Gå til innhold

Lov om tiggere


Anbefalte innlegg

Meget irriterende og et usmakelig syn når man er på shopping.

Det som virkelig er irriterende og usmakelig er at disse ligger der og ingen som bryr seg.

Er det noen som hindrer deg i å bry deg om de?

Nei.... godt poeng..

Men eg ser ikke ned på dem som kryp dyr..

Uansett, instutisjoner er nok løsningen på "problemet". Det som virkelig er bra med disse er jo da at folka får det bedre. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er folk som lever på mindre enn tjue kroner dagen... fra staten.... og derfor begynner å tigge. Enten det eller så tyr de til det som verre er.... ran, innbrudd og stjeling i butikkene.
Kan du fortelle litt mer om hvem disse er, og hvor mye de faktisk får?

Hvordan dette arter seg er jeg ikke helt sikker på. Men det har vært 3, 4 dokumentarer om det på TV i løpet av året som har vært. Hvis du finner en liste over programmene til Brennpunk, Dokument 2, Redaksjon 1 osv, vil du kanskje kjenne det igjen der på tittelen. Mulig NRK og TV2 kan hjelpe deg hvis du sender en forespørsel til de pr e-post.

Lenke til kommentar
Hittil har det - heldigvis - vært forbudt å tigge, og vi har ikke vært veldig plaget av det her hvor jeg er... I det siste har imidlertid mange tiggere fått seg faste plasser oppover Bogstadveien og til Majorstuen. Meget irriterende og et usmakelig syn når man er på shopping.

 

Nå foreslår vår "kjære" justisminister Dørum og fjerne loven som forbyr tigging, og dermed gjøre det lovlig! Unnskyld meg herr Dørum, synes du det er delikat med skitne tiggere på gaten?

Fatt mot, det finnes enda et par løsninger for slippe at tiggerpakket kommer for tett innpå oss. Ha f.eks. alltid med deg en paraply når du er ute og går. En ting er at man slipper å bli våt ved regnvær, men det beste av alt er at man kan slå unna tiggere med den. Hvis noen av dem er ekstra innpåslitne, kan man i tillegg til å slå hardt stikke den spisse enden av paraplyen i øynene på fattigpakket.

 

Det kan også være lurt å tenke nøye gjennom valg av skotøy før du begir deg oppover Karl Johan. Noen robuste støvler med metalltupp er nok å anbefale. Disse tåler å få litt blod på seg. Vi som plages av tiggere, vet at det ikke holder med bare ett lite spark i skinnleggen for å få disse uflidde beistene unna. Nei her gjelder det å legge styrke og presisjon i sparket. Sikt helst på tinningen!

 

Det beste av alt ville selvsagt vært et tradisjonelt skytevåpen og en real opprenskning. For å slippe alt maset etterpå tror jeg imidlertid løsningene som er beskrevet ovenfor vil være de beste for øyeblikket. Lykke til videre med shoppingen og det dannede liv, og la oss håpe at det fortsatt vil være plass til oss skikkelige nordmenn i bybildet etter at vår tvilsomme justisminister har fjernet den akk så nyttige løsgjengerloven!

Lenke til kommentar
Meget irriterende og et usmakelig syn når man er på shopping.

Det som virkelig er irriterende og usmakelig er at disse ligger der og ingen som bryr seg.

Hjelper vi dem om vi gir dem penger til enda mer stoff ?

 

EDIT: om det var slik du mente det da, så klart.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
Meget irriterende og et usmakelig syn når man er på shopping.

Det som virkelig er irriterende og usmakelig er at disse ligger der og ingen som bryr seg.

Hjelper vi dem om vi gir dem penger til enda mer stoff ?

 

EDIT: om det var slik du mente det da, så klart.

Som sagt, ikke alle disse menneskene er narkomane eller alkoholikere.

Lenke til kommentar
Meget irriterende og et usmakelig syn når man er på shopping.

Det som virkelig er irriterende og usmakelig er at disse ligger der og ingen som bryr seg.

Hjelper vi dem om vi gir dem penger til enda mer stoff ?

 

EDIT: om det var slik du mente det da, så klart.

Som sagt, ikke alle disse menneskene er narkomane eller alkoholikere.

Det er det noe i så klart.

Lenke til kommentar
Meget irriterende og et usmakelig syn når man er på shopping.

Det som virkelig er irriterende og usmakelig er at disse ligger der og ingen som bryr seg.

Hjelper vi dem om vi gir dem penger til enda mer stoff ?

Det er billigere å gi dem penger til stoff enn, f.eks. betale for avrusing eller bli utsatt for innbrudd eller ran.

Lenke til kommentar
Jeg er interessert i å vite hvilke andre alternativer disse "tiggerne" har. Er mange i norge som lever på mindre en tjue kroner dagen.  :roll:

De fleste (alle?) tiggerne er vel narkiser. Det er forholdsvis korttenkt å legalisere tigging - typisk politikerpåfunn. Ta heller narkotikaproblemet ved roten ved å enten legalisere svineriet slik at prisen på heroin blir så lav slik at narkisene ikke trenger så mye penger for å finansiere behovet, eller send alle narkisene på avrusning på Svalbard. Tigging og pågående gatesalg er en uting.

Hvis dine beste venner plutselig hadde begynt med narkotika, ville du ment det samme da?

Jeg og pleide å være for legalisering, "det rammer jo ikke meg likevel"..

Lenke til kommentar

Jeg tror fint en tigger klarer å få inn 250 kroner i løpet av en time. Sikkert ikke noe problem, jeg ser jo at det finnes mange dum-snille mennesker som gir så det holder. Tyvekroningene og femtilappene sitter til tider løst blandt mange.

 

Olsen, det er få klesplagg jeg har til 5 000,-. Til orientering.

 

Vi må tvangsinnlegge dem på institusjoner til de blir kvitt suget etter stoff. Det kan da ikke være noe problem, og vi ville spart samfunnet for dyre avrusningskurer.

 

I enden av den alkoholiker-"parken" i starten av Bogstadveien sitter det en tigger med et skilt "hjelp meg så jeg slipper å være kriminell". Er han ikke klar over at han er kriminell der han sitter? Der sitter han, brudd på denne nevnte paragrafen, i tillegg snyter han på skatt. De tjener mer enn frikortsgrensen disse tiggerne.

 

Og dere som tror det går til noe annet enn stoff eller alkohol, en alkoholiker ved Baker Hansen i Hegdehaugsveien var veldig innpåsliten og ba om penger. "ikke tro det går til noe annet enn ren sprit dere", var hans utsagn..

 

Jeg benytter til alles orientering aldri vold mot tiggere. Det har kanskje hendt foten har kommet borti kaffekoppen deres, men stort sett går jeg bare RASKT forbi.

 

Pilsocybe: Shopping er en fin hobby, men at den er viktigere enn mennesker, det har jeg ikke sagt.

 

TLZ mfl.: Tiggerne er udelikate og bør fjernes fra vårt bybilde. For de næringsdrivendes skyld, få dem vekk, å øk omsetningen for eierne!

Lenke til kommentar
Nå foreslår vår "kjære" justisminister Dørum og fjerne loven som forbyr tigging, og dermed gjøre det lovlig! Unnskyld meg herr Dørum, synes du det er delikat med skitne tiggere på gaten?

Der sa du det! Å ikke kunne få gå i fred på gaten uten å bli overrumplet av tiggere er rett og slett for teit. Tiggere HAR alternativer, men problemet er at tiggere tjener grovt godt. Eneste gode som kan komme ut av dette er at det blir for mange om beinet slik at tiggere til slutt ikke tjener nok til å ha det som et alternativ lenger.

 

Folk som trenger penger får mat o.l. av meg gjennom frelsesarmeen. Jeg støtter ikke narkiser økonomisk.

Endret av invictus
Lenke til kommentar

Høres ut som om at tiggere er en egen rase her jo..

Tiggere er også mennesker, bare med et eller annet alvorlig problem.

 

Selv bor jeg ved Leutenhaven i Trondheim og der sitter Tore og gjengen og deler ut piller på fat. (Faktisk!) De sitter alltid med en øl eller brennevin av noe slag.

 

Og hver gang trygden kommer kan du banne på at de sitter på Daniel eller noe sånt!

De har nok valg ja, men gidder ikke å gjøre noe.

Lenke til kommentar
Høres ut som om at tiggere er en egen rase her jo..

Tiggere er også mennesker, bare med et eller annet alvorlig problem.

 

Selv bor jeg ved Leutenhaven i Trondheim og der sitter Tore og gjengen og deler ut piller på fat. (Faktisk!) De sitter alltid med en øl eller brennevin av noe slag.

 

Og hver gang trygden kommer kan du banne på at de sitter på Daniel eller noe sånt!

De har nok valg ja, men gidder ikke å gjøre noe.

Heh. Kan du si meg om de fremdeles bruker den "bua" i hjørnet av parkeringsplassen der borte? Bor du like ved, vet du hvilken "bu" jeg snakker om. ;)

 

edit; trykkeleif

Endret av kag
Lenke til kommentar
Tiggere HAR alternativer, men problemet er at tiggere tjener grovt godt.

Vel, vi liker alle å tro at vi ville håndtert situasjonen anerledes, hadde vi vært i samme livssituasjon. Tror du disse menneskene sitter der "problemfritt"?

Selvfølgelig ikke. Man skal svelge stoltheten sin ganske grundig for å tigge penger. Det måtte jeg gjort ihvertfall. Men jeg skjønner godt at det kan friste å tigge da reportere for noen av landets største aviser har testet ut tigger-livsstilen og har dermed tjent mange hundre kroner timen svart.

 

Men de har et alternativ. Mine skattepenger går med til nettopp å gi disse personene muligheten til å fikse livet sitt.

 

Husk at det er STOR forskjell på tiggere i norge og tiggere i utlandet.

Endret av invictus
Lenke til kommentar

De holder til ved bua ja! ;) Litt kaldt ute nå da så jeg vet ikke hvor de holder til om natten osv. Aner ikke om det finnes et hærberge i Trondheim..

 

Også har jeg lurt på noe. Det finnes mange innvandrere som spiller trekkspill osv i Nordre. Hadde de spilt noe BRA hadde jeg kanskje gitt dem en slant eller to, men de spiller bare "nydelige trøndelag" og "Nidelven stille" osv. Spesielt i helgene når det er masse folk ute.

Blir nesten irritert.. For de HAR faktisk et valg. Nå tenker jeg mest på Norske tiggere da.

Skal ikke gå nærmere innpå hvordan utenlandske tiggere klarer seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...