Gå til innhold

Ta bort OTES på Abit IC7-MAX3

hifiking

Anbefalte innlegg

Jeg har en P4 3.0 GHz NW som blir alt veldig varm på normal vcore. Jeg har Thermalight SP94 og en 92 mm Papst vifte, så den skulle vært kaldere. Er ca 45 idle og 55 load. System temp er 26 i idle. OTES tunnellen sperrer for luftflyten ut av kjøleren, tror jeg, har fjernet denne og festet ribbene som sitter i OTES`en med AS5. Dette ser ut til å hjelpe litt, men er det noen bivirkninger med dette? Er en 120mm vifte som blåser rett inn på cpu\ram\ mosfet stæsjet, så det er god luftflyt rund der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg har akkurat det samme "problemet" med min NW 2,8@3,0 på Abit IC7MAX3, med Thermalright XP90 kjøler. Idle 43-47 load 55-60. Men: Når jeg tar på kjøler/heatpipes er dem så langt unna 60 grader at jeg velger å tro at den innebygde føleren viser alt for mye. Jeg har heller ikke merket noe problem som tilsier at temperaturen er så alt for høy. Jeg sitter med 3D modellering og mye høy belastning over lang tid uten å merke temperatur problemet på andre måter en en hay "reading"

Lenke til kommentar

Jeg har også IC7-Max3 og unormalt høy temp på cpu. I boksen sitter det en NW 3.2 uklokket, med boxedvifte. Jeg har puset og kost meg med både cpu og kjøleribbe og brukt arctic silver imellom, men allikevel kryper tempen opp fra 50 til 70 (!) grader når jeg spiller. Alt sitter i et LianLi 3077 med papstvifter og god gjennomlufting. Vurderer sterkt vannkjøling for å sjekke om det er cpuen eller hovedkortet som gir så stygge utslag på temperaturen.

Vurderer seriøst å bytte alt ut i en Pentium-m så fort det kommer litt mer seriøse desktopchipset til den. Evt. A64 på s939...

Noen som har temperaturer på tilsvarende løsninger?

Lenke til kommentar

På mitt IC7-MAX har jeg en Swiftech MCX med Vantec Tornado (!) vifte og samme prosessor som deg og får samme resultater. En selverklært MacGyver anbefalte meg i helgen å ta en flash av bios, da han mente disse temperaturene var altfor høye. Nå er ikke jeg av samme alen, så jeg tror jeg lar det være med det... Før så hadde jeg en 92mm 19db papst vifte og fikk oppi 70 grader i load. Men som moddy sier så tror jeg også at problemet ligger i målingene. Har du prøvd med et termometer?

Lenke til kommentar

De temperaturene som dere her nevner på 55-60 ikke unormat høyt, for å være luftkjøling, iallefall ikke når dere overklokker.

Om CPU legger seg på denne temperaturen under load, så er det ingen ting å miste nattesøvnen over.

I tillegg er det flere peroner som mener at Abit generelt eller IC7-max3 viser høyere temperaturer enn feks enkelte Asus kort viser.

Edit : Fikk ikke med meg de to site innlegg før jeg skrev, men ved 70 grader da begynner vi å snakke....

Endret av Blacksheep
Lenke til kommentar

Jeg velger å tro at om CPU kjernen er 55 C så er ikke det det samme som at kjøleren holder 55 C i de ytterste delene som jeg kan kjenne på. I Idle er kjøleren kald, og i load så blir den lunken, kan mer en godt forstå at inne i kjernen er det 55 C. Men hvorfor? Ingen andre, nesten, får en NW som blir så varm på stock vcore. Kjøleren er ordentlig installert med AS5.

Lenke til kommentar
Men hvorfor? Ingen andre, nesten, får en NW som blir så varm på stock vcore. Kjøleren er ordentlig installert med AS5.

Hva man enn måtte få inntrykk her på forumet så er de temperaturene dine helt ok. Men ønsker du noe lavere enn dette, så går nok det på bekostning av støyen i form av flere/raskere kabinettvifter eller å bytte ut den CPU vifta med en med høyere turtall.

Når enkelte hevder (nå blir jeg flammet hehe) at deres luftkjølte P4 på rundt 3Ghz ligger på 40-50 grader under load i et normalt oppvarmet rom, så må du da det med en klype salt.

1 - De har en MEGET støyende PC

2 - De har ikke tested den under reel load

3 - Hovedkortet viser feil

Velg det som passer......

Lenke til kommentar

Vel, PC`n min høres ut som en 747 på tomgang og klimaet i rommet skifter fra fint til stiv kuling da jeg skrur på PC`n. Jeg har satt IC7-MAX3`n til å skru av PC ved 65 C CPU temp, noe som skjer i ny og ne. Hadde vært moro å prøvd en annen P4 3GHz for å se om det var noen temp forskjell.

Lenke til kommentar
Når enkelte hevder (nå blir jeg flammet hehe) at deres luftkjølte P4 på rundt 3Ghz ligger på 40-50 grader under load i et normalt oppvarmet rom, så må du da det med en klype salt.

1 - De har en MEGET støyende PC

2 - De har ikke tested den under reel load

3 - Hovedkortet viser feil

Velg det som passer......

Hei,

Igen nogen meget ubegrunnede uttalelser fra dig :thumbdown:

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar
Vel, PC`n min høres ut som en 747 på tomgang og klimaet i rommet skifter fra fint til stiv kuling da jeg skrur på PC`n. Jeg har satt IC7-MAX3`n til å skru av PC ved 65 C CPU temp, noe som skjer i ny og ne. Hadde vært moro å prøvd en annen P4 3GHz for å se om det var noen temp forskjell.

Hei,

Hvilket kabinett har du? Det høres voldsomt ut det med 65 grader.

Desverre er nogen av Lian-Li kabinetterne konstruert helt feil mht luftgennemstrømning.

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar

Jeg sliter også med høye tempraturer med Abit IC7-MAX3 hovedkortet mitt.

Den otes løsningen er sikkert bra men for ett støynivå på den!

Jeg opplever veldig ofte under normalt bruk (spill og film) at tempraturen ofte overstiger 65-70 grader. Jeg hadde automatisk shutdown på 65 grader før, men har økt dette til 75 grader fordi den shuttet seg ned hele tiden.

Jeg har ikke overklokket maskinen i det hele tatt og det er en P4 3.2

Men hvis den viser 10-15 grader feil....er det ikke noe vi kan gjøre for å få fikset problemet? :hmm:

Lenke til kommentar
Jeg sliter også med høye tempraturer med Abit IC7-MAX3 hovedkortet mitt.

Den otes løsningen er sikkert bra men for ett støynivå på den!

Men hvis den viser 10-15 grader feil....er det ikke noe vi kan gjøre for å få fikset problemet? :hmm:

Hei,

Støyen fra OTES på mitt kort forsvant efter 2 dager.

Hvis du har slike temperaturer - da er der noget alvorligt galt med luftgennemstrømningen i ditt kabinett.

ABIT lagte en temp-rekalibrering med BIOS 16 (for MAX3) - men det er ikke blitt bedre. Syns også det er for dårligt av ABIT at de ikke greier å fikse det.

Mine NW temps ved full load med 2 x SETI @ Home:

PC#1: 55 Abit grader

PC#2: 42 ASUS grader

med ca. 20 grader ved gulvet.

Se maskinvare profil for specs for PC'erne mine.

Mvh

Kimmer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...