Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

HP ProCurve 2512 switch oppsett

Anbefalte innlegg

Hei. :thumbup:

Jeg har et par HP ProCurve 2512 switcher her. Det er 12 porter på de, og de er managable. Det jeg lurer på (noob som jeg er): Hvordan skal jeg sette opp disse switchene? Jeg har lastet ned et program som heter HP ProCurve manager. her skal man visstnok kunne styre trafikk, stenge porter osv.

Hvordan skal jeg få kobla pcn min opp mot switchen? Jeg har en ledning som skal gå fra COM-porten på pcn til switchen, men hva så?

Jeg vet heller ikke ip-adressen til switchen, så jeg vet på en måte ikke hvordan jeg skal oppkoble meg mot den.

Noen som har noen tips til meg? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, pleier ikke hp managed switchene å ha en egen managed port eller noe slikt foran da? Er det f.eks en 9pin port i front av switchen, koble den til pcen ved hjelp av en seriell kabel og bruk hyperterminal.

Edit: ser på et bilde at det er en 9pin seriell port på 2512 switchen. Så du må kjøpe en seriellkabel og bruke hyperterminal.

Start > Programmer > Tilbehør > Kommunikasjon

Vet ikke om dette hjalp deg så mye, men er nå sånn jeg styrte en router her en gang ;)

Endret av Iguil
Lenke til kommentar

Tja, dersom du ikke har spesielle ønsker, les ulike vlan, så kan du bare plugge den i strømkontakten og koble til pc'er.

Trenger kun dette programmet om du skal dele inn switchen i ulike vlan eller sette faste hastigheter på enkelte fysiske porter. Fullstendig manual på switchene ligger på hp sine hjemmesider.

PS. Husk at du kan ikke styre trafikken på noe mer avansert måte enn å dele portene inn i ulike virtuelle nettverk (som ikke får kontakt med hverandre). Til noe mer avansert må du benytte ruter, f.eks. om de ulike vlanene skal snakke sammen.

Lenke til kommentar
Jeg har kabelen som skal kobles mellom switchen og PCen (COM), men jeg får alikevel ikke hyperterminal til å fungere! Er det noen måte jeg kan finne adressen til switchen på?

Du må innstille hyperterminalen korrekt. Parameterene og oppskriften står i manualen (ligger som pdf på cd'en eller kan lastes ned ifra nettet).

Tror det står også hva som er default ip-adresse også i manualen.

Link til side som inneholder manualer og annet: http://www.hp.com/rnd/support/manuals/23xx_25xx.htm

Endret av kjhanken
Lenke til kommentar

Til hyperterminal trenger du ikke noe ipadresse. du kjører bare på seriellporten.

Som default har ikke switchen noe ipadresse så vidt jeg vet. Dette setter du inne i konfigurasjonen :) Du kan derfor ikke konfigurere over tp-kabel før du har konfigurert den med seriellkabel.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

eg konfigurer min 2524 kun igjennom web.

det du trenger å gjere for å få ein ip på den er å resette switchen (er ein liten knappa for det frampå) og så sett han i eit netverk med dhcp server. då han får ein ip så går du inn på han med http://x.x.x.x og så bytter du ipen til ein som du vil ha. det er vel den enkleste måte å konfigurera han på, trur eg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...