Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er i ferd med å sette sammen en ny PC. Jeg har (nesten) bestemt meg for hvilke komponenter den skal bestå av etter å ha tatt hensyn til alle mine behov når det gjelder spill osv., men jeg lurer veldig på hvordan jeg bør sette sammen en PC for at den skal fungere godt sammen med Championship Manager som vel krever en annen type maskinkraft enn resten av spillene nå til dags.

Hvilke råd og tips kan dere eksperter komme med. Husk at jeg har et ca. budsjett på 20-25000 kr.

[ Denne Melding var redigert av: stian-hg på 2002-06-04 23:36 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

for 20-25k har du råd til det meste! :smile:

når det gjelder CM, tror jeg alle nyere CPU'er holder bøttevis til det..tror ikke det blir noe problem med noen CPU fra 900Mhz og opp..men det hjelper jo alltid å ha noe raskere.

selv ville jeg gått for en Pentium 4 Northwood, 2ghz hvis jeg hadde hatt ditt budsjett :smile: (se oxo på de derre nye med 533mhz bus:) krem), jeg er en ihuga AMD fan, men pga lydnivå på kjølere som må til på XP CPU, ville jeg kjøpt P4 hvis jeg kunne idag..

P.S. *Ikke glem en god skjerm...den er alfa/omega for en god/behagelig PC...skal du ha 19'' CRT, så ikke gå under 3500kr for den...betal heller for kvalitet...

AMD XP1800+

Thermaltake "Silent Viking"

MSI KT3 ULTRA

512MB PC2700 DDR

GeForce2 MX400 64MB

40GB IBM Deskstar 7200rpm

SB Live Value

10/100Mbit NIC

Pioneer DVD105F 16x/40x

REALmagic Hollywood+

Samsung 16x/10x/32x

[ Denne Melding var redigert av: MrLee på 2002-06-04 21:01 ]

Lenke til kommentar

Du trenger ikke noen annen maskinvare enn det du trenger til 3D-spill. ATI er jo litt bedre på 2D, men det har ikke mye å si når det gjelder spill. Du har vel tenkt å bruke maskina til litt 3D også? Hvis du har det ville jeg gått for et GeForce 4 Ti 4400/4600 avhenging av hvor mye penger du skal bruke på andre komponenter.

Husk og ha nok av RAM; når du har så stort budsjett kan du gjerne gå for 512 MB. Velg kvalitets-RAM. Hvor mye kvalitet avhenger av om du skal klokke.

Hvis du skal bruke PC'en til 3D grafikk må du bruke en del penger på skjermkort; det er det som har mest å si når det gåt i spilling og annen 3D-grafikk.

Lykke til! :smile:

Abit KG7 Raid :: AMD TBird 1400 MHz :: 256 MB DDR RAM ::

GeForce 3 Ti200 64 MB :: IBM 60GXP 41GB ::

Creative SB Live! Player 5.1 :: TT Volcano 7+ ::

PC'en virker ikke, det er derfor ikke sikkert at jeg svarer på poster o.l.

[ Denne Melding var redigert av: sanoj_20 på 2002-06-04 21:13 ]

Lenke til kommentar

F.eks

Asus P4B533E med i845E chipsett ca 1800,-

Pentium 4 2.26GHz PC533 "Northwood" ca 2800,-

2stk 512mb DDR CL2 ram (Gjerne PC2700) ca 2500,-

Pioneer 16x/40x slot-in DVD ca 600,-

Plextor brenner 40x ca 1250,-

Soundblaster Audigy Lydkort ca 700,-

Diskettstasjon ca 200,-

Kabinett, f.eks Chieftech ca 1000,-

Skjermkort, Asus V8460 GF4 TI4600 128MB ca 4000,-

Western 120GB 8MB Cache disk, ca 2000,-

Tastatur & Mus ca 1000,-

19" CRT Sony eller Eizo f.eks ca 5000,-

3com nettverkskort ca 500,-

+ lyd? En grei pc-høyttalerpakke med sub, ca 1500,-

totalt rundt 24 laken, men dette er en Monster pc, med stor M. Tror de fleste prisoverslagene skulle stemme rimelig bra.

Lenke til kommentar

Glemte en ting, denne pcen kan også klokkes ganske høyt. 1024 ram er kanskje litt overkill, 512 duger egentlig! Pass bare på og kjøpe 2 rambrikker, så hvis du kjøper 512, så velger du 2x 256mb brikker.

Du kan også vurdere bedre kjølning enn standardvifta, microplex.no har endel bra ribber/vifter, f.eks Swiftech MCX478B, som veier en halv kilo + vifte i tillegg. Har den selv, er svært fornøyd med den. :wink:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-04 21:53, fondus skrev:

Sats iallefall på å kjøpe DDR-ram.

Jeg ville gått for en AMD Athlon XP 2100+ hvis jeg hadde råd. disse er meget enkle å overklokke :smile:

Når det gjelder grafikkort, ville jeg gått for et av GeForce4 korta.

Du, ikke lyv da :smile: AMD er ikke mye tess å overklokke med, og spesielt ikke xp2100. Denne er tynet til det ytterste av fabrikken selv, man kan godt si at den er ferdig overklokket. Dessuten så blir denne like varm som et damplokmotiv og krever monster-kjølning, og mange av disse viftene bråker som et tog!

Et AMD system har heller ikke like bra chipsett som Intel. Har ikke noe imot AMD, men når mannen ber om en PC til over 20k, så kjøper man bare ikke AMD :cool:

Lenke til kommentar

god skjerm! bruk ekstra penger på god skjerm, det har sinnsykt mye og si på det meste.

kjøp intel, disse er stabile. kjøper du amd så styrer du unna via chipsett (som er roten til ustabiliteten og litt ekstra ytelse).

ellers anbefaler jeg gf2pro eller bedre grafikkort og 250 mb ram og stor harddisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...