Gå til innhold

beste måten å læres seg PHP på, for en nybegynner!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

mitt beste tips er at du setter i gang med et prosjekt og gradvis utvikler dine skills etter hva du trenger i prosjektet ditt! Slik lærte jeg meg det aller meste på ca 2 mnd. Har du generelle kunnskaper om hva databaser er, anbefaler jeg deg at du går igang med mysql og php fort, da lærer du utrolig mye og ser fort resultatet av din læring. Start gjerne med noen enkle tutorials, sindrem sine tutorials kan være litt vriene å forstå fordi han ofte bruker klasser som får det til å virke mye værre for en nybegynner :D Etterhvert som du lærer deg basisen kan du bare bruke php.net til å slå opp funksjonene du trenger å bruke.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Måten jeg lærte meg PHP på var ca. slik:

1: Laste ned PHP-manual og noen ferdige jallascript (gjestebøker, tellere, etc.), samt en god editor (jeg bruker Zend Development Environment).

2: "Skrive av" koden på ferdigscriptene (MEN lage egne modifikasjoner på f.eks. variabelnavn og metoder).

3: Sette meg et mål (f.eks. lage en tekstbasert gjestebok uten andre hjelpemidler enn manualen)

4: Nå målet (uansett hvor slitsomt det måtte være. Det skader ikke å titte i "fasiten", som i mitt tilfelle var et gjestebokscript. :p )

5: Sette meg nye mål videre (f.eks. forbedre gjesteboka med den kunnskapen jeg ikke hadde da jeg begynte, skrive en databasebasert gjestebok, etc.)

 

Det skal nevnes at jeg har holdt på med programmering i en god stund før jeg begynte med PHP (QBASIC, Visual Basic, C++, m.m.), så ikke kjeft hvis metoden min ikke fungerer så bra! :p

Lenke til kommentar

Heisann. takker for gode svar.. Har begynnt å få mer eller mindre (litt) forståelse for hvordan hvordan basic PHP fungerer. Vurderer nå å kjøpe en bok. Tror det vil gjøre det hele lettere! :)

 

lokaltog: slik starta jeg å, men ga litt opp etterhvert, men skal nok fortsette og prøve! :yes: (helt til jeg mestrer språket!)

Lenke til kommentar

kjøp den boka om du skal gå inn for å lære deg php ;) gjorde selv som lokaltog og brukte andre skript som fasit på de jeg selv jobbet med, men uten php boka og php.net hadde jeg nok ikke kommet så langt. Du trenger nok ikke lese boka fra a til å, men bruk den ofte som referanse til ting du jobber med. gå igjennom oppgavene, prøv å løs flest oppgaver med den kunnskapen du allerede har, når noe ikke funker vet du hva du bør titte litt mer på.

 

en bok jeg kan anbefale er: Sams Teach Yourself PHP in 24 Hours

 

lykke til med kodingen :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg å lære PHP og MySQL tidlig.

Mye lettere å jobbe mot MySQL enn faltfiler når man først har skjønt det. :)

 

Det første jeg gjorde var å lage meg en gjestebok.

Brukte tutorials fra phpfreaks.com til hjelp.

Deretter samarbeidet jeg med Klette på forumet her som også var litt "grønn" på PHP og sammen mekket vi sammen et script for resultat-service fra regattaer (ble ganske bra! ) :thumbs:

Etter å ha laget forskjellig småtteri lånte jeg et par bøker om PHP som jeg leste, men føler at utbytte her var nesten lik 0.

 

Prøv å feil fungerer best!

Kunne ikke en dritt om arrays, men løste nettopp et litt avansert (synes jeg da) script med arrays ved prøv å feil!

 

Edit:

E-ton:

Disse?

http://www.vtc.com/products/php.htm

Endret av ZoRaC
Lenke til kommentar

Anbefaler personlig ikke å kjøpe noen bok før du vet at du vil bruke mye tid på dette.

Med mindre du har alt for mye penger da ;)

Begynn med enkle tutorials på nettet og utvid gradvis.

Finn gjerne en tutorial som forklarer alt basic, ikke bare "hello world".

 

Begynn med mysql i stedet for flatfiler, du behøver ikke kunne mye mysql for å få til noe fornuftig.

 

Kan ikke huske helt hvilke sider jeg brukte i starten, er en stund siden nå.

Men phpfreaks.com har en del bra tutorials og et helt ok forum.

Manualen er også et must.

Sitepoints har et glimrende forum og en ganske bra php-blog, samt tutorials.

 

Så har vi jo forumet her også da selvsagt ;)

 

Kan forøvrig si at jeg etterhvert kjøpte meg en feit php-bok (Advanced PHP4 tror jeg det var) og til nå har jeg enda ikke lest i den. Nettet/prøving og feiling bringer deg langt.

 

Når du føler at du kan php godt og du klarer å lage alt du trenger så er det på tide å virkelig lære seg litt sql.

Husker jeg ble godt overrasket over hvor mye du kan gjøre med mysql som gjør php-delen lettere. Mye å hente der om man ikke har sett på det spesifikt. Der er selvsagt manualen på dev.mysql.com/documentation/en (tror det blir rett link) genial.

 

Sørg for å lær gjennom selvdefinerte prosjekter, finn ting du vil lage, det kan veldig fort bli kjedelig å bare følge eksempler andre har lagd. Gå utenfor det du vanligvis finner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...