Gå til innhold

Borre/skjære i kobber

Anbefalte innlegg

Tull og tøys. Da har du brukt alltfor skarp bor. Du skal ikke bruke nyslipte spiralborer i kobber da dette biter seg med en gang og det er stor sjangs for å ødelegge noe. Hvis du tar en ny bor, så kjør den litt hard i en betong mur i ca 30 sek. Da blir en fin til å bruke i kobber.

Hva har du dette fra ?

Høres så hobby ut som det går an!

Hadde du hatt et snev av peiling så hadde du ikke kritisert Skrue som har drevet på med dette i mange år.

Tar du en kikk i teknisk formelsamling så kan du lese av hvilken skjærhastighet (dvs turtall) hvert bor skal ha i de ulike størrelser for borring i kopper. Følger du disse tabellene samtidig som du begynner med små bor og går konsekvent oppover i størrelse sammen med forsiktighet og riktig kjøling, så får du det beste resultatet.

Disse tabellene er til for å brukes, de fungerer og det vet profesjonelle. De bruker dem.

Det du oppnår med et sløvt bor er at den vil "danse" og lage et ovalt hull siden det ikke får skikkelig tak.

Jeg har også bøker som omhandler bygging av rakettmotorer med væske som drivstoff. Siden kopper blir brukt i stor grad i byggingen så står det enkelte tips (beskrevet ovenfor) Så ifølge noen NASA ansatte, så er "sløvborringen" din ganske "sløvt"...

Go jul a ! :!:

Jeg vet hva jeg snakker om. Jobber som cnc operatør i Promac AS og maskinerer for milliarder i året til nordsjøvirksomhet. Er utdannet og kurset fra firmasiden.

Hvis du faktisk leser hva jeg skriver både i det føste samt det andre innlegget så ser du at du har fullstendig misforstått meg.

Med å kjøre et nytt bor i betong så ødelegger du ikke boret. Du simpelthen bruker en rask metode for å legge vinklene på eggen litt for å gjøre det enklere å bore i mykt seigt metall. kobber, aluminium samt bronse. Har ikke sagt noe om turtall og borstørrelser fordi tenkte det ville forvirre trådstarter mer enn det hjelper han da han sikkert ikke er i besittelse av tabeller. Men hvis en skal være helt korrekt så er de et par faktorer til som er kritiske. Bla. matehastighet, grad på kobberet/metallet i forhold til legering av verktøy etc..

Å hvis du opplever at du får ovalt hull så har det ingen ting med sløvt bor å gjøre. Det er enten er skadet bor eller at en hopper for langt mellom strørrelsen på borene slik at midtskæret ikke kommer innfor kantene på hullet og du vil få dansing. Med sløvt bor er det eneste du vil opplever er fastkjøring og stukingsamt brenning/sveising av verktøy mot arbeidstykke.

Jeg prøver simpelthen å hjelpe en stakkars uerfaren forumsmedlem med å gi enkle tips som han gjerne kan forstå og som fungerer. For kobber er tro det eller ei det enkleste metallet å jobbe i fra en operatør sin side. Prøv deg på titan og 316 så skal du få bryne deg!

Endret av 8-Ball
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

8-Ball:

Skrue er iallfall ikke uerfaren.

Jeg har dreiet og frest på rustfritt stål, men ikke titan. Hva er poenget ditt, at jeg ikke har vært borti metallarbeid og dermed ikke har peiling ?

Ikke kom her og si det er lett å bearbeide kopper med sponfraskillende maskiner det er noe f... tull. Aluminum synes jeg er enklest å bearbeide iallfall, det synes nok de fleste.

Og sløvt bor gir lett ovale hull. Hva skjer når borret ikke biter og du presser på med matingen ? Jo borret vil gå til siden og hullet blir ovalt. Mulig du er utdannet CNC operatør, men mye peiling på metallarbeid har du ikke, for dette er elementært.

Lenke til kommentar
8-Ball:

Skrue er iallfall ikke uerfaren.

Jeg har dreiet og frest på rustfritt stål, men ikke titan. Hva er poenget ditt, at jeg ikke har vært borti metallarbeid og dermed ikke har peiling ?

Ikke kom her og si det er lett å bearbeide kopper med sponfraskillende maskiner det er noe f... tull. Aluminum synes jeg er enklest å bearbeide iallfall, det synes nok de fleste.

Og sløvt bor gir lett ovale hull. Hva skjer når borret ikke biter og du presser på med matingen ? Jo borret vil gå til siden og hullet blir ovalt. Mulig du er utdannet CNC operatør, men mye peiling på metallarbeid har du ikke, for dette er elementært.

Mer feil går det ikke ann å ta, bortsett fra alu er messing og kobber desidert enklest å bearbeide. Hvis du synes noe annet har du rett å slett ikke peiling what so ever.

Brass/bronse er regnet for å være 100% bearbeidelig og kobber er regnet for å være 90% bearbeidelig.

Machining copper can sometimes be difficult, since it has a tendency to drag on the cutter, saw blade, and grinding wheel, especially in the hands of an inexperienced machinist. There is however, a highly machinable Copper.

Brass is rated at being 100% machinable, Copper's rate is around 90%.

Endret av 8-Ball
Lenke til kommentar
Mer feil går det ikke ann å ta, bortsett fra alu er messing og kobber desidert enklest å bearbeide. Hvis du synes noe annet har du rett å slett ikke peiling what so ever.

Jada, kopper er superenkelt å bearbeide med sponfraskillende verktøy..

drøm videre gutt :!:

Se over. Skyt deg selv i foten.

f.eks Tellurium Kobber er xtremt enkelt å maskinere, faktisk enklere enn alu.

Vi har aldri hatt problemer med å maskinere kobber, og det gjør vi mye.

Endret av 8-Ball
Lenke til kommentar

Når en først er inne på kobber så fatter jeg ikke at flere prøver å få tak på Beryllium Kobber som har bedre ledeevne for både varme og elektrisitet enn ren Kobber. Koster så å si det samme og er ikke så vanskelig å få tak på. Men den kan være "litt" tricky å maskinere da denne legeringen gjør at det har en tildens til å få veldig grov overflate etter maskinering

Lenke til kommentar

Hm, mye saklig og samtidig litt avsporende preik her, i en sen julaftens natt.

Synes nok at det hele stikker av litt, når man bringer på bane diverse kobberlegeringer, som angivelig er lettere å bearbeide enn aluminium! Det kan nok hende at så er tilfelle, det vet jeg faktisk ikke så mye om. Men det kan meget vel hende at dette er riktig.

At messing og titan bringes på bane er egentlig ganske irrelevant. Men dog; Messing fremstår jo som en "ønskedrøm" i forhold til kobber, ved at det har en kortsponet avvirkning, titan som "et rent helvete", seigt som det er! Ja! Jeg har faktisk prøvd å bearbeide disse metallene også, med ovenfor nevnte, beskrivende resultat.

Utgangspunktet er imidlertid bearbeiding av "vanlig" kobber, slik det fremstår ved kjøp over disk.

At dette fremstilles som lett bearbeidet, synes jeg fortsatt fremstår som litt pussig.

Ok, det er et bløtt materiale, greit nok.

At man samtidig kan bearbeide dette "lett som ingenting" (satt på spissen) finner jeg fortsatt litt vanskelig å akseptere.

Nå har jeg riktignok ennå ikke prøvd å bore med et bor som er "betongbearbeidet", så jeg har fortsatt den muligheten uprøvd. I "det daglige" kan det nok hende at dette er en lettvint(?) måte å komme forbi det hele på, men likefullt synes dette litt rart, for meg.

Hvorom allting er; Når jeg bearbeider kobber i dreiebenken, noe som langt på vei kan sammenlignes med boring, (sponfraskillende), så tryner dette kapitalt om ikke skjæret (stålet) er 100% skarpt, og riktig slipt.

Vel og merke i kombinasjon med et passende smøremiddel / kjølevæske.

På samme måte oppleves i alle fall min bearbeiding av kobber, også når det gjelder boring / evnt forsenking av et hull.

Og 8-Ball: Hondaen er faktisk ikke helt "borte" han heller, når det gjelder slike ting. Han kan virkelig sitt "fadervår", og har nok et meget godt belegg for sine uttalelser! Langt bedre enn menigmann, velger jeg å tro.

Samtidig: Kan som sagt godt hende at du med letthet borer i kobber slik du beskriver, og la gå at dette i mange sammenheng kan forenkle boring av hull i kobber.

Men jeg har samtidig ganske vanskelig for å tro at dette ikke går ut over resultatet, hva nøyaktigheten angår? Ønsker man et 10mm hull, så er jeg faktisk ganske sterkt i tvil om at man oppnår det, med et "halvsløvt" bor, og vil derfor fortsatt hevde at kobber er et vanskelig materiale å bearbeide.

Men la gå; Jeg skal prøve! Og tro meg; Jeg er ikke redd for å legge ut resultatet, såpass ærlig er jeg faktisk!

Fortsatt god jul!

Lenke til kommentar
Rent kopper har bedre termiske og elektriske egenskaper ifølge min tekniske formelsamling.

Kan du dokumentere dette? Mener på å ha lest dette i bestilling-bøkene på jobb.

Kjapt søk på google:

http://www.ai.mit.edu/people/tk/tks/tcon.html

Ja eg skal gi meg på det, fant det på nettet selv også. Men fremdeles så klarer jeg ikke vike fra min påstand om at maskinering med sponfraskillende utstyr i kobber er enkelt. Det strider imot min lærdom og erfaring som operatør. Men skal gi opp å diskutere mere da vi aldri vil bli enige, er dette en never ending discussion. Respekterer både Skrue og Hondaen sine påstander men mener selv at dette er ikke tilfellet. Jeg får bare sette igang å maskinere noen kobber-blokker og legge ut på worklog så jeg kan vise dere hvor enkelt jeg finner dette.

Lenke til kommentar

Tror nok Skrue har rett. (innlegg 4).

Faren min ga meg nøyaktig samme framgangsmåte før jeg boret 2 skruefester

i Big Water blokken min (satte den på skjermkortet).

På dette feltet stoler jeg 100% på faderen!

Det funker sikkert bra med et betongsløvet bor, med det kan umulig være

etter boka.

lqpl

Lenke til kommentar
Tror nok Skrue har rett. (innlegg 4).

Faren min ga meg nøyaktig samme framgangsmåte før jeg boret 2 skruefester

i Big Water blokken min (satte den på skjermkortet).

På dette feltet stoler jeg 100% på faderen!

Det funker sikkert bra med et betongsløvet bor, med det kan umulig være

etter boka.

lqpl

Helt korrekt, det er ikke etter boka. Men det er et meget godt lite triks som funker for de som ikke er i besittelse av annet enn hånd-drill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...