Gå til innhold

Tidenes største oppfinnelser


JBlack

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men hva med hvilke nasjoner disse oppfinnelse er gjort i?

 

Noen som tror at Europa har bidratt med mange?

 

1. Kloning

 

http://home.hawaii.rr.com/johns/history.htm#BM1962

 

In 1962, biologist John Gurdon of Oxford University announced that he had used the nucleus of fully differentiated adult intestinal cells to clone South African frogs. Gurdon's results electrified the scientific community, but some scientists remained skeptical and began to find flaws in his work.

 

 

Storbrittania, mao.

 

2. Kunstig hjerte

 

http://www.paulwinchell.com/biography.htm

USA.

 

 

3. Personlig datamaskin

 

USA.

 

4. Laser

 

http:/www.google.no/url?sa=U&start=1&q=http://nobelprize.org/physics/laureates/1964/&e=747

50/50 USA / Europa

 

5. Solceller

 

http://whyfiles.org/041solar/main3.html

 

 

Solar cell technology dates to 1839 when French physicist Antoine-Cesar Becquerel observed that shining light on an electrode submerged in a conductive solution would create an electric current. In 1941, the American Russell Ohl invented a silicon solar cell.

 

 

Hmm, 50/50 ?

 

6. Atombomben

 

USA.

 

7. Roboter

 

Vet ikke.

 

8. Raketter med flytende drivstoff

 

Tyskland?

 

9. Stridsvogn

 

Storbrittania.

 

10. Fly

 

Brødrene Wright i USA.

Lenke til kommentar
Atomreaktoren ble funnet opp _før_ atombomben.

Hvis eg ikke tar feil så var vel den oppfunnet som i et ledd i utviklingen av atombomben? :hmm: Eller tar eg feil?

Stemmer noenlunde ja. Jeg har allerede forklart det hele i tråden her.

8. Raketter med flytende drivstoff

 

Tyskland?

Det meste av æren for vestlig raketteknologi må vel tildeles Werner von Braun, som jobbet både i Tyskland og USA. Russerne har utvilket nokså avansert teknologi uavhengig av von Braun.
Lenke til kommentar

1. Kloning

Storbrittania, mao.

2. Kunstig hjerte

USA.

3. Personlig datamaskin

USA.

4. Laser

50/50 USA / Europa

5. Solceller

Hmm, 50/50 ?

6. Atombomben

USA.

7. Roboter

Vet ikke.

8. Raketter med flytende drivstoff

Tyskland?

9. Stridsvogn

Storbrittania.

10. Fly

Brødrene Wright i USA.

Ganske bra.

 

Det er jo selvsagt diskutabelt i flere tilfelle hva som var oppdagelse, hva som var 'proof of concept' og hva som var fungerende teknologi.

 

Basert på programmet og nett så vil jeg si:

1. Sauen Dolly i England

4/5. Bell Labs i USA

7. 1938 The first programmable paint-spraying mechanism is designed by Americans Willard Pollard and Harold Roselund for the DeVilbiss Company. (USA)

8. Robert Goddard, USA

 

Interresant nok er åtte av disse ti oppfinnelsene amerikanske og to britiske.

 

Hva er det som har gjort USA så overlegne teknologisk i de tjuende århundrer?

Er de i ferd med å bli forbigått av Japanere?

Hvor er Eurpeerne generelt?

Endret av JBlack
Lenke til kommentar

Foreløpig er de Europeiske rom-solcellene som blir brukt på satelittene skutt opp av ESA best i verden... dessuten er det europeiske firmaer som british petroleum som satser mest på dette området. Norske Scanwafer er store på produksjon av silisium-wafere til solceller. Drømmen er å produsere solceller så billig og så effektive at man kan kle tak med dem og bruke dem til alt.

 

Jeg og noen kompiser på EMIL @ NTNU driver og fantaserer om å bygge solbil, og har helt realistiske planer... Først må vi imidlertid komme litt lenger med utdanningen, går første år nå.

 

Pengene sitter løst hos firmaer som interesserer seg for oss som fremtidige arbeidstakere.. bed.pres med pizza og øl og et titalls tusen kronasjer til linjeforeningen hver eneste uke. Skal ikke være prob å få spons tror jeg. Var forresten også stand med gratis rekesmørbrød utenfor exphilforelesningen vår en gang :D da spurte vi foreleseren om han opplevde mye slikt på dragvoll, hehe

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar
Hva er det som har gjort USA så overlegne teknologisk i de tjuende århundrer?

Er de i ferd med å bli forbigått av Japanere?

Hvor er Eurpeerne generelt?

1. Vil ikke påstå at de er overlegne. Men de har mye penger og det er rimelig lett å få midler til å drive forskning. Derfor er det mange europeiske og asiatiske forskere som reiser dit for å få "frie hender". Mye av teknologien somer særlig amerikansk er ofte spin-off produkter fra militær- og romfartsforskning.

 

2. Skulle ikke forundre meg. Det vil vel være en naturlig følge av at den moderne amerikanske drømmen er å bli advokat.

 

3. Europeere gjør det rimelig bra teknologisk sett. Men mye av det er "kjedelige" ting som hjelper oss i hverdagen, som samtidig er usynlig for mannen i gaten.

 

Men jeg tror egentlig vi samarbeider mer enn å konkurrere. Europeiske Airbus er konkurrent av amerikanske Boeing. Men de kjøper motorer fra både CFM (joint-venture mellom GE og SNECMA) og Rolls-Royce, muligens Pratt&Whitney også.

Lenke til kommentar
skriftsystemet da! Det fikk vi vel fra midtoesten? Irak omraadet?

Nå nærmer vi oss det som virkelig fikk ballen til å rulle, ting som

- skriftspråk (egyptiske hieroglyffer, ca 3000 f.kr og kileskrift fra ca. 3500 f.kr.)

- matematikk (litt i grenseland for begrepet oppfinnelse)

- hjulet (dette er vel den første maskinen)

- dampmaskinen og vevstolen (disse startet den industrielle revolusjonen ca. 1750)

Lenke til kommentar
Er det noen som tør å gjette på hvilke nasjoner som har bidratt med hvilke og hvor mange ting på denne listen, og dermed bidratt enormt til menneskeheten?

Ved første øyekast og slik tråden har utviklet seg vil jeg si dette hører inn under "Teknologi og vitenskap". Jeg regner imidlertid med at trådstarter har en baktanke med dette ut over det rent teknologiske (se det jeg quotet) så det er kanskje på tide at noen begynner å nærme seg det politiske/samfunnsmessige aspektet mer enn det har vært gjort hittil i tråden :)

Lenke til kommentar
skriftsystemet da! Det fikk vi vel fra midtoesten? Irak omraadet?

Nå nærmer vi oss det som virkelig fikk ballen til å rulle, ting som

- skriftspråk (egyptiske hieroglyffer, ca 3000 f.kr og kileskrift fra ca. 3500 f.kr.)

- matematikk (litt i grenseland for begrepet oppfinnelse)

- hjulet (dette er vel den første maskinen)

- dampmaskinen og vevstolen (disse startet den industrielle revolusjonen ca. 1750)

du glemte

- indias matematikere (sinus og cosinus)

- antikkens matematikere (pytagoreerne, euklid osv)

- vitenskapelig revolusjon (1500-1700)

- opplysningstid (1700-tallet)

Lenke til kommentar
Hva med norske Sintef? (som har funnet opp bl.a. GSM)

Deltatt i så fall. GSM har sin opprinnelse fra Frankrike.

Njet... det der er en stor myte. Jeg har vært på foredrag med mannen som fant opp det som gjør GSM så enestående.

 

Det hadde seg nemlig slik at det var stor splid i hvilken standard man skulle velge, og alle var uenige. Så ble man enige om at man skulle avholde en målekonkurranse i Frankrike, og nordmennene vant... resten er historie. Etter dette ble selvfølgelig GSM utviklet mer og tilpasset tjenester som dataoverføring og sms.

 

Nordmannen som fant opp hvordan man skulle behandle gsm-signaler best mulig, jobber nå for FFI (Forsvarets Forskningsinstitutt, en annen stor forskningsinstitusjon i norge.)

 

 

Man kan vel egentlig ikke si at han fant opp GSM, men han fant opp det vesentlige når det gjalt hvordan man skal kunne skille signal fra støy.. signal fra andre signal, signal fra refleksjon av samme signal osv... Nye standarder som f.eks. 3g har enda mer avanserte algoritmer for signalbehandling, desverre er ikke disse like gode som GSM i norske forhold på grunn av at GSM var spesiellt beregnet for bruk der man hadde fjell og store avstander.

Lenke til kommentar
Hva med norske Sintef? (som har funnet opp bl.a. GSM)

Deltatt i så fall. GSM har sin opprinnelse fra Frankrike.

Njet... det der er en stor myte. Jeg har vært på foredrag med mannen som fant opp det som gjør GSM så enestående.

Opprinnelig:

GSM - Groupe Spéciale Mobile (fransk)

 

Nå har det fått et annet navn (husker ikke hva :blush:)

 

At en nordmann har gitt et viktig bidrag til GSM gjør ikke systemet norsk. Arbeidet med GSM startet i Frankrike. Så ble prosjektet valgt ut til internasjonal satsning, og her var Norge med. Det er ingen som har "funnet opp" GSM sånn på egenhånd.

 

Legg merke til at jeg ikke har påstått at systemet er fransk, det bare startet der.

Lenke til kommentar
Hva med norske Sintef? (som har funnet opp bl.a. GSM)

Deltatt i så fall. GSM har sin opprinnelse fra Frankrike.

Njet... det der er en stor myte. Jeg har vært på foredrag med mannen som fant opp det som gjør GSM så enestående.

Opprinnelig:

GSM - Groupe Spéciale Mobile (fransk)

 

Nå har det fått et annet navn (husker ikke hva :blush:)

 

At en nordmann har gitt et viktig bidrag til GSM gjør ikke systemet norsk. Arbeidet med GSM startet i Frankrike. Så ble prosjektet valgt ut til internasjonal satsning, og her var Norge med. Det er ingen som har "funnet opp" GSM sånn på egenhånd.

 

Legg merke til at jeg ikke har påstått at systemet er fransk, det bare startet der.

Det er sant at GSM var navnet på det franske alternativet, men det var den norske signalbehandlingsmodellen som vant. Denne ble siden videreutviklet av et internasjonalt team som ville ha felles europeisk standard for mobiltelefoner. Nå er det Global System for Mobile communication.

 

The technical fundamentals of the GSM system were defined in 1987

Det er denne delen Nordmennene fant opp.

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar
The technical fundamentals of the GSM system were defined in 1987

Det er denne delen Nordmennene fant opp.

Som var? Ikke vær redd for å komme med tekniske detaljer. Jeg har en del peil på det meste innen GSM.

 

PS: Setter pris på din automoderering.

Som nevnt var det prinsippene for hvordan signalene skulle kunne skilles fra hverandre, hvordan man skulle skille signal fra støy, skille signalet fra sin egen refleksjon osv osv.

 

+ man fant opp at man i tillegg til å ha toveis-radiokommunikasjon skulle man ha en liten periode der man overvåket for å finne den beste senderen i nærheten..

 

 

Jeg husker ikke så veldig mye av dette foredraget, bare de grove trekkene som forklart her. Denne forelesningen var en såkalt motivasjonsforelesning for oss som går på 1. årskurs siv.ing på NTNU og har kretsteknikk.

Endret av GolfBag
Lenke til kommentar
Som nevnt var det prinsippene for hvordan signalene skulle kunne skilles fra hverandre, hvordan man skulle skille signal fra støy, skille signalet fra sin egen refleksjon osv osv.

 

 

Det finnes et utall av teknikker for å overkomme dette problemet og GSM bruker flere av dem. Signal fra støy skiller man ved bl.a. filtrering. Refleksjonsproblemet løses ved frekvenshopping. Så har man korrigeringsalgoritmer, osv.

+ man fant opp at man i tillegg til å ha toveis-radiokommunikasjon skulle man ha en liten periode der man overvåket for å finne den beste senderen i nærheten..
Kalles roaming. tror det finnes på de fleste moderne mobile nettverk.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...