Gå til innhold

Hvorfor byttet DU fra Internet Explorer?

dan1el

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Byttet fra IE til Firefox og Opera! :love:

Grunnene:

- IE går SYKT tregt!

- Orket ikke popupene hele tiden!

- Firefox og Opera har bedre utseende =D

- Digg opplegg med "faner"!

Minus:

- Bruker mye av dataens kapasitet!

PS. Innlegg Nr.100 :)

ZayCon

Endret av ZayCon
Lenke til kommentar

Byttet til Fx fordi IE ikke hadde tabbed browsing, og fordi jeg måtte sjekke sidene mine i Fx. Da fikk jeg virkelig smaken på tabbed browsing, og alle gode plugins, bl a "web developer". Samtidig er den sagt å være sikrere enn IE (selv om jeg absolutt mener at det er brukerens skyld om noe skjer, da ActiveX faktisk kan være nyttig til tider (slik som online virusscan fra symantec, gameadvisor osv..)).

Sjekk: http://norskwebforum.no/viewtopic.php?t=17900 , en god og forklarende artikkel av Pondus.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei, jeg heter Harald..

(alle sammen i kor: "hei, harald!")

og jeg er Opera avhengig!

Det er en ganske koselig og fin avhengighet bortsett fra når jeg sitter på en pc uten opera.

Får nesten klaus.

Grunnene til min avhengighet:

- Sikrere enn IE(dette inkluderer popups, sikkerhetshull, spyware osv)

- Tabed browsing. Syns ikke dette var noe særlig i begynnelsen, men nå kan jeg ikke leve uten, ergo en vanesak. (IE 7 har dette, men så suger det meste annet i den.)

- Den er rask (ikke merkbar forskjell mellom opera og Firefox uansett hva dere sier, det ligger i mentaliteten.)

- Kan trykke CTRL+ENTER og Opera fyller inn bruker navn og passord. Praktisk!

- Kan ha mange sider oppe, lukke Opera, starte den igjen og se at alle sidene fortsatt er der. Koselig!

- Nedlastingsmanager. Oversiktlig!

- Viser historien oversiktlig og lett å slette.

- Lett å slette cache og cookies.

- Zoom funksjonen. Zoomer hele nettsiden og ikke bare teksten.

- Kan forandre skins. Stilfult!

- Widgets. Døds fett!

Dette var hovedgrunnene, men det er jo en hel haug andre grunner.

Jeg prøvde Mozilla en stund, men den var ikke helt tilfredsstillende.

Men for all den, IKKE bruk InternetExplorer!

Lenke til kommentar

Grunner til at jeg byttet til firefox:

*Raskere browsing

*Sikrere mot spyware

*Innebygd popupblocker

*Tabbed browsing

*Bookmarks fil som ligger som HTML

*Enklere backup av hele oppsettet til browser - letter å ta med seg

*Adblock

*Støtter standarder og tolker dem korrekt

*Themes

*Extentions generellt

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

*For å være med å sende en beskjed til Microsoft at det ikke nytter å ha en browser ute i 4+ år uten å oppgradere den nevneverdig uten at det får konsekvenser
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg begynte å surfe med netscape - da høyskolen jeg gikk på da hadde netscape og eudora som alternativ til ms-produkter.

Etter at jeg fikk nett hjemme startet jeg med det som for meg var velkjent, nemlig netscape, men gikk fort over på ie da det var mye trøbbel med netscape - masse sider den ikke ville vise.

Etter utallige diskusjoner ala denne tråden byttet jeg fra ie til opera.

Ble ikke fornøyd med Opera, hatet reklamen og googlebar. Var ikke villig til å betale lisens for et produkt jeg ikke var helt fornøyd med.

Byttet så til firefox. Var strålende fornøyd med kombinasjonen firefox/thunderbird, men oppdaget plutselig at jeg ikke fikk opp alle sider uten ie. Fikk heller ikke sett film på humor-sider (små avi og mpeg-snutter som lå på nett). Fikk opp at jeg manglet noen ad-ons, så jeg fulgte linken og lastet dem ned og installerte. Fikk opp samme feilmelding på nytt, lastet ned på nytt, installerte adons på nytt - og kom ikke lengre. Ga pokkern i morro-filmene, og levde videre uten akkurat disse sidene. Skulle så leie film direkte på nett, og fikk ikke det heller til å fungere i firefox, på tross av at jeg gjorde akkurat som firefox'en sa jeg skulle gjøre for å løse problemet.

Jeg ble lei av at nettleseren min skulle bestemme hva jeg skulle se eller ikke se, og jeg vil bruke tiden min på nett til å lese, se, høre og finne ting - ikke til å lære meg å bruke en nettleser. Så firefox forsvant fort, og IE er tilbake - og alt fungerer tilnærmet optimalt igjen. Merket heller ingen forskjell i hastigheten. Spyware og lignende har heller ikke vært noe problem så lenge jeg har antivirus som også tar slikt - da slutta spybot'en å finne noe tull. Og antivirusen ville jeg hatt uansett om jeg kjørte ie eller firefox, så da så jeg ikke problemet med ie lengre.

Jeg vil gjerne ha alternativer til ms-produkter, men så lenge jeg kjører os fra ms så virker det som at ie for meg, som ikke orker å lære meg mest mulig for å kunne lese vg på nett eller surfe rundt på måfå, at ie er det enkleste alternativet. Jeg får gjort det jeg ønsker på nett, uten å måtte lete rundt etter de korrekte addons eller lignende. At det er andre enn IE som kommer med nyvinningene har jeg skjønt, men så lenge jeg ikke får brukt dem optimalt, ligger IE trygt på min maskin.

mvh

K9

Lenke til kommentar

K9: Opera har fjernet reklamen for en god stund siden og jeg har faktisk ikke støtt på noen sider som ikke har fungert i den nyeste utgaven (Opera 9), enda. De finnes sikkert, men det blir færre og færre av dem.

Endret av miCro
Lenke til kommentar

Hei. Jeg byttet fra IE til Opera, vel. Vet ikke helt hvorfor. Har alltid vært fan av å prøve no annet, så jeg prøvde Opera, og da ble det bare den liksom. Jeg synes tabsene er reale, også det at det ikke kommer noen reklame og shitt. Det er bra.

Bruker å være på en nettside der det bruker å være mye reklame. Hvis man går inn på den sia med IE/Maxthon og Avant Browser så dukker reklamene opp i flokk, men i Opera (Og sikkert Firefox) Så dukker de ikke opp.

Bytta til Maxthon på en av maskinene hjemme hos foreldrene til faren min for ikke så lenge siden, det fungerer fint synes de iallefall, men jeg kjenner at ikke alt er helt riktig nei. Det er ikke Opera liksom :p.

Har vært brukt Opera siden 6x versjonen sånn rundt regna. På begge maskinene mine bruker jeg i dag Opera 9, men brukte Opera 8.54 veldig lenge på den stasjonære maskina mi, dette fordi jeg ikke ville over til 9`ern enda. Uannsett. Etter at jeg begynte med Opera har jeg ALDRI, jeg mener ALDRI fått noe spyware untatt Cookies. Aldri opplevd noe annet på denne maskina enda.

På en annen maskin i huset blir det brukt Maxthon å der dukka det opp Spyware her om dagen.

Holder på å får kløe når jeg sitter med IE. Blir ofte litt nærvøs når jeg driver med IE.

En annen ting som jeg synes er litt fint er: Hvis f. eks Opera krasjer, så blir jo enten programmet lukka automatisk eller man MÅ lukke det pga krasjen, det er jo ganske dumt, men det som er fint med Opera er at når, man starter den opp igjen kan du velge å gå tilbake til der du holdt på sist. Det er en fin funksjon synes jeg, selv om jeg aldri bruker den selv da.

Tabs er jo ganske så fint da. Det blir brukt flittig her ja.

Lenke til kommentar

Byttet til Opera i 1999. Tror det var versjon 3.60 som var "da shit" på den tiden. Var mest fordi jeg alltid har likt å prøve nye ting, samt at jeg syntes den var tiltalende. Siden denne gang har jeg vært trofast bruker, og nå har jeg blitt avhengig av hele pakka Opera serverer :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...