MagE Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 (endret) hei. jeg har en 6 måner gammel PSU. den var temmlig billig iforhold til ytelse test av PSU noe jeg synest var merkligt var at HKmonitoren(software) viste 12,99V på 12V linja. jeg sjekket med multimeter for sikkerhets skyld, som viste 12,85V. dette er farligt høye spenninger som jeg er redd kan skade Hardwaren. så derfor lurer jeg på om hvordan jeg kan den ned til 12V? Takker for svar Endret 18. desember 2004 av MagE Lenke til kommentar
MagE Skrevet 18. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2004 vil for eksempel en type motstand fungere? Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 vil for eksempel en type motstand fungere? Nei, dette vil ikke fungere med mindre du har en lik belastning hele tid. Du kan jo f.eks. bruke en spenningsregulator, men da må du passe på at den tåler like mye som 12V-kursen kan levere.... fort den brenner opp ellers Lenke til kommentar
nree Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 vil for eksempel en type motstand fungere? Nei, dette vil ikke fungere med mindre du har en lik belastning hele tid. Du kan jo f.eks. bruke en spenningsregulator, men da må du passe på at den tåler like mye som 12V-kursen kan levere.... fort den brenner opp ellers Kan jo f.eks kjøpe ein dimmer som dimmer fra 5+ til 15+ så dimmer du den til du får perfekt 12v Lenke til kommentar
MagE Skrevet 18. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2004 vil for eksempel en type motstand fungere? Nei, dette vil ikke fungere med mindre du har en lik belastning hele tid. Du kan jo f.eks. bruke en spenningsregulator, men da må du passe på at den tåler like mye som 12V-kursen kan levere.... fort den brenner opp ellers Kan jo f.eks kjøpe ein dimmer som dimmer fra 5+ til 15+ så dimmer du den til du får perfekt 12v hørest bra ut, den kan vel ikke dimme opp til 15V? tror du det går ann og ha to dimmere? jeg går utifra at slike dimmere blir solgt på alle elektronikk butikker Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Tror ikke at du skal være redd for 12,99 volt, kan aldri tenke meg at noe går føyka for det. De fleste komponenter tåler +/- 10% spenningsvariasjoner, så jeg vil i alle fall tro at det går bra. Å spenningsregulere 12v railen med motstander eller annen "magi" tror jeg du bør glemme. Strømmen (ampéren) er ikke sjelden 10amp eller mer og krever derfor ganske røslige dimensjoner på motstander osv. Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 vil for eksempel en type motstand fungere? Nei, dette vil ikke fungere med mindre du har en lik belastning hele tid. Du kan jo f.eks. bruke en spenningsregulator, men da må du passe på at den tåler like mye som 12V-kursen kan levere.... fort den brenner opp ellers Kan jo f.eks kjøpe ein dimmer som dimmer fra 5+ til 15+ så dimmer du den til du får perfekt 12v Hmm... hvilken type dimmer tenker du da på? Lenke til kommentar
MagE Skrevet 19. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2004 (endret) denne psu'en skal gi 34 Amper(!) hvor mye tror du en slik dimmer koster? EDIT: prøvde og koble til et TEC(peltier). det er på 40watt og endel Amper. jeg hadde hele tiden multimetert koblet opp til 12V for og sjekke om det kom noen spenning fall. når jeg skrudde peltier bryteren på falt spenningen ifra 12,85V til 12,58 det er et spennings fall så nesten 0,3V (!) jeg ser på dette som ganske mye, så dersom jeg skulle koble på et 26A peltier vil da spenningen falle omtrent ned til 12V? Endret 19. desember 2004 av MagE Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 Dimmer kan du glemme, det fungerer ikke. Du kan eventuellt sette en diode i serie, det vil gi et spenningsfall på 0.6V. Men jeg er enig med Skrue, ville latt det være. Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 Et 40W element trekker ikke mer enn 3,33 A, det er jo ikke spesielt mye. Vil tro at PSU'en er laga for å ha en del belastning, og dermed vil du få en rimelig normal spenning ved normal drift Lenke til kommentar
-Bassaddict- Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 jeg har det motsatte problemet, nå viser f.eks vcore 1,4 når den står på 1,575 i bios, 12v railen står på 11,70 , alle spenninge går litt opp og ned hele tia, pluteselig rebooter maskina, er en q-tec 300watt. sys mitt er amd64athlon 3000+ @ 2.2ghz 512mb ocz på 2,8v ati radeon 9800pro er det for liten psu? tenkte å sette på en gammel psu jeg har her og koble den på 3dkort vifter og hd. vil det bli en god løsning? hva bør jeg passe på? har forstått det sånn at qtecen detter i spenning ved full effekt over 10-15min, vil vel ikke merke noe til det hvis jeg avlaster den med ca 100watt? Lenke til kommentar
kake_fredrik Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 (endret) jeg har det motsatte problemet, nå viser f.eks vcore 1,4 når den står på 1,575 i bios, 12v railen står på 11,70 , alle spenninge går litt opp og ned hele tia, pluteselig rebooter maskina, er en q-tec 300watt. sys mitt er amd64athlon 3000+ @ 2.2ghz 512mb ocz på 2,8v ati radeon 9800pro er det for liten psu? tenkte å sette på en gammel psu jeg har her og koble den på 3dkort vifter og hd. vil det bli en god løsning? hva bør jeg passe på? har forstått det sånn at qtecen detter i spenning ved full effekt over 10-15min, vil vel ikke merke noe til det hvis jeg avlaster den med ca 100watt? Problemet er åpenbart ]_QTEK_[/[/color]SIZE] ville ha kjøpt ny Psu! den yter kanskje bare rundt 250watt! Endret 22. desember 2004 av kake_fredrik Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 22. desember 2004 Del Skrevet 22. desember 2004 (endret) Q-tec? Endret 22. desember 2004 av ok2k Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Har selv kjøpt Q-tec, vet det er dårlig. Men faktisk fikk jeg klokka min maskin ganske så høyt med denne. Og ikke bråket den noe ekstremt heller. Men skal nok bytte til Tagan som MPX har på tilbud. Lenke til kommentar
friskies Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Men kan man ikke bare bruke en slik regulerbar motstand? Eller brenner de opp ogsaa? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 Men kan man ikke bare bruke en slik regulerbar motstand? Eller brenner de opp ogsaa? Ja, medmindre du velger en i "elefantstørrelse". Husk at effekten fort kommer opp i 140-150watt, og da nytter det ikke med en "vanlig" regulerbar motstand! Lenke til kommentar
OogaBooga Skrevet 23. desember 2004 Del Skrevet 23. desember 2004 (endret) Hva er egentlig vitsen med å bygge om noe som fungerer helt greit? Ooops, dumt spørsmål i dette forumet! Men her er det vel ikke meningen å modde... Den volten ser helt grei ut for meg. Når den ikke er utenfor toleransene er det jo ikke noe å kave med. Endret 23. desember 2004 av OogaBooga Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå