gh322 Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Jeg satt sammen en pc i går og skulle installere Windows XP i dag. Men den finner ingenting ved oppstart, verken HD eller DVD vises i bios, og jeg får (naturlig nok) en STOP feil når jeg forsøker å installere windows. Jeg er sikker på at jeg har sett begge drevene nevnt under oppstart tidligere i dag (jeg skiftet om noen ledninger for å se om det hjalp), men skjermbildene skifter så fort at det ikke er lett å se HK er et Gigabyte GA-K8NSNXP-939, mens HD er en Western Digital Caviar SE 200 GB S-ATA. Jeg har sjekket alle kablene, og de sitter godt der de skal (der jeg tror de skal sitte, i alle fall...) Er dette et problem men tilkobling på hovedkortet, eller bør jeg se etter feil på harddisken? Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 (endret) Dette er kanskje noen innstillinger i BIOS, med tanke på at harddisken er S-ATA, mens DVD-drev går på IDE. Prøv clear CMOS bare for å ha gjort det, instruksjoner på hvordan dette gjøres finner du i manualen til hovedkortet. EDIT: En ting, hvordan står jumpers? Sett de til Cable Select. EDIT2: dumme meg, S-ATA har jo ikke jumpers. Se bort i fra min forrige edit. Endret 18. desember 2004 av fredrikrb Lenke til kommentar
gh322 Skrevet 18. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2004 DVD-en er også SATA. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Du er en av de få som har DVD-ROM med SATA, ja. Sjekk om det finnes noen valg i BIOS for å aktivere SATA, finne SATA-enheter eller lignende. Lenke til kommentar
gh322 Skrevet 18. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2004 Det finnes et valg for å aktivere onboard SATA, og det står på "enable". Jeg prøvde også clear CMOS, men det hadde ingen virkning. Kortet har RAID, og både HD og DVD nevnes under noe som har med dette under oppstart (det var dette jeg hadde sett tidligere). Ingen drev blir funnet noen andre steder under oppstarten, dessverre. Lenke til kommentar
tmbakken Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Du må sette SATA som first boot device i bios hvis du ikke har gjort dette. Lenke til kommentar
gh322 Skrevet 18. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2004 I øyeblikket står harddisk som første og dvd som andre. Skal det stå noe om SATA i den menyen? Det gjør i alle fall ikke det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå