Gå til innhold

Ødelagt bærbar PC. Noen råd? Hvilke rettigheter?


hulahulag

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Min bror kjøpte en Compaq EVO N1020V (bærbar pc) fra hp.no i slutten av april 2003. Den kostet 10k og hadde 1 års garanti. Etter ca. 3-4 måneders bruk, fikk han problemer med PCen. Når han slo den på var skjermen helt sort, men ellers virket det som om maskinen "gikk på" (i følge ham). Dette ordnet seg etter kort tid av seg selv, så det var ikke nødvendig å kontakte HP for support. Nå, over ett år senere, kommer samme problem tilbake. Når vi slår på PCen, lyser det i lyset som indikerer at den er på. Det blinker i harddisk-lyset én gang og vi kan høre at både harddisk og cdrom starter. Skjermen er helt sort. Det er tydelig at ikke Windows lastes da det ikke kommer flere lyder fra harddisken. (Harddisken er heldigvis ikke død. Har testet den på en annen maskin.)

Begynte å lete litt og fant en veldig interessant tråd på sidene til HP's eget forum. Det viste seg at det var mange som hadde akkurat samme problem med nøyaktig samme modell (N1020V). Bl.a. var det en som jobbet hos et firma som kjøpte over 100 slike PCer og returnerte over 70 av dem med nøyaktig samme problem. Vi har prøvd det meste av rådene fra folkene i den tråden, men uten resultat, så vi tenkte å kontakte HP-Norge til uken. Lurer derfor på hvilke rettigheter man har i forhold til reklamasjon iom at garantien har gått ut. Er ikke inne i disse lovene, så hvis noen kan hjelpe litt, hadde det vært knall! Det er jo for ille at en maskin til 10k skal slutte å virke etter 1.5 år!

 

Setter pris på all mulig hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klagefrister

 

Har kjøperen noe å klage over, bør han alltid si i fra snarest mulig. Ved mangler må det være reklamert innen rimelig tid etter at mangelen er eller burde ha vært oppdaget. Hovedregelen er at man etter to år ikke kan gjøre gjeldende at en vare er mangelfull.

 

For ting som er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er fristen fem år. Dette er først og fremst bestandige kapitalvarer som f.eks. møbler, biler, radio/tv-apparat, byggevarer mv. Som hovedregel bør klagen framsettes overfor selgeren.

 

Kjøpsloven gjelder:

 

 

Kjøp mellom privatpersoner og næringsdrivende som er foretatt før 1. juli 2002

 

 

http://forbrukerportalen.no/portal/Publika...4/1025851213.08

Endret av kokken.kjell
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale det å ta kontakt med butikken med en gang det skjer noe feil med din bærbarePC, og beskrive det nettopp slik du beskriver det så godt her inne.

 

Min erfaring med Compaq (vanlig stasjonære) er veldig dårlig, og av alle erfaringer jeg har hørt om dem er dessverre ofte mye missnøye med feil i forbindelse med nettopp dette merke.. Så om du får byttet vil jeg anbefale deg også til å bytte til et helt annet enn compaq.

 

Uansett; Lykke til !

 

Peer, Oslo

[email protected]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...