Gå til innhold

cl2 vs. cl3


graatenbil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men merker man noen forskjell?

 

Samme lurer jeg på med FSB, 100 - 400, merker man noen forskjell i ytelse som er verdt å nevne?

 

Hvis vi f.eks ser på en AMD Athlon XP, 2 CPU'er av samme type, en versjon med 266 og en med 333.. Merker man noen forskjell på de?

 

Og gir det noe som helst utslag i benchmarks?

Lenke til kommentar
Men merker man noen forskjell?

 

Samme lurer jeg på med FSB, 100 - 400, merker man noen forskjell i ytelse som er verdt å nevne?

 

Hvis vi f.eks ser på en AMD Athlon XP, 2 CPU'er av samme type, en versjon med 266 og en med 333.. Merker man noen forskjell på de?

 

Og gir det noe som helst utslag i benchmarks?

Jeg prøver meg på litt synsing, og svarer på siste spørsmål "utslag i benchmarks" først: Ja, i benchmarks vil du se forskjell. Når det er sagt, så er ikke benchmarks alt her i livet, det er f.eks. tvilsomt om man vil oppleve særlig forskjell på f.eks. 95 og 100 fps i et spill.

 

Jeg tror ikke man merker forskjell på CL2 og CL3! Noen sier at maskinen blir mer 'responsiv' og 'snappy', men jeg tror det er psykologisk, at man vet at man har en topptunet maskin.

 

Forskjell på FSB 133/166 og Atlon 266/333 tror jeg man kan merke, dette vil kanskje tilsvare 10-30% 'overall' ytelsesforskjell (dette er litt tipping fra min side, noen kan sikkert evt. korrigere meg) spesielt på minne/CPU intensive applikasjoner som f.eks. spill, encoding av film/lyd og billedbehandling..

 

My 2 cents

 

timtowtdi

Lenke til kommentar

Forskjellen på CAS 2 og CAS 3 er svært liten. Faktisk så liten at IMO så kan det ikke forsvares når man ser på hvor mye man betaler ekstra for å få en ytelsesøkning på en prosent eller to.

 

Med mindre man skal overklokke så får man mye mere ytelse for pengene hvis man legger dem i en bedre cpu eller et bedre skjermkort.

 

Når det kommer til spørsmålet om FSB så vil en høyere FSB gi bedre ytelse ja. En XP cpu på f.eks 2GHz@166MHz FSB vil gi litt svakere ytelse enn en 2GHz XP@200MHz FSB.

 

Et svært godt eksempel på dette er f.eks P4 cpu'er på henholdsvis 533 og 800MHz FSB, der ytelsesforskjellen er stor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...