Gå til innhold

Borre/skjære i kobber

Anbefalte innlegg

Har hørt at det er veldig lett å skjære/borre i kobber, men hvor lett er det egentlig?

Jeg skal nemlig borre et ca 5-6cm, 8mm, høl langsmed en 1cm tykk kobberskinne. Problemet er at jeg ikke har tilgang på en sånn stasjonær drillmaskin (eller hva det heter) og må derfor bruke håndborr. Kan dette i det hele tatt gå bra? En liten feil haddee vært katastrofe....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har hørt at det er veldig lett å skjære/borre i kobber, men hvor lett er det egentlig?

Jeg skal nemlig borre et ca 5-6cm, 8mm, høl langsmed en 1cm tykk kobberskinne. Problemet er at jeg ikke har tilgang på en sånn stasjonær drillmaskin (eller hva det heter) og må derfor bruke håndborr. Kan dette i det hele tatt gå bra? En liten feil haddee vært katastrofe....

Tvertimot mr1989, det er IKKE lett å bore i kobber!

Kobber er et langsponet og seigt materiale å bearbeide, og det er lett å kjøre seg fast med et spiralbor!

Anbefaler deg i alle fall å smøre GODT med CRC556, WD40 eller tilsvarende. Og rens hullet ofte ved å trekke boret helt ut, slik at du blir kvitt spon i hullet. Anbefaler deg også sterkt å bruke en søylebormaskin, medmindre du er særdeles stø på labben.

Lenke til kommentar

Jeg skal nemlig borre et ca 5-6cm, 8mm, høl langsmed en 1cm tykk kobberskinne. Problemet er at jeg ikke har tilgang på en sånn stasjonær drillmaskin (eller hva det heter) og må derfor bruke håndborr. Kan dette i det hele tatt gå bra? En  liten feil haddee vært katastrofe....

Tvertimot mr1989, det er IKKE lett å bore i kobber!

Kobber er et langsponet og seigt materiale å bearbeide, og det er lett å kjøre seg fast med et spiralbor!

Anbefaler deg i alle fall å smøre GODT med CRC556, WD40 eller tilsvarende. Og rens hullet ofte ved å trekke boret helt ut, slik at du blir kvitt spon i hullet. Anbefaler deg også sterkt å bruke en søylebormaskin, medmindre du er særdeles stø på labben.

Tull og tøys. Da har du brukt alltfor skarp bor. Du skal ikke bruke nyslipte spiralborer i kobber da dette biter seg med en gang og det er stor sjangs for å ødelegge noe. Hvis du tar en ny bor, så kjør den litt hard i en betong mur i ca 30 sek. Da blir en fin til å bruke i kobber.

Lenke til kommentar
Tull og tøys. Da har du brukt alltfor skarp bor. Du skal ikke bruke nyslipte spiralborer i kobber da dette biter seg med en gang og det er stor sjangs for å ødelegge noe. Hvis du tar en ny bor, så kjør den litt hard i en betong mur i ca 30 sek. Da blir en fin til å bruke i kobber.

Jaja.

Da har jeg vel fortsatt noe å lære da 8-Ball?

Men jeg vil i all beskjedenhet få lov til å nevne at det er ca 45 år siden jeg for første gang tok i en elektrisk dill, med et spiralbor i enden på denne.

Siden har jeg nok boret flere hull enn jeg antakelig klarer å telle, i all slags mulige og "umulige" materialer.

Og har faktisk lært bittelitt om hvordan man skal bære seg ad, mht til både boring og dreiing av kobber, og for den saks skyld en rekke andre metaller.

Men min ringe erfaring synes jo alldeles bortkastet? Ettersom det jo bare er å ødelegge boret først, ved å kjøre det i betongen en stund? Da skal det altså gå helt fint å bore i kobber! Jojomensann...

Takk for tipset!

Jeg kunne jo sagtens lagt til ett og annet her om bruk av skjærende verktøy, men skal la det være.

Erfaring er jo ikke noe som kan læres bort, den må jo egenhendig tilegnes.

Derfor skal jeg unnlate å gi flere tips i sakens anledning, det synes jo ganske fåfengt....

Lykke til med boringa, okkesom!

Lenke til kommentar

Var 100% sikker på du ville bringe inn alder og erfaring her. Tok ikke feil angående det.

Men la meg spørre, har "du" noen gang prøvd å kjøre en spiralbor beregnet for metall i betong? Troligvis ikke. Hvis du prøver dette vil du se at du ikke behøver å øddelegge boret i det hele tatt, men bare fjerne aldri så lite av den skarpe eggen på boret. Men selfølgelig kan du med din lange og omfattende erfaring mene det motsatte.

Men nå jobber jeg hver dag med slike arbeidsoppgaver sammen med 10 andre operatører som også kan slike små triks, så jeg vil tørre å si at "det faktisk fungerer".

Alder er ikke alt bamsefar. Kunnskap har man også.

Lenke til kommentar

Ok 8-Ball, da får jeg vel gi meg på den?

Men å beskrive min uttalelse som "tull og tøys" syntes jeg uansett var litt drøy, eller hur?

Joda, selvsagt har jeg forsøkt å bruke et stålbor i betong. "I nøden spiser jo fanden fluer" som det heter. Men resultatet blir jo deretter, det vet jo alle som har prøvd.....

Og tar til meg tipset ditt i alle fall, selv om det stritter litt imot i en gammal kropp. Det kan jeg gjerne innrømme! :yes:

Og det er heldigvis ikke verre for meg enn for andre, mht å lytte til andres råd og erfaringer.

Det som imidlertid kan være en litt lumsk konsekvens og man bruker et "sløvt" bor, er jo at materialet fort kan stukes, i den grad dette måtte bety noe? Det er jo helt avhengig av hvilket resultat man ønsker. I dette tilfellet var det jo snakk om et resultat med én mm veggtykkelse til slutt, og da har man jo ikke så mye å gå på. (8mm hull i 10mm kobber)

Men for all del; Nå er det ikke min hensikt å lage noe rabalder ut av av dette, og sikkert ikke din heller? Jeg håper i alle fall at også andre ser det slik.

Jeg har vel nevnt det før, men sier det gjerne igjen:

"Den som tror seg ferdig utlært, er ikke utlært men ferdig"

Det er jo et greit utsagn, som jeg mer enn gjerne etterlever! Heldigvis.

Mvh "Den Gamle Graa" ;)

Lenke til kommentar

Skal være enig med at jeg gjerne var litt skarp lenger oppe i tråden, men når en går rundt hver dag 11 mann så blir det en vane og være spydig. Syns egentlig miljøet går opp litt på grunn av humor og spydigheter.

Men over til fakta. Hvis en har lite slingringsrom så er trikset og ikke bruke en ny bor/nyslipt og bruke mange steg. F.eks 1mm -> 3mm -> 5mm -> osv...

Beste er jo og frese det ut men ikke alle har jo tilgang til slikt ustyr.

Lenke til kommentar
Ser ikkje heilt grunnen til å øydlegga ein bor ved å bora i mur for å bora i kopar. Det må då vera mykje betre å slipa boren med riktige vinklar slik at den skjerer lett. Det er riktig at kvass bor skjerer seg lett "fast" i kopertet. Ved å slipa ned eggen får ein ønska effekt. (Litt vanskelig å forklara utan bilete).

En vanlig dødelig vil ikkje klare å slipe en bor med riktige vinkler. Det er noe antakeligvis du har lært en plass samme som meg. Men gi en bor til hvem som helst og si at de skal slipe en bor til diverse riktige vinkler, da vil jo personen se dumt på deg.

Lenke til kommentar

jeg kan slipe en spiral bor m ett slikt "lære" slik at man får rett egg vinklen osv :woot: motte bare si det siden det var snakk om borring her.

jeg lerte veeeeldig masse om borring fresing dreiing osv. nor jeg gikk på mekanisk på vidergoende skole.

hadde jeg vert intresert i vannkjøling da hadde jeg helt sikkert frest meg en skikkelig vannblokk osv :D

Lenke til kommentar

Hva har du dette fra ?

Høres så hobby ut som det går an!

Hadde du hatt et snev av peiling så hadde du ikke kritisert Skrue som har drevet på med dette i mange år.

Tar du en kikk i teknisk formelsamling så kan du lese av hvilken skjærhastighet (dvs turtall) hvert bor skal ha i de ulike størrelser for borring i kopper. Følger du disse tabellene samtidig som du begynner med små bor og går konsekvent oppover i størrelse sammen med forsiktighet og riktig kjøling, så får du det beste resultatet.

Disse tabellene er til for å brukes, de fungerer og det vet profesjonelle. De bruker dem.

Det du oppnår med et sløvt bor er at den vil "danse" og lage et ovalt hull siden det ikke får skikkelig tak.

Jeg har også bøker som omhandler bygging av rakettmotorer med væske som drivstoff. Siden kopper blir brukt i stor grad i byggingen så står det enkelte tips (beskrevet ovenfor) Så ifølge noen NASA ansatte, så er "sløvborringen" din ganske "sløvt"...

Go jul a ! :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...