HondaNSR Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Hei. Sitter og vurderer å kjøpe flere harddisker men da vil eg ha S-ATA, me nmitt hovedkort har ingen S-ATA tilkobling. Kan eg da kjpe en S-ATA kontroller eller må eg ha nytt hovedkort? Lenke til kommentar
XenZor Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Ja, du kan kjøpe kontrollerkort. Se i prisguiden XenZor Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Hmm.. Jeg ville nok egentlig latt være å gå for SATA om du ikke er helt tom PATA-tilkoblinger. Grunnen er enkel: Det koster deg mer enn det smaker (ca 400kr og oppover i kontroller + ca 100kr ekstra for selve disken) for å velge SATA over like mye lagringsplass på PATA. Å kjøpe nytt hovedkort er både dyrt og unødvendig etter min mening. Rådet mitt vil dermed være å kjøpe en PATA-disk i stedet for og da få betydelig mer lagringsplass enn å kjøpe SATA med mindre lagringsplass. Hvis du ikke har mulighet for å tilkoble flere PATA-disker så er nok den beste løsningen å kjøpe en SATA-kontroller eller velge ekstern lagringsboks. (fra ca 400kr) Lenke til kommentar
HondaNSR Skrevet 18. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2004 Noen som kan anbefale noen harddisker til vanlig ide som e over 200gb da? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 (endret) Noen som kan anbefale noen harddisker til vanlig ide som e over 200gb da? Vel, jeg kommer ikke på noen disker du bør unngå så det er vel egentlig bare smak og behag. Klikke deg inn på prisguiden og velg hardisker med minimum 200GB og PATA så er det bare å velge og vrake. Edit: Med tanke på mye for pengene ville jeg vurdert de billigste i hver størrelse: 200GB Maxtor DiamondMAX Plus10 200GB 803kr 4,02kr/GB 250GB Hitachi Deskstar 7K250 250GB 998kr 3,99kr/GB 300GB Maxtor DiamondMAX Plus10 300GB 1484kr 4,95kr/GB 400GB 2xMaxtor DiamondMAX Plus10 200GB 2x803kr = 1606kr 4,02kr/GB Endret 18. desember 2004 av Simen1 Lenke til kommentar
HondaNSR Skrevet 21. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2004 Så må man tenke litt på støy og da, og lese/skrive hastighet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Så må man tenke litt på støy og da, og lese/skrive hastighet. De er alle ganske så like på det området. I hvertfall så lenge de alle er 7200rpm, har FDB-motor (noe alle har nå til dags), og har 8MB cache. P-ATA og S-ATA utgavene av de samme diskene er helt like mekansik sett og bråker derfor akkurat like mye og yter nesten akkurat like mye. Har du sett deg ut en eller flere disker som du har lyst på? I så fall hvilke? Så kan jeg kommentere de enkeltvis eller sammenlignet. Lenke til kommentar
Kuffe Skrevet 21. desember 2004 Del Skrevet 21. desember 2004 Denne anbefaler jeg (har den selv) jeg syntes støynivået ligger i bra klasse i forhold til andre disker i samme klasse gjør, har heller ikke hatt noe varme problem med den. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå