PlatinumFlyer Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Hittil har det - heldigvis - vært forbudt å tigge, og vi har ikke vært veldig plaget av det her hvor jeg er... I det siste har imidlertid mange tiggere fått seg faste plasser oppover Bogstadveien og til Majorstuen. Meget irriterende og et usmakelig syn når man er på shopping. Nå foreslår vår "kjære" justisminister Dørum og fjerne loven som forbyr tigging, og dermed gjøre det lovlig! Unnskyld meg herr Dørum, synes du det er delikat med skitne tiggere på gaten? Lenke til kommentar
kag Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Jeg er interessert i å vite hvilke andre alternativer disse "tiggerne" har. Er mange i norge som lever på mindre en tjue kroner dagen. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Jeg er interessert i å vite hvilke andre alternativer disse "tiggerne" har. Er mange i norge som lever på mindre en tjue kroner dagen. De fleste (alle?) tiggerne er vel narkiser. Det er forholdsvis korttenkt å legalisere tigging - typisk politikerpåfunn. Ta heller narkotikaproblemet ved roten ved å enten legalisere svineriet slik at prisen på heroin blir så lav slik at narkisene ikke trenger så mye penger for å finansiere behovet, eller send alle narkisene på avrusning på Svalbard. Tigging og pågående gatesalg er en uting. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Jeg vet ikke hvor godt tilbudet er i dag, men institusjoner som tilbyr gratis mat og husvære burde være den beste løsningen. Jeg synes derfor man heller bør gi penger til frelsesarmeen, enn å gi dem til tiggerne selv. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 La oss heller ta tiggerproblemet med roten. Hvorfor ikke innføre et generlt forbud mot å være fattig. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 18. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2004 Og disse institusjonene vi snakker om, får jammen ligge langt avsted, ikke fem minutters gangavstand til Plata eller hvor de nå holder til. 20 kroner dagen, yeah right. Hvor mye kan en tigger få inn? Han bør jo klare ett par hundre kroner i timen, med alle de gode sjelene som gir. og sitter han femten timer en dag, blir det ca. 15*250= 3750. Ikke så imponerende, men med tanke på at han NEPPE betaler skatt av det, er det høyst akseptabelt.. For han skal jo neppe forsørge en familie med villa i vest for tigger-lønnen sin.. Jeg derimot, er ingen "god sjel", og går overlegent og raskt forbi, og ser ned på dem. De må da forstå at vi ikke liker dem! Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Jeg vet ikke hvor godt tilbudet er i dag, men institusjoner som tilbyr gratis mat og husvære burde være den beste løsningen. Det finnes allerede, kommunene skal jo dekke alles behov for mat og husly. Uten at jeg har noen statistiske faktum å vise til så antar jeg at det tiggerne skal ha penger til er narkotika. Lenke til kommentar
kag Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Jeg er interessert i å vite hvilke andre alternativer disse "tiggerne" har. Er mange i norge som lever på mindre en tjue kroner dagen. De fleste (alle?) tiggerne er vel narkiser. Det er forholdsvis korttenkt å legalisere tigging - typisk politikerpåfunn. Ta heller narkotikaproblemet ved roten ved å enten legalisere svineriet slik at prisen på heroin blir så lav slik at narkisene ikke trenger så mye penger for å finansiere behovet, eller send alle narkisene på avrusning på Svalbard. Tigging og pågående gatesalg er en uting. Hva hadde du gjort hvis du måtte leve på tjue kroner dagen da? Ikke alle tiggere er narkomane. Så dette løses ikke ene og alene med å ta fatt i narkotikalovgivningen her til lands. Lenke til kommentar
kag Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Og disse institusjonene vi snakker om, får jammen ligge langt avsted, ikke fem minutters gangavstand til Plata eller hvor de nå holder til. 20 kroner dagen, yeah right. Hvor mye kan en tigger få inn? Han bør jo klare ett par hundre kroner i timen, med alle de gode sjelene som gir. og sitter han femten timer en dag, blir det ca. 15*250= 3750. Ikke så imponerende, men med tanke på at han NEPPE betaler skatt av det, er det høyst akseptabelt.. For han skal jo neppe forsørge en familie med villa i vest for tigger-lønnen sin.. Jeg derimot, er ingen "god sjel", og går overlegent og raskt forbi, og ser ned på dem. De må da forstå at vi ikke liker dem! Det er folk som lever på mindre enn tjue kroner dagen... fra staten.... og derfor begynner å tigge. Enten det eller så tyr de til det som verre er.... ran, innbrudd og stjeling i butikkene. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Hva hadde du gjort hvis du måtte leve på tjue kroner dagen da? Ikke alle tiggere er narkomane. Så dette løses ikke ene og alene med å ta fatt i narkotikalovgivningen her til lands. 20 kroner dagen er 600 i måneden. Jeg regner med at det er det som er igjen på budsjettet etter at husleie, strøm og annet er betalt. Hadde jeg stått uten jobb og med så lite penger til mat så hadde jeg gjort som Kiwi-Bob, dratt fra butikk til butikk og fått tak i utgåtte matvarer, eller fått penger for matvarene som har gått ut på dato. Dessuten så finnes det steder hvor man kan få gratis mat, f.eks suppebussen til Frelsesarmeen. Ikke minst så kan man jo prøve å få seg en jobb... Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Jo de fleste tiggere er enten narkiser eller alkiser. I Norge er det så godt som umulig å være så nede på rangstigen UTEN å ha et sånt problem av noe slag. Lenke til kommentar
kag Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Ikke minst så kan man jo prøve å få seg en jobb... Selvfølgelig. Men uføremennesker er låst i denne tilværelsen. That's the point. Lenke til kommentar
kag Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 (endret) I Norge er det så godt som umulig å være så nede på rangstigen UTEN å ha et sånt problem av noe slag. Det er mye som kan gjøre deg arbeidsufør. edit; trykkleif Endret 18. desember 2004 av kag Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Ikke minst så kan man jo prøve å få seg en jobb... Selvfølgelig. Men uføremennesker er låst i denne tilværelsen. That's the point. Er man istand til å tigge så bør man også være istand til å ta en enkel jobb - f.eks telefonsalg/telefoninterjuv er en jobb som ikke krever andre evner enn at man kan snakke norsk. Lenke til kommentar
Danko Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 I Oslo har det stortsett vært forbud mot de tre T'ene som regjerer; Tagging, Tissing og Tigging. However, vi lever i et fritt land. Det er ikke forbud mot telefon-tigging, gamle Frelsesarmeen damer som står på kjøpesenteret med bøsser, o.l. Imho burde det ikke være forbud mot vanlig tigging heller. Selv synes jeg at det er bedre at de får tigget til seg narkopenga sine enn å begå kriminelle handlinger som koster samfunnet langt mer.. Foresten, hvis en tigger får et forelegg på X antall kroner må han jo bare tigge enda mer for å få råd til å betale det.. heh. Lenke til kommentar
kag Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Ikke minst så kan man jo prøve å få seg en jobb... Selvfølgelig. Men uføremennesker er låst i denne tilværelsen. That's the point. Er man istand til å tigge så bør man også være istand til å ta en enkel jobb - f.eks telefonsalg/telefoninterjuv er en jobb som ikke krever andre evner enn at man kan snakke norsk. Helt enig. Ser mange av de fattige uføre som har vært med på de forskjellige dokumentarene på tv sier det samme. Men det er begrenset og vanskelig. Spesielt vanskelig er det når du har blitt ufør på papiret å få seg jobb. De fleste (alle?) disse menneskene er hadde sett at dette hadde vært lettere sånn at de kunne arbeidet, ikke bare for pengene, men også for det sosialenettverket. Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Meget irriterende og et usmakelig syn når man er på shopping. Det som virkelig er irriterende og usmakelig er at disse ligger der og ingen som bryr seg. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Meget irriterende og et usmakelig syn når man er på shopping. Det som virkelig er irriterende og usmakelig er at disse ligger der og ingen som bryr seg. Er det noen som hindrer deg i å bry deg om de? Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Shopping er viktigere enn mennesker, skjønner du. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Jeg har ikke noe i mot tiggere som står i ro på et sted og ber pent om en liten slant. At de får så mye penger inn, det er bullshit. Det jeg derimot IKKE liker er når de følger etter deg og rett og slett trakasserer deg til å gi penger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå