Gå til innhold

Ruger ATI på gullegget?

Syn-Sam

Anbefalte innlegg

Ati har tatt tilbake, og konsolidert skjermkort-tronen med sitt 850-kort.

Men sitter teknikere og godtar at nVidia har trumpet gjennom den gamle idéen fra 3Dfx's dager?

ATI sier de vil komme med en tilsvarende teknologi om ikke lenge.

Hva er det for et egg de ruger på?

Er det et tokjerners 850-kort?

En SLI-løsning integrert i hovedkortet?

Hva tror spekulanter av det ganske forum?

Og hva skjer når IMBs Cell-technology kommer i PS3?? Vil dette ta over hele markedet, og erstatte dagens cpu og gpu-er?

Følg med i neste episode av Brødrene Dal og spektralskjermkortet!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror nVidia vil komme med noe stort de og, de har jo skjerpet seg veldig med skjermkorta i det siste, ATI vil nok svare, men til slutt tror jeg kanskje nvidia stikker med et lite forsprang. Når det gjelder CPU tror jeg AMD regjerer en stund til hvertfall til gaming.

Lenke til kommentar

Jeg mener at når man må ty til 2x skjermkort for å få ut det lille ekstra så betyr det at skjermkortet ikke har så veldig mye mer å gå på og/eller at produsenten prøver å få inn ekstra penger på de som kjøper 2x high-end skjermkort.

Historien kommer nok til å gjenta seg tipper jeg. Alle med litt år bak seg husker 3dfx. Først kom de med et "vanlig" skjermkort (Voodoo). Så kom Voodoo2 med mulighet for SLI. Og deretter tok det helt av - de modellene som kom etter hadde opp til 4 kjerner på samme kortet, de kostet en formue (5000kr - 6000kr) og laget varme nok til å varme opp en medium stor stue (kanskje litt overdrevet, men dog).

Jeg synes jeg ser de samme tendensene med nVidia (uten å starte en flame-war her)

My two pennies

Lenke til kommentar
Ati har tatt tilbake, og konsolidert skjermkort-tronen med sitt 850-kort.

Ja ja... med et kort som er identisk med X800XT PE (bare 20Mhz høyere klokket). Kortet er enda ikke tilgjenglig, og kommer ikke til AGP før ATi har laget ferdig PCIe-AGP bruen (noe de lenge har kritisert nVidia for å ha), kortet bruker som 6800Ultra en kjøler som tar to kortplasser og ifølge flere testet trekker det mer strøm et et Ultra kort.

Men sitter teknikere og godtar at nVidia har trumpet gjennom den gamle idéen fra 3Dfx's dager?

Hvis det er SLi du tenker på så er det nesten bare navnet som er likt. teknikkene er forskjellige.

ATI sier de vil komme med en tilsvarende teknologi om ikke lenge. Hva er det for et egg de ruger på?

Hva ATi sier og hva ATi gjør er to forskjellige ting... Hva de ruger på gjenstår å se. Håper det er noe bra for konkuransens skyld! :yes:

Er det et tokjerners 850-kort? En SLI-løsning integrert i hovedkortet?

Tror ikke vi får se noen SLi lignene greier fra ATi før tidligst med R520 til sommeren. Mulig de papirlanserer det før. Det er enormt mye som skla på plass i drivere og logikk.

Tror nok at nVidia har et større forsprang på ATI med SLI og den type teknologi, de har tross alt forsket på denne teknologien i flere år. Blir mektig imponert dersom ATI lager en like bra løsning eller bedre.

Helt riktig, det ligger masse jobb bak dette, nVidia har sagt at de har jobbet med dette helt siden de kjøpte opp 3Dfx. Må huske at det er ganske mange transistorer i NV4x som er til SLi

Og hva skjer når IMBs Cell-technology kommer i PS3?? Vil dette ta over hele markedet, og erstatte dagens cpu og gpu-er?

Cell er bare CPU'en i PS3. GUP'en er det nvidia som lager for/sammen med Sony. Her er mine spekkulasjoner vedrørende den... PS2 er ikke akkuratt lett å lage spill til, så etter Xbox kom tror jeg Sony gav nVidia et tilbud de ikke kunne si nei til, og med utviklingsverktøyene til nVidia kan det bli veldig bra for Sony. Cg bland annet er et veldig bra og kraftig verktøy.

Min oppsummering: ATi tok virkelig nVidia på sengen med R300 designet demmes, og det er først nå med NV40 at vi begynner å se nVidia sitt svar på det. Blir veldig spennende fremover.

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Offtopic er det slik at XL blir/er bedre enn XT eller ligger XL rett under XT, er litt forvirrende iblant alle disse bemerkelsene skjermkort produsenter bruker.

Men tilbake til topic, jeg tror at krigen mellom ati og nvidia vil forsette og forsette, vis nvidia kommer med noe nytt å bra slår ati tilbake med noe som er litt bedre, og da kommer nvidia med noe nytt og bedre der igjen, sånn vil det bare forsette å forsette tror jeg, men man vet jo aldri hva som vil skje, man kan ikke spå fremtiden.

Lenke til kommentar
Offtopic er det slik at XL blir/er bedre enn XT eller ligger XL rett under XT, er litt forvirrende iblant alle disse bemerkelsene skjermkort produsenter bruker.

Men tilbake til topic, jeg tror at krigen mellom ati og nvidia vil forsette og forsette, vis nvidia kommer med noe nytt å bra slår ati tilbake med noe som er litt bedre, og da kommer nvidia med noe nytt og bedre der igjen, sånn vil det bare forsette å forsette tror jeg, men man vet jo aldri hva som vil skje, man kan ikke spå fremtiden.

XL er en mellomting på Pro og XT, er for det meste benyttet av OEM-leverandører.

Lenke til kommentar

XL er en mellomting på Pro og XT, er for det meste benyttet av OEM-leverandører.

Takker for infoen :) man kan jammen bli forvirret av alle dissen tagene til nvidia og ati :p

Lenke til kommentar
Ja ja... med et kort som er identisk med X800XT PE (bare 20Mhz høyere klokket). Kortet er enda ikke tilgjenglig, og kommer ikke til AGP før ATi har laget ferdig PCIe-AGP bruen (noe de lenge har kritisert nVidia for å ha), kortet bruker som 6800Ultra en kjøler som tar to kortplasser og ifølge flere testet trekker det mer strøm et et Ultra kort.

For konvertering av AGP interface til PCIe er det samme som PCIe til AGP..?

Med Overdrive 3 kan forskjellen fort bli en god del større enn 20Mhz.

Helt riktig, det ligger masse jobb bak dette, nVidia har sagt at de har jobbet med dette helt siden de kjøpte opp 3Dfx. Må huske at det er ganske mange transistorer i NV4x som er til SLi

Dette er pga nVidia måte å sette sammen bildet på, dette kan også bli gjordt eksternt. Mao er det ikke noe iveien for at det kan komme en multi-board løsning for X850. Dessuten har alle Radeon chipene vært multi-GPU ready, så det er ikke som at ATi ikke har noe erfaring med multi-rendering.

Lenke til kommentar
det er nok mer forsjell fra x800xt pe til x850xt pe enn 20mhz. ati er ikke dumme. de lager ikke et kort ingen gidder å kjøpe. for ingen vil kjøpe kortet hvis det ikke er større forsjell enn 20mhz. så det er nok bare tull!

Slik jeg har oppfattet det er dette noe ATI gjør for å prøve og få bedre yields noe som ikke er rart med tanke hvor store leveringsproblemer da har hatt og har med toppmodellene av X800. Noe ytelsesøkning utover de 20MHz har ikke jeg hørt noe om, hvor har du i så tilfelle denne informasjonen fra ?

Lenke til kommentar
Tror nok at nVidia har et større forsprang på ATI med SLI og den type teknologi, de har tross alt forsket på denne teknologien i flere år. Blir mektig imponert dersom ATI lager en like bra løsning eller bedre.

Er ikke helt enig med deg der. ATI hadde for flere år tilbake sine MAXX kort. Hvor de hadde to kjerner per kort...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...