taulen Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Kan noen forklare meg hva alle betegnelsene står for, feks. Canon EF 17-40 f/4L USM Linker til hvor jeg kan lese om dette? Tele, vidvinkel, makro, potrett og landskap/natur, hvilke objekt er bra til disse ulike fotograferingene, skal passe til Canon, EF objektiv, så vidt jeg har fått med meg. Og har jeg først kjøpt et bra objektiv, så varer de lenge, sant? Altså så lenge jeg holder meg til Canon, bør de vare en stund. Tusen takk. Lenke til kommentar
andreash Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Kan noen forklare meg hva alle betegnelsene står for, feks. Canon EF 17-40 f/4L USM Linker til hvor jeg kan lese om dette? Tele, vidvinkel, makro, potrett og landskap/natur, hvilke objekt er bra til disse ulike fotograferingene, skal passe til Canon, EF objektiv, så vidt jeg har fått med meg. Og har jeg først kjøpt et bra objektiv, så varer de lenge, sant? Altså så lenge jeg holder meg til Canon, bør de vare en stund. Tusen takk. En Canon 17-40 f/4 L USM er et zoom objektiv. Det går da fra 17mm til 40mm på et analog speilreflekskamera eller på et Canon 1DS eller 1Ds MK II. På Canon 10D, 20D eller 300D så må du gange med 1.6 pga at de har mindre billedbrikke. f/4 står for største blender du kan ha. I dette tilfelle blender 4. USM er Canon sin ultrasoniske motor for fokusering. L betyr at det er i Canon sin proffklasse. Kjøper du Canon objektiver i L klassen så er de bra bygget, og skal da holde rimelig lenge. Så sant du behandler de bra. Til portrettfotografering så bruker du: 50-100mm objektiver, f.eks Canon 100mm Makro. Canon sin 100mm Makro går for å være et av de skarpeste til Canon selv om det ikke er et L objektiv. Har det selv og er MEGET fornøyd. Til makro kan du også bruke dette eller Sigma 105mm, 180mm. Til vidvinkel så går vel 17-40 bra ann, det samme til landskap/natur. Du får selvsagt andre objektiver til dette bruket f. eks: 12-24mm. Telezoomer er f. eksempel: 70-200mm, 200mm, 300mm, 400mm etc. Har du et bra kamera så er det best å bruke kvalitetslinser. Husk ordtaket: shit in, shit out. Linker til info kan du finne på www.dpreview.com, www.foto.no, www.canon.no etc Anbefaler et søk på Google også. Håper dette hjalp deg litt på vei. Lykke til Lenke til kommentar
taulen Skrevet 18. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2004 Tusen hjertelig takk for mye bra informasjon, får se litt på de linkene i kveld, og ellers se litt. Men jeg somer en skolelev har ikke allverdenspeng, så det blir nok bare et bra objektiv til å begynne med, hva vil du anbefale? Kjøper 20D eller 300D, kommer ann på hvor mye penger som kommer fra Lånekassen Altså et "allround" objektiv, som vil funke for meg de første månedene. Lenke til kommentar
jh67 Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Objektiver kan vare ligeså længe hvis de hedder til eksempel SIGMA ell TAMRON. Det er ikke altid at de originale er bedre, og de er stort set altid dyrere at købe. Sigma's 50mm macro er ligeså god, om ikke bedre, end Canon's 50mm macro. 17-40 L får god konkurrence fra Sigma's 18-50mm,.. og Sigma's koster nogle tusinde kroner mindre. Sigma's er samtidig mere lysstærkt, lettere og kortere. Har selv skudt en del med 17-40,..virkelig godt objektiv, meget skarpt,.. men en del mener også at der ganske enkelt ikke er bredt nok område på det, om man vil bruge det som sin standardzoom. Det nye 17-85mm får også god omtale,..og er måske bedre som et standard objektiv. --- Betegnelser : F = blænde, jo lavere tal jo mere lysstærkt er objektiv. (dem med lavest tal (kaldes største blænde), er faste objektiver, ikke zoom. Til eksempel har Canon et 50 mm objektiv med F/1.4, meget stærkt) I de fleste tilfælde vil der stå f/3.5 - 5.6 Dette betyder at blænde ændre sig når du zoomer.... men feks 17-40 har en fast blænde på f/4. Den kan altså bruge f/4 i hele området. Den mister altså ikke lysstyrke. USM = ultrasonisk motor L = Canon professionelle serie (det bedste og det klart dyreste) IS = Image Stabilizer EF er Canon's fatnings-system,... Tamron og Sigma gør også objektiver med EF fatning. Vidvinkel kan forklares kort med at du får en masse med feks på kort afstand,..med Tele objektiv kan du isolere et objekt på lang afstand. Super vidvinkel er ca 14-20mm vidvinkel er ca 20-35mm Standardzooms er ca 35-70mm Tele er ca 70-300mm 85-135mm er kort tele. 200-1000 er lang tele. ------------ Til portræt foreslår fotografer at man bruger objektiver som lægger sig mellem 70-150mm,..det kunne være: Canon EF 85mm f/1.8 (eller meget dyrere 85mm f/1.2) Canon EF 100mm ell EF 100mm macro Sigma 105mm macro Tamron 90mm macro kan også bruge EF 50mm f/1.4 eller EF 50mm f/1.8 (billigere version) Dette er alle fast brændvidde objektiver,.. men zoom objektiver som 24-70mm eller 70-200mm bruges også. Vidvinkel vil man bruge feks til interior billeder i et hus/rum og til landskaber, får et "bredt" billede. Tele kan bruges til ting der er langt væk, feks dyr, fugle,..eller paparazzi fotograf, hehe :-D Digitale SLR consumer kameraer har ikke Full-Frame censor,.. de har en brændvidde-forlængelse,.. det vil sige at man skal mutiply/gange objektiv mm-mål med til eksempel 1,6 hvis det er canon EOS20D, som jeg selv har. Så en 17-40mm vil være en 27.2-64mm Håber at dette hjælper lidt,... Har prøvet at skrive det så enkelt som muligt Der står også forklaringer her på forum flere steder, mener jeg. mvh Jan (er dansk, så pardon my Norwegian, hehe) Lenke til kommentar
taulen Skrevet 18. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2004 Tusen takk jh67, dette hjalp også veldig mye, norsken var ikke så dårlig. Tror det hadde blitt verre viss jeg skulle skrevet dansk Det nye 17-85mm får også god omtale,..og er måske bedre som et standard objektiv. Så, dette er et objektiv jeg kan bruke til å begynne med? Et som fungerer forholdsvis bra til alt? Lenke til kommentar
taulen Skrevet 19. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2004 Hva vil dere anbefale som det første objektivet jeg kjøper meg ? Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 Hva vil dere anbefale som det første objektivet jeg kjøper meg ? Jeg ville droppet det forholdsvis lyssvake 17-85IS-objektivet og heller satset på 17-40 f/4L. Så kan du se om det dukker opp noen brukte objektiver seinere, f.eks. 85mm f/1.4 eller noe sånt, så du har noe lyssterkt som egner seg til portrettfoto. Lenke til kommentar
taulen Skrevet 20. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2004 85 mm f/1.4 ? Finner 1.2 og 1.8 men ikke 1.4. Har du en link, eller skrevet feil ? Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 20. desember 2004 Del Skrevet 20. desember 2004 (endret) 85 mm f/1.4 ?Finner 1.2 og 1.8 men ikke 1.4. Har du en link, eller skrevet feil ? Sorry, mulig den bare finnes for Nikon, jeg trodde Canon også hadde noe liknende. Hvis du kan få tak i en 85mm f/1.2 er det nok en bra løsning.. Sikkert et knall konsertobjektiv Antakelig er f/1.8 også bra nok til å få en passende dybdeskarphet på 85mm. Endret 20. desember 2004 av anderfo Lenke til kommentar
taulen Skrevet 20. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2004 (endret) Okey, høres bra ut. Da var det bare å bestemme hvor mye peng en ska legge i det Var enorm forskjell på de 2 https://prisguiden.no/produkt/2850 -- f/1.8 (3400,-) og https://prisguiden.no/produkt/2849 -- f/1.2 (16599,-) Hehe, må nok bli 1.8 da tror jeg Får vere grenser :S EDIT: Men takk for svar iallefall Endret 20. desember 2004 av _haha_ Lenke til kommentar
jh67 Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 HAHA > Du er velkommen Jeg har også nemt ved at læse Norsk, hehe :-D Har just selv købt 17-40L,...its a dream !! Et perfekt objektiv i mine øjne. Det dækker ikke så meget igen, men jeg har også et der dækker resten af veien, så det er ikke et problem hehe Ham som jeg købte 17-40 af, havde just haft 17-85, og sagde at man ikke skulle gå efter dette, var ikke godt nok i forhold til prisen Er optisk ej eller så godt som 17-40L. Det 17-40L jeg købte har kun været brugt EN gang, fik det til en god pris, da han sælger alt sit SLR udstyr :-D Mit næste objektiv vil nok være 85 f/1.8 eller Tamron 90mm macro,..kan også bruges til portræt og lignende Og Sigma's 50 mm macro, da jeg også skyder små produkter Vil klart anbefale 17-40 alene på grund af optisk kvalitet,.virkelig godt! vh Jan Lenke til kommentar
taulen Skrevet 21. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2004 Blir nok 17-40 som blir mitt første objektiv da, høres jo bra ut, fått mye bra omtale. Takk for gode og utfyllende svar. Det likte jeg. Synest det er lurt å kjøpe litt kvalitets utstyr når en først skal legge så mye peng i en slik "hobby". Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Mit næste objektiv vil nok være 85 f/1.8 eller Tamron 90mm macro,..kan også bruges til portræt og lignende Og Sigma's 50 mm macro, da jeg også skyder små produkter Hvorfor trenger du kortere brennvidder på små objekter? Jeg tror jeg ville brukt Tamron 90mm eller Sigma 105mm til både makro og portretter. 50mm makro tror jeg ikke du har bruk for hvis du har 90/105mm. Som du sier kan makroobjektivet også egne seg godt til portretter, men en lyssterk 85mm kan nok være hakket bedre hvis du skal ta bilder i dårlig lys eller f.eks. på en konsert. Lenke til kommentar
Elph Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 tror du gjør ett meget godt kjøp med en EF 17-40, om du i tillegg legger på en EF 85 f1,8 USM så har du ett glimrende portrettobjektiv, har brukt det flittig i ett drøyt år nå, både på 300D og på 20D, anbefales! Mitt beste tips til deg er å satse på kvalitet, jeg gjorde selv en del dyre innsparinger i starten, kjøpte billige objektiver jeg senere har byttet ut, råder deg til å kjøpe "bra nok" med en gang, så er jo utfordringen å finne ut hva som er "bra nok" for deg da. Har forresten også hørt mye bra om EF-s 17-85, men tror 17-40 er ett bedre kjøp En EF 50 f1,8 koster en snau 1000 lapp, og den er kjekk å ha, og meget bra til den prisen. www.bhphotovideo.com har gode priser, leverer på 3-5 dager om man velger UPS, prisene er stort sett fra 25-50% billigere enn i Norge selv inkludert mva og frakt. Kjøper alle mine objektiver og alt ekstrautstyr der, du sparer fort mye penger på alt fra sekker til batterier, solblendere, stativer osv. Om du skal ha blits så hadde Japan Foto knalltilbud på Speedlite 580 EX i forrige uke, 3.400kr LØP OG KJØP :-) Lenke til kommentar
taulen Skrevet 21. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2004 Igjen, tusen takk for bra svar. Høres bra ut at folk er enige i at 17-40f/4L er et bra objektiv. www.bhphotovideo.com , hvordan blir det med toll osv viss du bestiller derfra? Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 www.bhphotovideo.com , hvordan blir det med toll osv viss du bestiller derfra? Ingen toll, men 24% MVA kommer i tillegg, + et gebyr på 100-150 kr. Hvis du venter til over nyttår øker MVA til 25%(tror jeg). Dessuten er dollarkursen behagelig lav for øyeblikket! Lenke til kommentar
jh67 Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Anderfo > ja, ser hvad du mener Produkterne er meget små,..ca 3-4cm (meget detaljeret) og er derfor nødt til at komme tæt på,..helst 19-20cm eller tættere. Har allerede skudt nogle billeder med 50mm makro'en fra Sigma og netop vores produkter, og denne ser ud til at være god til dette. Jeg skyder samtidig produktbilleder af for eksempel kamera-udrustning, mobiltelefoner og lignende (større ting),..her ville jeg klart vælge 90 (eller 100 eller 105) makro. I mit tilfælde ville Tamron 90mm makro så kunne fungere lidt "multi purpose" ved også at virke som portræt-objektiv, dette gør jeg en del af Ved ikke hvor god EF 85mm f/1.8 vil være som produktfoto-objektiv,.. men vil tro at 90mm makro'en ville være bedre. Jeg ved udfra billeder jeg har set, at EF 85mm er "very good" til portrætter, men hvis man kunne slippe at skulle købe 2 objektiver, ville det være billigere og lettere, hehe :-D Men som du siger, skulle man måske købe 90mm makro'en først, og se om den kunne bruges "all over the line",..det ville være perfekt Portrætter og menneske-billeder generelt tager jeg i godt stærkt lys, så jeg tror ikke at høj lysstyrke er så nødvendigt igen,..så 90mm makro burde være ok til dette også. vh Jan Lenke til kommentar
medi8or Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Produkterne er meget små,..ca 3-4cm (meget detaljeret) og er derfor nødt til at komme tæt på,..helst 19-20cm eller tættere. Du får jo samme forstørring med et 50mm og 90mm 1:1 macro objektiv. Forskjellen blir perspektivet, siden du med 90mm objektivet kan fotografere med litt større avstand.. Vil tro 85mm f/1.8 vil være svært dårlig til den produktfotograferingen du her snakker om... Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 Produkterne er meget små,..ca 3-4cm (meget detaljeret) og er derfor nødt til at komme tæt på,..helst 19-20cm eller tættere. Du får jo samme forstørring med et 50mm og 90mm 1:1 macro objektiv. Forskjellen blir perspektivet, siden du med 90mm objektivet kan fotografere med litt større avstand.. Vil tro 85mm f/1.8 vil være svært dårlig til den produktfotograferingen du her snakker om... Enig. Hvis objektene er 3-4cm store skal det være passelig med et objektiv som kan klare 1:1-forstørrelse (bildebrikken er jo omlag 18*24cm), og det vil objektivet kunne klare uansett om det er 50/60mm eller 90/105mm. Den eneste forskjellen er at du får større arbeidsavstand til objektet, noe som bl.a. gjør det lettere å få nok lys (ikke bare en mørk skygge av objektivet). Så til dette formålet ser jeg ingen vits i å bruke 50/60mm framfor 90/105mm. Lenke til kommentar
jh67 Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 Ja,..kan se hvad i mener Afstanden bør give mere lys og ingen risiko for skygger fra objektiv, og den lidt længere working-distance er klart en fordel også ved de større objekter. 50mm vil heller ikke rigtig kunne bruges til portræt,..der kan komme for meget forvrængning i billedet...ønsker netop også mere working distance her. 90mm makro vil være det næste køb udfra dette,.. kan så også bruges på andre ting (85mm f/1.8 får vente til senere, da jeg har mere brug for en regulær makro) tak Mvh Jan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå