Gå til innhold

10000kr - maskin. God?

Anbefalte innlegg

Årsaken til at de ikke trenger et dyrt grafikkort er at disse er dyre fordi 3d-ytelsen er god, mens video er 2d og da vil man overhodet ikke merke forskjell.

Ifjor kjøpte jeg et videosystem til svigerfar og har ikke fått noen klager..

p4 2.6GHz

1024 ram

matrox g-450

abit ic7 hk

in-win kabinett m. strømforsyning

160gb s-ata disk for filmene, slik at det ikke blir defragmenteringshelvete...

160gb ata disk for OS+programmer

nec dvd-brenner

on-board firewire for kontakt med videokamera

matrox er fett for videoavspilling, og intel er fett på encoding, studio8 brukes for redigeringen

Sleng gjerne på mere ram om du kan, men hvis du først skal blåse penger ville jeg satset på et dyrt disk-system, gjerne scsi, men raid er sikkert også ok. Det finnes også video-kort for proffbruk som sikkert koster 10k alene, om lysten er der. Se gjerne hardware.no sin anbefaling på videoredigering, selv om denne er utdatert er det fortsatt snakk om 2d-bilder (som ikke blir dobbelt så avanserte hvert år, i motsetning til 3d) !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke vet jeg, men kanskje dine besteforeldre vil sette pris på en skjerm? Hva med å bruke litt mindre på selve PCen for å kjøpe f.eks en Eizo L550?

Videre ville jeg kanskje gått for arctic cooling T2 som kabinett, og prøvd å få tak i så stillegående kjøleløsninger som mulig.

Til videoredigering vil jeg anbefale et system med 2GB ram, intel p4 3.0 ghz på socet 478 og et all in wonder kort fra ATI.

Lenke til kommentar
Jaja, tråden handler ikke om å håne han for valget av skjermkort.

Han har sikkert forstått det nå.

Tror heller jeg vil håne deg fordi du gir ham PCIe-kort til å stappe inn i AGP-porten... :p

edit: nå tok jeg meg den frihet å sette opp et forslag, har ikke sjekka lagerstatus eller hvilke butikker som har hva, men det er jo bare å bytte ut.

Besteforeldre trenger ikke gamingmus. Det gjør ikke mamma heller, men hun digger den fordet.

http://produkt.hardware.no/vis_handlevogn....waggon_id=11073

Der mangler skjerm. Personlig kunne jeg godt tenke meg å kline til med en 17" LCD (du trenger ikke mer enn 17, det tilsvarer bortimot 19" CRT)

mye plass på disken, ettersom DV-filmer ofte tar en del plass. Regner med de ikke skal ha mye musikk og warez innpå :p (kanskje litt musikk da, tok med 2.1 høyttalere)

pass på å få riktig farge på floppy og DVD-brenner (regner med de skal brenne ut filmene sine ja), slik at de matcher kabbiset... kanskje det kunne være en idé med dvd/cd-spiller også, slik at cd-kopiering går fortere?

dessuten er jeg litt skeptisk til hovedkortet, men albatron var det eneste jeg fant i prisguiden... bytter du dette, må du være sikker på at det du tar støtter DDR-ram, ellers må du bytte ram også...

Jeg ville nok handlet på Komplett, droppet oppført HK og kabinett, og heller kjøpt disse:

Abit AG8 Hovedkort for S775,DDR400 RAID I915P,SATA,ATX,GbLAN,Dual-DDR,PCI-Ex16

Beantech Igloo 4 Miditower, Sort Aluminium (Uten Strømforsyning)

NorthQ Strømforsyning Silent 400W NQ 4001 - ATX 400W, 120mm Fan, 12-17dBA

Da vil hele spetakkelet uten skjerm ende på 8749,-

Det blir en helt ok pc til videoredigering (og stort sett forsåvidt alle spill som er på markedet i dag også), og vil vare en ganske så god stund... PSUen bør holde i lange baner til dette, og de fleste fremtidige oppgraderinger, men husk at hvis den oppgraderes veldig mye med komponenter som er mye mer strømkrevende enn disse, er det på sin plass å sjekke at PSUen kvalifiserer seg...

Husk også å sjekke før du bestiller, at alle kabler osv er med, og dersom de har brebånd, bør du kanskje ha en liten ledning eller 2 til det også.

Tips til skjerm:

Samsung 17" CRT Syncmaster 793DF TCO99 Skjerm, DynaFlaT, Silver

Samsung 19" CRT Syncmaster 957MB TCO03 Skjerm, DynaFlat, Silver

Samsung 17" LCD Syncmaster 710V TCO99 Skjerm,Silver (mangler DVI)

NEC 17" LCD Multisync 1770NX Sølv/Hvit 1280x1024, DVI, TCO-03

Endret av surbz00r
Lenke til kommentar
Og da ligger det igjen 831 kroner til ett kabinett, og det vil jeg at dere kommer med forslag på, pluss jeg vil ha tilbakemeldinger på det jeg har satt opp...

Et Chieftec-kabbis med 360W PSU må det vel bli...

Sikker på at de trenger så mye diskplass? Jaja, skal den vare i 4-5 år så...

Lenke til kommentar
Og da ligger det igjen 831 kroner til ett kabinett, og det vil jeg at dere kommer med forslag på, pluss jeg vil ha tilbakemeldinger på det jeg har satt opp...

Et Chieftec-kabbis med 360W PSU må det vel bli...

Sikker på at de trenger så mye diskplass? Jaja, skal den vare i 4-5 år så...

Man trenger jo alltid god plass når man skal redigere film....

Jeg selv har 700gb, og bruker nå 550gb av dem...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...