil helst ha DHCP som heller gir addresser til maskinene.

 

Kortet som står i den stasjonære er en smc2902W, ett 2,4 GHz 54 Mbps Wireless PCI Card fra SMC networks, laptopene støtter 802.11g nettet.

 

En ting til, mens jeg er enda igang;

Jeg sliter med å finne ut hvorfor en bruker er eksludert fra å ha tilgang til internett, de andre brukerne har tilgang til internett (bruker ISDN oppkobling), hva er det som kan sperre for tilgangen?

Brukeren får til å koble opp mot nettet, men ikke til å motta pakker fra nettet.

Jeg mener jeg ikke har satt opp noen brannmur i det hele tatt for den brukeren, så det hele virker rart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

etter det jeg har forstått bruker du ingen router til å dele internett-tilgangen men maskinen hvor du har satt opp xp pro, er det riktig?

 

Windows XP Pro har ingen innebygget dhcp-server, det er forbeholdt windows server versjonene - her kan du finne en gratis dhcp-server som du kan laste ned:

 

dhcp

 

Hvis jeg har misforstått - post gjerne mer info.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Du har forstått riktig at jeg ikke har en router og at jeg bruker den stasjonære som er koblet opp mot internett til å gi ut ip addresser.

 

Jeg har klart å gjort dette med Knoppix (Debian/Linux), der følger det meste med når det gjelder iptables,dhcp...

Windows er håpløst, men faren min har ikke lyst i å sette seg inn i Linux, så da er det like greit å finne ut hvordan man gjør det for ett Microsoft produkt.

Lenke til kommentar

Du må peke til din isp dns-om du ikke ønsker å sette opp dns på et server os-du har xp så da må du gjøre det første.

 

Edit:Nå har alltid jeg satt opp Dns og dhcp tjenester på et server os, men hjemme har jeg en ruter som bare peker til dns til isp, dette fungerer bra, så det blir samme prinsippet skulle jeg tro

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Windows XP Pro har ingen innebygget dhcp-server, det er forbeholdt windows server versjonene -

Nja, hvis han seter opp XP-boksen til og dele internettoppkoblingen via ICS i win så aktiviseres en enkel DHCP-server i windows.

Men det enkleste er jo og kjøpe en bredbånds/ISDN-router med innebyggd WLAN så slipper han unna alt dette surret.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nåh.

 

Det var da fælt.

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å se hvordan det kunne settes opp i XP Pro.

Som sagt jeg har aldri gjort det før, og syns at det ikke er direkte lagt opp til at det skal kunne gjøres.

 

Hvis dere har fått det til å virke.. demonstrer gjerne istedenfor å kommentere min kompentanse innenfor oppsett av nettverk i Windows.

Lenke til kommentar
Okay, jeg gir opp.

Linux er tydeligvis tingen for å sette opp ett nettverk med DHCP.

 

Det viser bare hvor lite allsidig Windows er når det gjelder nettverk....

Vil nå heller si at en SERVER er tingen når det gjelder DHCP, DNS osv. At man ønsker å bruke en klient som ikke er beregnet til det får man nesten ta på egen kappe. Fordelen med linux er jo at det ikke koster for SW for å få satt opp en boks dedikert til disse oppgavene.

 

 

Du kan jo sjekke om dette hjelper.

 

IP til den maskinen som deler Internet skal være lik Default Gateway. Om du ikke har DNS i lokalnettet ditt så bruk ISP sin.

Om du vil inn på en av de lokale maskinene så kan du bruke IP til den maskinen du vil inn på. ISP sin DNS har uansett ikke maskinene i ditt lan i sin DNS.

Endret av Wotan
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig, en server som står og går hele dagen er bedre.

 

Problemet er at fattern ikke gidder å ha en ekstra pc stående til det, så jeg tenkte jeg kunne se om det gikk ann å omgå problemet.

Får se den dagen fattern skaffer seg bredbånd om det blir mer aktuellt.

Endret av MrJavalava
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...